شهرک گلخانه ای به وسعت ۸ هکتار در بخش میمه

2018-04-17
118 بازدید

علی‌اصغر رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی زیرزمینی، راهکار مقابله باکم آبی در بخش کشاورزی ست. وی افزود: خرده مالکین در سال‌های اخیر با دریافت کمک‌های بلاعوض، توانستند هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی خود را به تجهیزات آبیاری نوین مجهز کرده، […]

images (1)

علی‌اصغر رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی زیرزمینی، راهکار مقابله باکم آبی در بخش کشاورزی ست.

وی افزود: خرده مالکین در سال‌های اخیر با دریافت کمک‌های بلاعوض، توانستند هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی خود را به تجهیزات آبیاری نوین مجهز کرده، مصرف آب را حداقل ۲۰ درصد کاهش دهند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه خاطرنشان کرد:کشت گلخانه‌ای نیز راهکار مناسبی برای مقابله با تنش‌های آبی در اراضی کشاورزی این شهرستان است ؛ کشاورزان، وسعت گلخانه‌های این شهرستان را به بیش از ۴۰ هکتار افزایش داده‌اند.

رستمی ادامه داد: پروانه تأسیس ۲۰ هکتار گلخانه نیز صادر شده است که به‌ تدریج در نوبت بهره‌برداری هستند؛ در این زمینه یک شهرک گلخانه‌ای به وسعت ۸ هکتار در بخش میمه در دست احداث است.

وی هزینه تقریبی احداث هر هکتار گلخانه رابین ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برآورد کرد که با بهره‌برداری از هر هکتار گلخانه، برای «۱۰جوان جویای کار»، شغل ثابت کشاورزی ایجادمی شود.

این کارشناس بخش کشاورزی، با بیان این‌که در شرایط کاهش بارندگی و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی، توسعه کشت زعفران را به‌ جای محصولات آب بر را به کشاورزان توصیه می‌کنیم اظهار داشت: زعفران گیاهی نیمه گرمسیری است و در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد به‌خوبی می‌روید، مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است اما چون دوران رشد آن از پائیز شروع می‌شود و تا اوایل بهار ادامه می‌یابد به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد.

وی اراضی آفتاب‌گیر و بدون درخت را که در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب دانست اضافه کرد: این شرایط آب و هوایی در بخش میمه ، گز برخوار و گرگاب وجود دارد و در صورت کاشت، محصول زعفران باکیفیتی می‌دهد.

رستمی به وجود ۶۰ هکتار مزارع زعفران در شهرستان شاهین‌شهر و میمه اشاره کرد که کشاورزان امسال ۳۰۰ کیلوگرم به ارزش تقریبی بیش از ۲میلیارد تومان برداشت کردند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: با استقبال کشاورزان بخش میمه این شهرستان وبه منظور مقابله با تنش‌های آبی،  وسعت باغات گل محمدی نسبت به چند سال پیش، از ۷۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار، افزایش‌ یافته است.