امیدواریم آقای روحانی تا آخر بر همین موضع محکم باقی بماند

2018-04-28
333 بازدید

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به موضع‌گیری حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در برابر توافقات یکجانبه و مبهم اروپایی‌ها با ترامپ و تقدیر از آن به قدس آنلاین گفت: امیدواریم آقای روحانی تا آخر بر همین موضع محکم باقی بماند، زیرا حالا دولت ایشان هم به این نتیجه رسیده است که اروپایی‌ها در نهایت ایران را […]

images

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به موضع‌گیری حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در برابر توافقات یکجانبه و مبهم اروپایی‌ها با ترامپ و تقدیر از آن به قدس آنلاین گفت: امیدواریم آقای روحانی تا آخر بر همین موضع محکم باقی بماند، زیرا حالا دولت ایشان هم به این نتیجه رسیده است که اروپایی‌ها در نهایت ایران را به آمریکا ترجیح نخواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه مذاکرات و چانه‌زنی‌های تروئیکای اروپایی و دیگر کشورهای این اتحادیه با واشنگتن یک سناریوی از پیش نوشته شده برای تحمیل شرایط و مذاکرات جدید به ایران پس از برجام است که منتقدان برجام، بیش از۲  سال پیش آن را پیش‌بینی کرده و به دولت تذکر می‌دادند که برجام‌های دیگری در دستور کار آمریکاست، افزود: برجام اول در حالی مصوب و تنها بخشی از آن اجرا شد که مسئولین دولت یازدهم و برخی از افراد دیگر همسو با دولت رویکرد اعتماد به آمریکا داشتند و توافقی پر از ایراد شکل گرفت. حتی متن برجام به درستی ترجمه نشد و برخی واژگان در آن به کار برده شد که قابل تفسیر و دو پهلو بود و وزارت امور خارجه پای آنرا امضا کرد. حالا همان دیدگاه سیاسی که طرفدار برجام بودند یکی پس از دیگری اعتراف می‌کنند از این توافق پوسته‌ای بیش باقی نمانده است.

مذاکره‌ای در کار نخواهد بود

نماینده مردم شاهین شهر و میمه  با اشاره اینکه وقتی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به اجرای توافق اول خود متعهد نیستند و رئیس جمهور فرانسه می‌گوید آمریکا از این توافق خارج می‌شود، حرف زدن از مذاکرات جدید آن‌هم با موضوعاتی فراتر و گسترده‌تر از برجام  را بی معنا و زیاده‌گویی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه چنین مذاکره‌ای را نخواهد پذیرفت.

وی با تأکید بر اینکه غربی‌ها به دنبال این هستند که عنوان خروج از برجام را بر اقدام ترامپ نگذارند اما با تحریم‌ها و محدویت‌های جدید بتوانند ایران را عقب برانند، به توافق یکجانبه رئیس جمهور فرانسه با ترامپ اشاره کرد و گفت: ما ماه‌ها قبل به وزارت خارجه تذکر داده و گفتیم که وزیر خارجه فرانسه در حال زمینه سازی این پروژه جدید است و از جمله اینکه ایران مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی خود را بپذیرد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه اروپایی‌ها و آمریکا در یک راستا حرکت کرده و سناریوهای مختلفی را در قالب نمایش‌های منطقه‌ای بازی می‌کنند، اظهار داشت: برای آنها مهم نیست برجام بماند یا به هم بخورد چون آنچه را می‌خواستند بدست آوردند و عملاً از توافق خارج شده‌اند. حالا می‌خواهند برجام دیگری را به ایران تحمیل کنند، اما کشور نباید از یک سواخ دوبار گزیده شود.

حاجی دلیگانی با اشاره به تکیه زدن مایک پمپئو بر وزارت خارجه آمریکا و دیدار فوری او با وزرای خارجه اروپا برای رایزنی در مورد برجام اضافه کرد: واشنگتن در حال انجام آخرین هماهنگی‌ها با اروپا برای یک موضع مشترک در صورت شکست برجام است تا بتوانند واکنش ایران را مهار کنند و واکنش ایران را به حداقل برسانند، اما این پیچیده کردن فضا مشکلات زیادی را بوجود خواهد آورد و تبعات سیاست جنگ طلبانه و افراطی آنها دامن خوشان را خواهد گرفت.