پاسخ دکتر خیری به سخنی با امام جمعه ی موقت شهر وزوان

2018-05-08
155 بازدید

بدنبال ارائه ی نامه ی ” سخنی با امام جمعه ی محترم و موقت شهر وزوان ” پاسخ زیر از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری امام جمعه ی موقت بخش میمه در اختیار سایت صبح میمه قرار گرفت . ضمن تشکر از آقای دکتر خیری پاسخ وزین ایشان در کانال تلگرام و پیام […]

۸xzi_00t

بدنبال ارائه ی نامه ی ” سخنی با امام جمعه ی محترم و موقت شهر وزوان ” پاسخ زیر از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری امام جمعه ی موقت بخش میمه در اختیار سایت صبح میمه قرار گرفت . ضمن تشکر از آقای دکتر خیری پاسخ وزین ایشان در کانال تلگرام و پیام رسان سروش صبح میمه نیز ارائه خواهد گردید . ضمنا جهت استحضار آقای دکتر و خوانندگان عزیز یادآور می گردد پس از پایان فروردین ماه که فرصت نهایی تغییر شرایط  نماز جمعه ی مشترک توسط دفتر شورای سیاستگزاری استان و فرمانداری محترم صورتجلسه گردیده بود ، سایت صبح میمه گزارش نماز جمعه در هیچیک از دو شهر میمه و وزوان را ارائه نکرده است .

بسمه تعالی
برادر بزرگوار جناب آقای شیبانی

با سلام و تحیت و تبریک

در خصوص مکتوب حضرتعالی چند نکته تقدیم می شود:
۱٫ شایسته بود همانند گذشته دست کم خلاصه خطبه ها در سایت درج می گردید و مشمول تحریم نمی گردید. هنوز که این اجتهاد عملی و سنت حسنه گذشتگان نیک اندیشمان پابرجاست و اهالی هر دو شهر شهید پرور به همراه دیگر اهالی خونگرم در نماز جمعه هر دو شهر شرکت می کنند.
۲٫ اینجانب وارد منازعه نشدم بلکه وارد تعارفی شدم که غرض الهی از تمایز تعلقات اجتماعی با شعب و قبائل است و در آیه مبارکه قرآن کریم ” انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا …” بدان اشارت فرموده ” بنده بر حرمت نهادن به یکدیگر و بر حل مسائل با درایت و ورود کارشناسی عقلای قوم تأکید کردم و از دامن زدن به اختلافات در فضاهای احساسی برحذر داشتم و تأکید کردم در دو شهر شهید پرور مساجد آباد بوده و نماز جمعه پرشکوه برگزار می گردد و فضای گفتمانی همراه با ادب و متانت و رقابت سازنده و سالم از جمله در زمینه سازی برای ترویج فرهنگ اسلامی مثل احداث دو مدرسه علمیه یکی برای برادران و یکی برای خواهران در دو شهر را یادآور شدم. پس بنده از سلوک خود تخطی نکرده ام و وظیفه خطیب جمعه بی تردید همین است. و در غیر این صورت باید تلقی جدایی دین از سیاست در رفتار خطیب جمعه داشت.
۳٫ اینجانب نیز معتقدم نه تنها برای این دو شهر بلکه برای آبادی های همجوار و همسایه های شریف مان هم اگر مقدور باشد بی تردید نماز جمعه مفید و نور و برکت است و در صورت امکان آن را بر یک نماز جمعه ترجیح می دهم. آنچه گذشتگان ما اجتهاد کردند و خدا جزای خیر به آنان بدهد و بی شک در ثواب آن شریک اند در وضعیتی است که امر دایر باشد بین محرومیت یکی از دو شهر از نماز جمعه. این را نه من و نه شما نپذیریم و راضی به خسران دنیوی و اخروی آن نباشیم.
۴٫ اینجانب چه با برپا شدن دو نماز جمعه و چه در شرایط فعلی انتصاب امام جمعه بومی را مفیدتر و مؤثرتر می دانم. این را از این باب با تأکید عرض می کنم که خودم نمی توانم این مسئولیت خطیر و پربرکت را بپذیرم. خوشبختانه اخلاص و تدین و انقلابی بودن روحانیون منطقه باعث همدلی و صفا و مدارای در رفتار و احترام متقابل شده است.
۵٫ در پایان بر این نکته تأکید می کنم که مسائل بسیاری در بخش وجود دارد که باید از این اختلاف نظرها عبور کرد و برای رونق منطقه در ابعاد مختلف از جمله اقتصاد و مقاوم سازی فرهنگی اهتمام ورزید.

ارادتمند : حسن خیری