حاجی دلیگانی: کیفی‌سازی تصفیه پساب‌های خانگی ضروری است

2018-03-01
53 بازدید

حسینعلی حاجی‌دلیگانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر اظهار کرد: در شرایط خشک‌سالی، کیفی‌سازی تصفیه پساب‌های خانگی برای بخش‌های کشاورزی و صنعتی ضروری است و باید در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: در حالی‌ که میزان بارندگی و سطح سفره‌های زیرزمینی کاهش چشم‌گیری داشته است، مسؤولان آب منطقه‌ای استان اصفهان طرح‌های کیفی‌سازی […]

۱۳۹۶۰۷۲۴۰۰۰۸۵۵_Test_PhotoH

حسینعلی حاجی‌دلیگانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر اظهار کرد: در شرایط خشک‌سالی، کیفی‌سازی تصفیه پساب‌های خانگی برای بخش‌های کشاورزی و صنعتی ضروری است و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در حالی‌ که میزان بارندگی و سطح سفره‌های زیرزمینی کاهش چشم‌گیری داشته است، مسؤولان آب منطقه‌ای استان اصفهان طرح‌های کیفی‌سازی پساب‌های خانگی شهرهای این استان به خصوص در حوزه شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار را باید در اولویت قرار دهند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطق شهری و روستایی بخش عظیمی از پساب‌ها به‌طور مستقیم به نزدیک‌ترین زه‌کش سطحی یا زیرزمینی، گاهی اوقات بدون تصفیه یا با تصفیه خیلی کم تخلیه می‌شوند، درحالی‌که  آب‌روهای خانگی و فاضلاب انسانی، بیمارستان‌ها و صنایع وابسته شهری مانند معادن کوچک، درصورتی‌که کیفی تصفیه شوند می‌تواند دوباره به چرخه مصرف  بازگردد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اگر از پساب‌های تصفیه‌شده استفاده شود، منبع ارزشمندی از نظر آب و مواد مغذی در دسترس خواهد بود که به امنیت غذایی و آبی و بهبود معیشت مردم کمک می‌کند و در غیر این صورت امراض مختلف را شایع خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش‌تر مصارف آب خانگی برای شرب، استحمام و شست‌ و شوست که تبدیل به فاضلاب می‌شود که با شیوه‌های تصفیه دوباره از فاضلاب می‌توان استفاده کرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: صنعت، فضای سبز، کشاورزی، گردشگری و استفاده در تفرج‌گاه‌ها و دریاچه‌های مصنوعی، بخشی از مصارف پساب‌ها و فاضلاب‌های تصفیه‌شده است، در کشورهای توسعه‌یافته حتی برای مصارف آشامیدنی نیز از آن استفاده می‌شود، موضوعی که به دلایل شرعی هنوز در ایران جا نیفتاده است.

وی به بحرانی بودن وضعیت سفره‌های زیرزمینی دشت برخوار اشاره و خاطرنشان کرد: وضعیت آب سفره‌های زیرزمینی این دشت در گذشته به‌ گونه‌ای بود که کشاورزان با حفر کمتر از عمق ۱۰ متری زمین به آب می‌رسیدند اما اکنون بیش از ۱۰۰ متر باید حفاری کنند تا به آب برسند.

حاجی‌دلیگانی در پایان با اشاره به نیاز مبرم صنایع مستقر در شاهین‌شهر، میمه و برخوار به آب تصفیه‌شده پساب خانگی یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای نباید سهم آب این پساب را به مناطق دیگری اختصاص دهد در حالی‌ که صنایع، ناحیه‌های صنعتی و بخش کشاورزی شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار به‌شدت به منابع آبی موجود وابسته‌اند.