پیش بینی بارشهای فصلی زمستان ، استان اصفهان

2017-12-28
72 بازدید

با تشکر از آقای ثابتی رئیس اداره ی هواشناسی میمه آخرین بروز رسانی : ۹۶/۱۰/۶ احترامااحتراماً باستحضار میرساند ، کاهش بارش در پاییز سال جاری نسبت به چند سال گذشته قابل توجه بود بطوریکه در اکثر شهرستان استان کاهش بارش بین ۵۷ تا ۰۱۱ درصد بلند مدت گزارش شده است.  از عوامل اصلی این کاهش […]

download

با تشکر از آقای ثابتی رئیس اداره ی هواشناسی میمه

آخرین بروز رسانی : ۹۶/۱۰/۶

احترامااحتراماً باستحضار میرساند ، کاهش بارش در پاییز سال جاری نسبت به چند سال گذشته قابل توجه بود بطوریکه در اکثر شهرستان استان کاهش بارش بین ۵۷ تا ۰۱۱ درصد بلند مدت گزارش شده است.  از عوامل اصلی این کاهش بارش می توان به این نکته اشاره کرد که در فصل تابستان، واچرخند جنب حارهای در جو بالا روی خاورمیانه و بویژه درکشور ما حاکم است که مانع صعود هوا شده و فرونشینی بر جو حاکم میشود. این شرایط فرصت شکلگیری ابر و فعالیت سامانه بارشی را محدود می کند . اگرچه این الگوی  جوی به طور معمول در فصل پاییز ضعیف میشود اما در پاییز ۶۶، واچرخند جنب حارهای  قویتر از حد نرمال و میانگین بلندمدت بود و این شرایط مانع نفوذ سامانههای بارشی به عرض های جغرافیایی پایین تر مانند خاورمیانه و ایران میشود. بررسی عوامل دور پیوندی و نگاهی به ناهنجاری منفی دمای آب بخش استوایی شرق اقیانوس آرام طی پاییز جاری نشان دهنده وجود لانینای متوسط بوده است. پژوهش و بررسی ها در کشور نشان میدهند که با حاکم شدن این شرایط، در بیشتر موارد شاهد کاهش گذر سامانه های جوی بارشی در پاییز از روی کشور هستیم. در شرایط لانینا دمای سطح آب اقیانوس آرام و هند کمتر از نرمال است. پایین بودن دمای آب اقیانوس هند و دریای عمان که چشمه اصلی تامین رطوبت سامانه های جبههای گذر کننده از روی ایران هستند، پیامد اثر غیرمستقیم لانینا در کم شدن بارش پاییزی کشور و همچنین استان اصفهان است. پدیدههای دورپیوند دیگری نیز وجود دارند که این شرایط را تضعیف و یا تقویت میکنند.

آخرین خروجی مدلهای پیش بینی هواشناسی ، بهبود نسبی بارش ها در زمستان است ولی توزیع بارش دارای ناهمگنی زمانی و مکانی خواهد بود. مجموع بارش فصل زمستان نیز متمایل به کمترازنرمال خواهد بود. کمبود بارش ناشی از فصل پاییز، به صورت کمبارشی انباشته تا پایان سال ادامه خواهد داشت .دمای هوای استان طی دی ماه از ۰ تا ۲ درجه سانتی گراد بیش از میانگین بلند خواهد بود ولی طی بهمن این افزایش دما تعدیل می شود . در بازه های زمانی کوتاه مدت شرایط کاهش دما وجود دارد. لذا مناسب است با توجه به ذخایر موجود آب و وضعیت خشکسالی هیدرولوژی استان، مدیریت فراگیر در منابع آب  بطور جدی مدنظر قرار گیرد.

و من الله التوفیق

اداره هواشناسی میمه