محمدتقی معینیان – معرفی کتاب شعر آقای زاهدی

2017-12-13
83 بازدید

مقدمه : پس از گشودن کتاب شعر آقای زاهدی، همراه می‌شویم با هنر این شاعر، شاعری خلاق و زلال که در هر بیت از اشعارش دست آفریده‌های زیبای وی را به تماشا می‌نشینیم، اشعاری که دارای رنگ‌های پنهان در پشت هزاران حرف نگفته از خیره‌گی‌های پررمز و راز دنیای بی وفا است که به وسیله شاعر به زیبایی تمام و […]

download

مقدمه : پس از گشودن کتاب شعر آقای زاهدی، همراه می‌شویم با هنر این شاعر، شاعری خلاق و زلال که در هر بیت از اشعارش دست آفریده‌های زیبای وی را به تماشا می‌نشینیم، اشعاری که دارای رنگ‌های پنهان در پشت هزاران حرف نگفته از خیره‌گی‌های پررمز و راز دنیای بی وفا است که به وسیله شاعر به زیبایی تمام و با درک والایی از هستی ترسیم شده است. شاعر در این مجموعه، طرح‌ها و نصایح خود را به سادگی آب و آفتاب در روزنه‌های زندگی و امید می‌جوید و به پاسداشت اندیشه پرورش یافته خود (در خانواده‌ای زلال و بی‌ریای روحانیت)، خشت بر خشت آرامش و آموزه‌های زلال عرفانی پدر می‌گذارد.

آقای حاج محمد زاهدی فرزند حجت الاسلام عباسعلی زاهدی در سال  ۱۳۱۴در شهر میمه اصفهان دیده به جهان گشود. وی زاده شهر میمه است. اما گویا در این  شهر فقط چشم به جهان گشوده است. ولی بیشتر از چند دهه از عمر خود را در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران سپری کرده است. وی از کودکی با آموزه‌های پدر که یک عالم دینی بود رشد و نمو کرده است. ویژگی‌های ذاتی و پرورش خانوادگی وی در دامن یک روحانی در نگرش مذهبی وی تأثیر بسزایی داشته است. به همین علت اکثر اشعارش با نگرش مذهبی و شناختی که از احادیث و آیات قرآن دارند، دارای مفاهیم دینی و مذهبی هستند. از ویژگی‌های بارز اشعار شاعر، خلاقیت و نوآوری است، خلاقیت از مهم‌ترین عوامل مؤثر در اشعار آقای زاهدی است که سیستم سنتی شعروشاعری را شکسته و به خلق اشعار نوین و خلق متمایز افکار و نوآوری در سرودن اشعار محلی پرداخته است.

وی با اعتماد به نفسی که دارد در اشعار خود فضایل انسانی، هنرها، و اعمال خوب و پسندیده را جست‌وجو می‌کند و به واسطه انگیزه‌های درونی و توانمندی‌هایش با ممارست و تلاش و فرصت‌سنجی مناسب خودش را محک زده و اقدام به سرودن اشعار محلی به زبان میمه کرده است. این اقدام شاعر زمانی ارزش پیدا می‌کند که ما در اطراف خود شاهدیم که افرادی وجود دارند که از همه نعمت‌ها و توانمندی‌های ذاتی و محیطی برخوردارند اما جز درجا زدن و توقف حاصل و اندوخته‌ای ندارند.

وقتی در این شرایط محیطی مشاهده می‌شود انسانی با محدودیت‌های سنی، و در دهه هشتم عمر همچنان در ذهن و زبان شاعری چالاک بوده و منشاء اثری ماندگار می‌شود، ارزش این اثر و تلاشهای وی معنی و مفهوم می‌یابد.

آقای زاهدی در اشعارش پس از بیان آثار دنیوی و اُخروی به آثار خاص تقوی در تربیت فرد نظیر بینایی و شکوفایی عقل، غلبه بر غضب، کبر، طمع، عجب و حسد پرداخته و انسان را به تسلط و هدایت به سمت تقوی و روشن بینی رهنمون داشته است.

وی در اشعار خود تلاش کرده تا رفتارها و هنجارهای غلط و ناکارآمد را یافته و در جهت تغییر آنها تلاش کند.

این انسان خداجو در اشعار خود سعی بسیار کرده از غضب و ناخرسندی یار برحذر باشد و سعی نموده در اشعار خود هر آنچه انسان را به محضر ربوی نزدیک می‌سازد برآورده شود و از ذکر اموری که باعث انحراف انسان از جاده فطرت توحیدی می‌شود خودداری نماید.

آقای زاهدی از جمله هنرمندانی است که در روزگار سپری شده آدم‌های جامه‌الاطراف بی‌هنر، با چندین هنر آراسته است. وی در کارنامه‌اش علاوه بر سرودن اشعار به زبان میمه‌ای، سرودن اشعار به زبان فارسی و خطاطی هم به‌چشم می‌خورد. افزون بر اینها وی مولف یک جلد کتاب پندنامه نیز می‌باشد که به نظر می‌رسد در صورتی که به چاپ برسد با استقبال گرم مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

حقیر با توجه به علاقه و عشقی که به زبان محلی میمه‌ای دارم، پس از مطالعه اشعار آقای زاهدی و نگاهی به قوام و استحکام سروده‌های وی و مشاهده مراتب نبوغ و هنرمندی شاعر در سرودن اشعار زیبا و زلال به زبان محلی میمه‌ای، تصمیم گرفتم اثری ماندگار از یکی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت را با ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای که در مضامین متفاوت دینی و مذهبی، ادبی، طنز و گویش محلی دارد، به علاقه‌مندان شعر و شاعری معرفی نمایم. امید است که مورد قبول و استقبال همشهریان عزیز و بزرگوار قرار گیرد.

التماس دعا

محمدتقی معینیان