احداث نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور روی ریل امید

2018-04-12
82 بازدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سفر روزانه مردم در مسیر پرتردد اصفهان- قم- تهران و برعکس، ضرورت هرچه کوتاه ساختن این مسیر برای مسافران را بیش از پیش نمایان می‌کند. به این منظور احداث خط ریلی اصفهان- قم- تهران و اجرای طرح قطار پرسرعت از مرکز کشور تا پایتخت در دستور کار […]

۲۰۸۷۶۴۲_۴۵۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سفر روزانه مردم در مسیر پرتردد اصفهان- قم- تهران و برعکس، ضرورت هرچه کوتاه ساختن این مسیر برای مسافران را بیش از پیش نمایان می‌کند. به این منظور احداث خط ریلی اصفهان- قم- تهران و اجرای طرح قطار پرسرعت از مرکز کشور تا پایتخت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

حدود یک و نیم ماه پیش بود که استاندار اصفهان در نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان از حل  مشکلات اجرای طرح مسیر قطار سریع السیر اصفهان – تهران خبر داد و گفت: در جلسات با پیمانکار و کارفرمای طرح به آنها اطمینان دادم که برای اجرای این طرح در استان اصفهان با مشکلی مواجه نخواهند شد و چنانچه در استان های واقع در مسیر نیز مشکلی بود، در مذاکره با دولت، مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد.

حدود نیمه تیر پارسال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، با اشاره به آگاهی خود از مسایل استان اصفهان گفت: برای ساخت و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان جزو طرح‌های اولویت دار کشور، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع لازم از طریق فاینانس تهیه شده است و در دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.

رسول زرگر پور استاندار سابق  اصفهان هم در آن نشست، یکی از مهمترین درخواست مسئولان و مردم استان را  تسریع در احداث قطار سریع السیر اصفهان- قم – تهران اعلام کرده بود.

هشت ماه بعد(اوایل اسفند پارسال)، استانداراصفهان در نشست  بررسی موانع و راهکارهای تسریع در اجرای طرح قطار سریع السیر تهران- قم – اصفهان، با انتقاد از توقف ۲۰ ساله اجرای طرح گفت: مسائل کلان و کلی  آن را شخصا پی گیری خواهم کرد و  برای برطرف شدن مشکلات آن  از هیچ کمکی دریغ نمی کنم.

محسن مهر علیزاده تصریح کرد: اگر برای اجرای طرح پیش بینی مالی و تأمین اعتبار نشده بود نبایدشروع می شد و اگر هم تأمین اعتبار شده است باید علل  اجرا نشدن  آن مشخص شود.احداث نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور روی ریل امید

از سوی دیگر، بهمن پارسال سعید محمدزاده مدیرکل راه آهن کشور در بازدید از مناطق شرق اصفهان با اشاره به رقم بالای اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ، از تأمین اعتبار بخش اول طرح قطار سریع السیر اصفهان- قم – تهران،از طریق فاینانس با مشارکت چین خبر داد و گفت:  هم اکنون طرح با همکاری پیمان کاران ایرانی و چینی در حال اجراست.

حسن کامران از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در آن بازدید با اشاره به پیشرفت کند این طرح گفت:  طبق وعده مدیرکل راه آهن کشور پیش بینی می شود طرح قطار سریع السیر اصفهان-تهران تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به روند احداث راه آهن سریع‌السیر اصفهان – تهران و گذر این قطار از شهرستان برخوار و میمه  انتقادات پیرامون این موضوع اظهار داشت: این بحث را از سطح روسای جمهور تاکنون پی گیری کرده و نامه نگاری‌های زیادی انجام داده‌ایم.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: ابتدایی‌ترین پیشنهاد ما این بود که ایستگاه ورود و خروج مردم قبل از ورود به برخوار و دولت آباد جانمایی شود که تاکنون جواب قانع کننده‌ای در این زمینه داده نشده است، نکته دوم اینکه پیشنهاد کردیم اگر قرار است این مسیر طی شود قطار به زیر زمین منتقل شود تا عوارضی نیز برای شهرها نداشته باشد.احداث نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور روی ریل امید

وی تصریح کرد:  اگر این قطار بخواهد از روی زمین عبور کرده و شهر دستگرد و دولت آباد را به دو نیم تقسیم کند عوارض بسیاری به همراه خواهد داشت، مردم نیز نسبت به این موضوع حساسیت دارند و معترضند کو ما نیز در این زمینه پی گیر هستیم.

حاجی دلیگانی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که خط متروی این منطقه از آخرین ایستگاه در زینبیه به حبیب آباد و دولت آباد سپس از آن منطقه به مابین شهرهای خورزوق و دستگرد برسد، ما نیز آمادگی داریم که همه امکانات لازم را در این زمینه فراهم کنیم.

استاندار اصفهان نهم اسفند پارسال در نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان به حل مشکل ادامه روند احداث قطار سریع السیر تهران- قم – اصفهان در محدوده استان اصفهان اشاره کرد و گفت : قرار بود طرح در بهمن سال ۹۷ به بهره برداری برسد اما  میزان پیشرفت آن هم اکنون حدود ۶ درصد است .

به گفته محسن مهرعلیزاده، پارسال ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یوئن معادل دو میلیارد یورو خط ‘ ال سی ‘ با سود هشت  درصد برای این طرح  باز شده و باید در همان زمان کار شروع می شده و  هم اکنون این  در حال پرداخت است و اجرای طرح باید شتاب گیرد.

وی با اشاره به اینکه زیرسازی های مربوط به اجرای طرح  مسیر قطار سریع السیر اصفهان- قم در استان اصفهان انجام شده است تصریح کرد: اما کارهای سنگین تری از جمله ساخت پل و ابنیه و جابجایی تأسیسات زیربنایی باقی مانده است که باید عملیاتی شود.

۲۶ اسفند پارسال با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی،پذیره نویسی دو میلیون ورقه اوراق مشارکت دولت به ارزش اسمی یک میلیون ریال  با هدف تأمین مالی احداث راه آهن سریع السیر تهران- قم-اصفهان در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز شد .

مدت اعتبار این اوراق چهار ساله و نرخ سود آن ۲۰ درصد علی‌الحساب سالانه تا سررسید است که در مواعد شش ماه یکبار پرداخت می‌شود.

مشاور مادر طرح قطار سریع السیر اصفهان- تهران یک شرکت ایرانی و ایتالیایی بود و اکنون قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه با مشارکت یک شرکت چینی اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران را برعهده دارد.احداث نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور روی ریل امید

قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور است که با بهره برداری از این خط آهن با سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت, زمان سفر تهران به اصفهان با پیش بینی جابجایی ۱۶میلیون مسافر در سال  به کمتر از سه ساعت می رسد.

حدود ۴۰ سال پیش ایده راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان – تهران شکل گرفت و توسط یک شرکت ژاپنی دنبال شد، اما بعد از مدتی این طرح مسکوت ماند، در سال۱۳۸۲ بار دیگر موضوع احداث آن از سرگرفته و  از سال ۱۳۸۶ مسیر حرکت قطار تعیین شد.

احداث قطار سریع السیر اصفهان- تهران در دولت دهم آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت پنج سال و روی کار آمدن دولت یازدهم طرح  مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳  توسط رییس جمهور بار دیگر کلنگ‌زنی شد.

بر اساس برآوردها این طرح به طول  بیش از ۴۰۰ کیلومتر ساخته می‌شود که طول مسیر حدفاصل اصفهان- قم ، ۲۰۰کیلومتر خواهد بود .