تحلیل یک روزنامه عربی از اعتراضات داخل ایران

2017-12-31
60 بازدید

روزنامه فرامنطقه ای ‘رای الیوم’ چاپ لندن در سرمقاله روز یکشنبه خود نوشت: ایران کشوری دمکرات است که مردم می توانند برای اعتراض به دولت به خیابان ها بیایند؛ اما در کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نمی توان چنین صحنه هایی را مشاهده کرد. به گزارش ایرنا، رای الیوم افزود: حوادث اخیر در ایران در […]

download

روزنامه فرامنطقه ای ‘رای الیوم’ چاپ لندن در سرمقاله روز یکشنبه خود نوشت: ایران کشوری دمکرات است که مردم می توانند برای اعتراض به دولت به خیابان ها بیایند؛ اما در کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نمی توان چنین صحنه هایی را مشاهده کرد.

به گزارش ایرنا، رای الیوم افزود: حوادث اخیر در ایران در حالی موجب خوشحالی رسانه ها و شبکه های اجتماعی بعضی کشورهای عربی و بویژه برخی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) شد که در این کشورها مردم حتی حق آمدن به خیابان ها و اعتراض را ندارند و بسیاری از فعالان سیاسی، حقوقدانان و شخصیت های مذهبی در حال حاضر به دلیل مواضعشان در بحران کنونی بین کشورهای حاشیه خلیج (فارس) وقطر پشت میله های زندان هستند.

این روزنامه خاطر نشان کرد: شهروندان این کشورها به دلیل نوشتن یک قطعه شعر یا یک پیام در شبکه های اجتماعی علیه مقامات خود ودرخواست حداقل اصلاحات، به دستکم ۱۵ سال زندان متهم می شوند.

رای الیوم افزود: نیروهای امنیتی در ایران بر روی معترضین آتش نگشودند در حالی که اگر این اعتراض ها در پایتخت های کشورهای حاشیه خلیج (فارس) رخ می داد، دهها نفر در خیابان ها توسط نیروهای امنیتی کشته و زخمی می شدند.

این روزنامه شرایط اقتصادی دشواری که ایران با آن مواجه است در درجه اول نتیجه محاصره وتحریم های اقتصادی شدید این کشور از سوی آمریکا و همپیمانان آن در طول سی سال گذشته است. ایران تنها زمانی توانست صادرات نفت خود را با حداکثر ظرفیت انجام دهد که توافق هسته ای را با کشورهای ۱+۵ امضا کرد.

این روزنامه همچنین نوشت: حتی نرخ بیکاری در ایران کمتر از عربستان است که به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان شناخته می شود. آمارها نشان می دهد که بیش از یک میلیون شهروند عربستانی خواستار دریافت مستمری بیکاری از سوی دولت سعودی هستند.

به نوشته رای الیوم، در ایران به معترضین اجازه حضور در خیابان ها وانتقاد از مقامات داده می وشود بدون اینکه توسط نیروهای امنیتی سرکوب شوند، حتی در حوادث سال ۲۰۰۹ (۸۸ شمسی) در ایران نیمی از قربانیان از نیروهای امنیتی این کشور بودند.

رای الیوم افزود: دست داشتن طرف های خارجی در برهم زدن امنیت داخلی ایران را بعید نمی دانیم زیرا کاخ سفید روز جمعه گذشته از یک توافق محرمانه برای مقابله با ایران بین آمریکا و ‘اسرائیل’ خبر داده بود. این توافق های مخفیانه برای برهم زدن امنیت و ثبات داخلی کشورها، در هر کشور عربی که مخالف تل آویو و حمایت آمریکا از آن در طول هفتاد سال گذشته بودند وجود داشته و تصادفی نیست که عراق، سوریه، لیبی، الجزایر و یمن بزرگترین قربانیان این پروژه ها و طرح ها هستند.