رکورد بارش یک سال زراعی مربوط به شهرستان میمه بوده است

2018-03-15
59 بازدید

مدیرکل هوا شناسی استان اصفهان گفت: بر اساس شاخص‌ها تا پایان بهمن ۹۶ در دوره هفت ساله قریب به ۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی شدید بوده است و تنها ۳ درصد استان در شرایط نرمالی قرار دارد و در عمل ۹۷ درصد استان درگیر تبعات متفاوت خشکسالی است. به گزارش خبرنگار ایسنا، «مجید بیجندی» امروز […]

download

مدیرکل هوا شناسی استان اصفهان گفت: بر اساس شاخص‌ها تا پایان بهمن ۹۶ در دوره هفت ساله قریب به ۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی شدید بوده است و تنها ۳ درصد استان در شرایط نرمالی قرار دارد و در عمل ۹۷ درصد استان درگیر تبعات متفاوت خشکسالی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «مجید بیجندی» امروز (پنج شنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت تغییرات بارشی در سطح استان اظهار کرد: بر اساس تحلیل پارامترهای جوی درصد تغییرات بارش استان از یک مهرماه تا ۲۰ اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد استان ۵۸ درصد کمبود بارش داشته است.

وی افزود: استان اصفهان ششمین استان کشور به لحاظ کم بارشی است و تنها شماری از استان‌های غربی در وضعیت نرمالی قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به این‌که در مقایسه بارش استان با استان‌های دیگر و در حوزه بلند مدت، اصفهان در رتبه پنجم پس از استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، خراسان‌جنوبی و یزد است، گفت: در این حوزه تنها چهار استان آذربایجان‌غربی و شرقی، کردستان و زنجان در وضعیت نرمالی قرار دارند.

بیجندی ادامه داد: مقایسه امسال با مدت مشابه سال گذشته در شهرستان‌های استان نشان می‌دهد که نواحی غرب استان با کم بارشی مواجه بوده است و برای نمونه در شهرستان داران ۸۱ درصد و در خوانسار ۷۰ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: رکورد بارش نسبت به یک سال زراعی در استان مربوط به شهرستان میمه بوده که با ۹۲ درصد کمبود بارش مواجه شده است و استان اصفهان باید تا ۲۰ اسفندماه ۹۶ حدود ۶۵ درصد از یک سال زراعی بارش آسمانی و نزولات جوی را دریافت می‌کرد، در حالی که تنها ۲۰ درصد میزان بارش را دریافت کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان این‌که در بیشتر شهرستان‌های استان میزان بارش مورد انتظار در یک سال آبی کمتر بوده است، گفت: بر اساس آمارها در بهمن ماه نسبت به دوره بلند مدت، بیشتر شهرستان‌های استان با افزایش دما روبرو بوده‌اند و شهرستان داران با میزان کم‌دریافتی بارش نیز افزایش دما را دارد و این افزایش دما نشان می‌دهد که تبخیر در میزان کم بارشی تا چه میزان مؤثر است.

بیجندی با بیان این‌که در خشکسالی کوتاه مدت شاهد هستیم که بیشتر مناطق استان درگیر تبعات خشکسالی شدید و متوسط‌ند، اضافه کرد: بنابراین در دوره ۸۴ ماهه تا پایان بهمن ۹۶ و در خشکسالی دراز مدت بیشتر مناطق استان با خشکسالی مواجه شدند به گونه‌ای که در استان اصفهان ۲۱ سال متوالی با پدیده خشکسالی درگیر هستیم و بر اساس شاخص‌ها تا پایان بهمن ۹۶ در دوره هفت ساله قریب به ۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی شدید بوده است و تنها ۳ درصد استان در شرایط نرمالی قرار دارد و در عمل ۹۷ درصد استان درگیر تبعات متفاوت خشکسالی است.

وی با اشاره به این‌که اطلاع از وضعیت جوی و شرایط جاده‌های کشور در مقاصد گردشگری استان بسیار مهم است، ادامه داد: ارائه پیشگیری وضعیت هوای مسیر استان و مراکز استان‌های همجوار نیز از اقدامات اساسی مرتبط با مسافران نوروزی است که از ۲۵ اسفندماه در قالب پیشگیری سه روزه وضعیت جوی استان انجام خواهد شد، در سال جاری برای نخستین بار کارت عضویت افتخاری باشگاه هواشناسی در ورودی‌های شهر توزیع می‌ شود.