متن کامل خطبه های نماز جمعه ی شهر وزوان – ۹۷/۱/۳

2018-03-24
91 بازدید

نماز شکوهمند جمعه در نخستین جمعه ی ماه رجب و سال ۱۳۹۷ به امامت حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیدرام امام جمعه ی موقت بخش میمه در مسجد جامع شهر وزوان برگزار گردید . متن کامل خطبه های نماز جمعه ی وزوان به شرح زیر است : خطبه اول: بسم الله الرّحمن الرّحیم اَلحَمدُ لِلهِ […]

photo_2018-03-23_23-54-21

نماز شکوهمند جمعه در نخستین جمعه ی ماه رجب و سال ۱۳۹۷ به امامت حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیدرام امام جمعه ی موقت بخش میمه در مسجد جامع شهر وزوان برگزار گردید . متن کامل خطبه های نماز جمعه ی وزوان به شرح زیر است :

خطبه اول:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اَلحَمدُ لِلهِ رَبِّ العالَمینَ؛ نَحمَدُهُ و نَستَعینُهُ وَ نَستَغفِرُهُ وَ نَستَهدیهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلیهِ وَ نُصلّی و نُسَلِّمُ عَلی حَبیبهِ وَ نَجیبهِ وَ خِیَرَتِهِ فی خَلقِهِ سَیِّدِنا و نَبِیِّنا اَبِیالقاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداه المَهدیّینَ سِیَّما بَقیَّـهً اللهِ فِی الاَرَضینَ وَ صَلِّ عَلی اَئِمَّـهً المُسلِمینَ وَ حُماه المُستَضعَفینَ وَ هُداه المُؤمِنینَ.   

عِبادَ اللهِ اوصیکُم و نفسی  بِتَقوَی اللهِ.

خودم و همه شما برادران و خواهران نمازگزار عزیز را به حفظ تقوا و پرهیزکاری، توصیه و دعوت می کنم.  تقوا انواعی دارد که عبارت است از:

۱٫تقوای روحی: که انسان باید روح خود را به اندازه ایی تقویت نماید که تقوا در آن به صورت یک ملکه در آید و آن را از آلودگی ها حفظ نموده و چنان روح قوی و پاکی داشته باشد که بتواند به وسیله آن به خداوند نزدیک شده و راه تکامل را طی کند.
۲٫تقوای مغزی و فکری: تقوایی است که انسان را از هر گونه مخاطره مغزی دور نموده و نمی گذارد مغز او به افکار نامتناسب آلوده گردد. کسی که دارای تقوای مغزی است، نه تنها با اعضا و جوارحش گناه نمی کند، بلکه فکر انجام گناه را هم به مغز خود راه نمی دهد.

در روایت آمده است شخصی خدمت امام رضا (ع) شرفیاب شد. حضرت در حال  حرکت در کوچه بودند. از حضرت سوال کرد یابن رسول الله آیا شما ائمه اطهار خودتون نمی خواهی گناه کنید یا اینکه خداوند متعال شما را طوری آفریده که اصلا نمیتونید گناه کنید؟

امام رضا (ع) یه دفعه چشمشان افتاد به مقداری نجاست که کنار دیواری ریخته شده بود. حضرت رو کردن به آن فرد و فرمودند آیا تا بحال به فکر شما رسیده است که مقداری از این نجاست ها را بخورید؟ این فرد گفت یابن رسول الله  مگر می شود کسی فکر کند که مقداری از این نجاست ها بخورد؟ حضرت فرمودند همانطوری که تا بحال به فکر شما نرسیده نجاست بخورید ، آنقدر گناه و معصیت و نافرمانی خدا نزد ما زشت و پلید و نجس است که اصلا به فکر ما نمی رسد که بخواهیم معصیت خدا را انجام دهیم.

امین موضوع را باید ما مد نظر داشته باشیم که  اصلا نباید فکر گناه را بکنیم . چه رسد به اینکه بخواهیم در دو راهی ها انتخاب کنیم که معصیت کنیم یا عبادت!!!!

photo_2018-03-23_23-54-52
۳٫تقوای اعضاء و جوارح: این است که تمام قوای بدن و جوارح، در اختیار و کنترل خود انسان باشد. چشم نتواند بدون اجازه به هر جا که می خواهد نگاه کند. گوش برای شنیدن هر نغمه ایی آزاد نباشد و همچنین سایر اعضاء و… باید با نیروی باطنی تقوا، همه اعضای بدن را نگهداری و در تحت مراقبت و کنترل قرار داد.
۴٫تقوای قلبی: خداوند عالم از تقوای قلبی به شعائر الله یعنی (علامت های خداوند) یاد کرده است و می فرماید: و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب
کسی که بزرگ بشمارد و بشناسد علامت های خدا را، پس بدرستی که تقوا در قلب او برقرار است.
۵٫تقوای علمی: یعنی حفظ و نگهداری مشاعر، از کج اندیشی و اعتقاد باطل؛ فرموده اند: اشرفیت علم موقوف است به اهمیت موضوع آن علم؛ بنابراین هر کسی که طالب علم است، باید آن علمی را طلب کند که با تقوا سنجیده شده و انسان را به راه حق بکشاند.
۶٫ تقوای سیاسی: تقوایی است که باید همه آن را در نظر داشته باشند، چون هیچ جامعه ایی بدون سیاست پیش نمی رود. هرگاه در جامعه ای سیاست واقعی پیاده نشود، آن جامعه رو به انحطاط می رود و مستعمره جوامع دیگر می شود؛ بنابراین بر همه افراد با تقوای جامعه لازم است که آگاه باشند و نگذارند ابر قدرت های عالم بر آنها تسلط پیدا کنند.
۷٫تقوای اقتصادی: که بر دو نوع است:
یکی اینکه: انسان به وسیله این نوع تقوا، از خوردن مال مردم و به یغما بردن دسترنج دیگران و احتکار اموال عمومی مردم و امثال آن اجتناب کند و به حق دیگران تجاوز ننماید.
و دوم آنکه: اگر توزیع حقوق مردم به دست او افتاد، عادلانه تقسیم نماید (به یکی بیشتر و به یکی کمتر ندهد)؛ بنابراین تقوای اقتصادی در هر زمان برای مسلمانان ضروری است.
photo_2018-03-23_23-54-36
۸٫ تقوای جنسی:یکی از ضروری ترین تقواهاست، که اگر رعایت نشود، فسادی خانمان سوز زندگی بشری را تهدید خواهد کرد! این موضوع نیاز به بحث و توضیح زیاد دارد که مجال آن نیست.

۹٫تقوای طبی: در این باره خداوند عالم دستوری دارد و می فرماید: کلوا و اشربوا و لاتسرفوا ان الله لایحب المسرفین؛ بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید، خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد. اصولاً پرخوری سرچشمه تمام بیماری هاست.
۱۰٫تقوای لفظی: نگهداری زبان است از سخنان زشت و دشنام و ناسزا، که از نظر اسلام حائز اهمیت فراوان می باشد. عارفی می گوید: همه خیر دنیا و آخرت در یک کلمه خلاصه شده و آن تقواست. چرا که در قرآن کریم خیر و ثواب بسیاری بر تقوا مترتب شده است و سعادت دنیا و آخرت موقوف به آن گشته است.

امید است که انشاالله خداوند متعال به همه ی ما توفیق دهد بتوانیم تقوای الهی را در همه ی شئون خود رعایت کنیم.

با توجه به اینکه در ماه رجب المرجب هستیم و این ماه در بین ماههای سال از شرافت خاصی برخوردار است، در این خطبه در مورد فضیلت این ماه عرایضی را خدمت شما عرض خواهم کرد؛ باشد که انشاالله بتوانیم با شناخت این ماه و ظرفیت های آن از تمامی فرصت های این ماه بهره ی کافی و وافی را ببریم.
photo_2018-03-23_23-54-56

فضیلت ماه رجب

رجب ماه خودسازی و توشه گرفتن است.هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به فراموشی سپرد. ماه رجب، ماهی است که رحمت گسترده الهی بر بندگانش می بارد. تنها نیاز به مقداری توجه دارد تا این رحمت شامل حال ما نیز گردد. فرا رسیدن این ماه و درک این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان ببریم و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود .

رسول گرامی اسلام (ص) فرموده ‏اند: «رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی » ماه رجب، ماه خداست و ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امتم. از حضرت سؤال شد: معنای این سخن شما چیست که فرمودی ماه رجب ماه خداست؟ حضرت پاسخ داد: « لأَنَّهُ مَخْصُوصٌ بِالْمَغْفِرَهِ ، وَفِیهِ تُحْقَنُ الدِّمَاءُ ، وَفِیهِ تَابَ اللَّهُ عَلَى أَنْبِیَائِهِ ، وَفِیهِ أَنْقَذَ أَوْلِیَاءَهُ مِنْ یَدِ أَعْدَائِهِ » زیرا ماه رجب ویژه آمرزش و مخصوص مغفرت است . در این ماه خونی ریخته نمی شود (حتی در جاهلیت نیز ماه رجب جزء ماه های حرام به حساب می آمد و جنگ و خونریزی در آن تعطیل می شد) و در این ماه، خداوند انبیاء و محبینش را مورد آمرزش قرار می دهد و توبه شان را می پذیرد و آنان را از شر دشمنانشان در امان می دارد .

سپس فرمود:« مَنْ صَامَهُ اسْتَوْجَبَ عَلَى اللَّهُ ثَلاثَهَ أَشْیَاءَ : هر که این ماه را روزه بدارد، سه چیز از خدایش دریافت می کند:

  1. مَغْفِرَهً لِجَمِیعِ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِهِ؛ آمرزش برای تمام گناهان گذشته اش .
  2. وَعِصْمَهً فِیمَا بَقِیَ مِنْ عُمْرِهِ ؛ مصونیتی برای باقی مانده از عمرش .
  3. وَأَمَانًا مِنَ الْعَطَشِ یَوْمَ الْعَرْضِ الأَکْبَرِ ؛ ایمنی از تشنگی روز قیامت .

به هر حال در فضیلت و برکات این سه ماه مبارک، روایات زیادی از رسول خدا و ائمه هدی علیهم صلوات الله نقل شده که همه دلالت بر عظمت این سه ماه دارد و تاکید بر: روزه گرفتن و نیایش و مناجات و دعا و خواندن قرآن و خدمت به بندگان خدا کردن و برطرف نمودن نیاز نیازمندان و خیرات و صدقات دادن و افزایش عبادت دارد و به جاست که در این روزهای ماه شریف رجب و دو ماه پس از آن، فرصت را بیش از پیش غنیمت بشمریم و به عبادت روی آوریم و با خلوص و توجه، از درگاه حضرت ذی الجلال توبه و طلب مغفرت کنیم و خدا را مد نظر قرار دهیم و به یاد او و به نام او، به کارهای خیر روی آوریم و مخصوصا در این روزهای ابتدای سال جدید و ایام نوروز و بهار طبیعت که مقارن است با  بهار معنویت جا دارد که در اعمال و رفتار و کردار و گفتار خود تجدید نظر کنیم و دل ها را با مؤمنین صاف نمائیم و از کدورتها و تنگ نظری ها و حسادت ها و جسارت ها ، بدی ها، زشتی ها، پلشتی ها، کدورتها ، نفرتها ، بدگمانی ها، مادیگری ها، هواپرستی ها و خودخواهی ها که مایه بدبختی و شقاوت و آلودگی و بدفرجامی و سیه روزی و بدنامی و سرانجام خشم خداوندی است دوری جوئیم .

خیلی قدر ماه رجب رو بدونید و از فرصت های آن استفاده کنید.

photo_2018-03-23_23-54-48

خطبه دوم :

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین. بارئ الخلائق اجمعین ثم الصّلاه والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابی القاسم المصطفی محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجه القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامه.

 اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله. خودم و شما برادران و خواهران عزیز نمازگزار را به رعایت تقوا توصیه می کنم .

در خطبه دوم به چند موضوع مهم اشاره می کنم:

موضوع اول : شعار سال ۱۳۹۷ و سخنرانی مقام معظم رهبری  در شروع سال جدید

رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مسئله‌ی اصلی کشور را مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن «تولید ملی» برای حل این مسئله، شعار و نام سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. عده ای معتقد هستند که این تعیین شعار سال به علت عمل نکردن مسئولان، بی‌فایده است، اما همه ساله توسط مقام معظم رهبری شعارهای سالانه با دو هدفِ: «جهت دادن به سیاست‌ های اجرایی و عملکردی مسئولان حکومتی» و «توجه دادن افکار عمومی به مسائل و نیازهای مهم کشور» صورت می‌گیرد.

 

photo_2018-03-23_23-54-40

موضوع دوم : حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز (چهارشنبه) اول فروردین ماه در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی و صحن‌های اطراف حرم، با اشاره به استحکام و نشاط انقلاب در چهل‌سالگی و خنثی شدن نقشه‌ی شوم آمریکایی‌ها برای منطقه، به تبیین چرایی، الزامات و راه‌های تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی پرداختند و با تأکید بر «قابل حل بودن همه‌ی مشکلات با نگاه به داخل» و نیز ضرورت توجه و به‌کارگیری هرچه بیشتر جوانان در میدان‌های مختلف از جمله عرصه‌های مدیریتی، افزودند: نسل جوان و پرافتخار این سرزمین، پرچم استقلال، عزت، عظمت و شرافت ایران را بلندتر از هر زمان دیگر به اهتزاز درخواهد آورد.

 چگونگی حمایت از کالای ایرانی :

رهبر انقلاب اسلامی در زمینه‌ی چگونگی حمایت از کالای ایرانی نیز نکاتی کاربردی بیان کردند: اهم آنها عبارت است از:

۱٫«برنامه‌ریزی برای افزایش تولید»،   ۲٫«ارتقای کیفیت کالاها»،    ۳٫«انطباق با نیازهای روز و سلایق مردم»،   ۴٫«ارزان تمام شدن و رقابت‌پذیر کردن کالاهای ایرانی با اجناس خارجی»

الزامات و زمینه‌های تحقق شعار سال

۱٫«اقدام دولت در مدیریت جدی واردات» -چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی- و «خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می‌شوند یا قابل تولید هستند»؛ جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری هم انتقاد می‌کنیم!
۲٫«مبارزه‌ی جدی با قاچاق»؛ مردم هم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به‌صرفه نباشد.

مسائل منطقه و خباثت آمریکایی‌ها :  رهبر انقلاب اسلامی در خصوص مسائل منطقه و خباثت آمریکایی‌ها اشاره کردند و گفتند: در سالی که گذشت، جمهوری اسلامی توانست پرچم عزت و اقتدار ملت ایران را در منطقه به اهتزاز درآورد و سهم مهمی در شکستن کمر تکفیری‌ها و برقراری امنیت، ایفا کند. آمریکایی‌ها به‌دنبال آن بودند که با به وجود آوردن گروه‌های «شریر، ظالم و هتاک» همچون داعش، ملت‌های منطقه را مشغول جنگ داخلی، و ذهن آن‌ها را از رژیم غاصب صهیونیستی دور کنند، ولی ما به توفیق الهی توانستیم این نقشه را خنثی کنیم.

photo_2018-03-23_23-54-30

موضوع دوم :مناسبت های در پیش روست:

چهارشنبه ۸ فروردین ماه مصادف با دهم ماه رجب میلاد با سعادت جواد الائمه (ع)؛  در خانواده امام رضا(ع) و در محافل شیعه، از حضرت جواد(ع)، به عنوان مولودى پرخیر و برکت یاد مى شد. چنانکه «ابو یحیاى صنعانى» مى گوید: روزى در محضر امام رضا(ع)، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند.

امام فرمود: «این مولودى است که براى شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است». شاید در بدو نظر تصور شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد(ع) از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت تر بوده است، در حالى که چنین مطلبى قابل قبول نیست، مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصّى براى شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا(ع) عصر ویژه اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى، بى سابقه بوده است؛ زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم(ع) گروهى که به «واقفیّه» معروف شدند، براساس انگیزه هاى مادى، امامت حضرت رضا(ع) را انکار کردند و از سوى دیگر امام رضا(ع)تا حدود چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر حاکى بود که امامان دوازده نفرند که نه نفر آنان از نسل امام حسین خواهند بود، فقدان فرزند براى امام رضا(ع)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سؤال مى برد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده امامت حضرت رضا(ع) را انکار مى کردند. که تولد حضرت همه ی این توطئه ها را خنثی نمود.

photo_2018-03-23_23-54-44

آقای شاکری مجری و مکبر نماز جمعه ی ۹۷/۱/۳