بلایی که پلاستیک بر سر محیط زیست شهر وزوان می آورد

2017-12-10
50 بازدید

منبع : سایت صبح وزوان : ▫️تصاویر پایین، چند نمای نامتعارف از زمین‌های کشاورزی شهر وزوان است‌، که با درایت شرکت تعاونی نیلوفر آبی، به این وضع اسفناک درآمده است. زمین‌هایی که از مالکان اصلی آن گرفته شده تا تحت عنوان یکارچه‌سازی، کشاورزی مشارکتی و توسعه و بهبود امر کشاورزی، برای دیگرانی درآمدزایی کند که […]

منبع : سایت صبح وزوان :

▫️تصاویر پایین، چند نمای نامتعارف از زمین‌های کشاورزی شهر وزوان است‌، که با درایت شرکت تعاونی نیلوفر آبی، به این وضع اسفناک درآمده است.

photo_2017-12-09_21-14-13-728x728

زمین‌هایی که از مالکان اصلی آن گرفته شده تا تحت عنوان یکارچه‌سازی، کشاورزی مشارکتی و توسعه و بهبود امر کشاورزی، برای دیگرانی درآمدزایی کند که بعد از اجاره کاری در آن، تنها زباله‌ها و پسماندهایشان را برای محیط زیست شهر و منطقه باقی می‌گذارند و می‌روند.

▫️با رونق استفاده از نایلون در صنعت کشاورزی و با توجه به تجزیه ناپذیر بودن‌ آن، بقایای این مواد نفتی گاهی تا ‌۵۰۰ سال هم در طبیعت باقی می‌ماند و مشکلات زیست‌محیطی بسیاری را با خود به همراه می‌آورد.
این مواد به دلیل داشتن پایه‌ء نفتی در تولیدشان، منجر به سمی شدن خاک می‌شوند.

▫️البته علاوه بدچشم و ناپسند کردن چهرهء کشتخوان‌های شهر و تغییر خاک، گاهی این مواد توسط برخی از پرندگان و حیوانات هم خورده می‌شود و منجر به مسمومیت و مرگ جانواران می‌شود.
از طرفی به علت وزن کم پلاستیک، به راحتی با وزش باد جا به جا شده و با ورود به منابع آبی و رودخانه‌ها، بر آلودگی‌های مخرب زیست‌محیطی می‌افزاید.

▫️کارشناسان معتقدند استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای کشاورزی امری نادرست است. چرا که اگر کشاورزان پلاستیک‌های مصرفی را جمع‌آوری و به شکل زباله دفن کنند، باز هم به علت تجزیهء آرام و کندی که دارند، شیرابه تولید می‌شود و منجر به نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی در محل‌های تجمع پلاستیک‌ها می‌شود.

▫️کارشناسان محیط‌‌زیست معتقدند شیرابه‌های ناشی از پلاستیک‌های مدفون شده زیر خاک، شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و ترکیبات خطرناک دیگری‌ است که برای محیط‌زیست زیان‌آور محسوب می‌‎شود.
بنابراین علاوه بر آلوده کردن خاک، در ریشه گیاهان هم نفوذ کرده و از طریق آنها مسمومیت و مرگ گونه‌های جانوری و به تدریج نابودی پوشش گیاهی را منجر می‌شود.

▫️غیر از آلودگی‌های آبی و خاکی، پلاستیک‌ها، در اثر تابش آفتاب و سرما تخریب شده و مونومرهای آن در محیط رها می‌شود و منجر به از بین رفتن کیفیت خاک منطقه می‌شود
این مواد جز نابودی پوشش گیاهی و پوشش جانوری خاک منطقه، متاسفانه برای گوسفندانی هم که برای چرا به این نواحی آلوده برده می‌شوند، خطرات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

▫️ای کاش مسئولان شرکت تعاونی نیلوفر آبی، حالا که بر خلاف وعدهء اولیهء خود، زمین‌های یکپارچه‌سازی شده را به مالکان آن بازنگردانده‌اند، لااقل کمی به فکز حفظ این میراث، برای آیندگان باشند.
و در قرارداد‌های بعدی خود با اجاره‌کنندگان کشتخوان‌های شهر، چاره‌یی برای این معضل بیاندیشند.