استاد شهیدی عود ارزشمند خود را اهدا کرد

2017-12-07
81 بازدید

به گزارش  خبرنگار بخش موسیقی فارس، شاهرخ شهیدی فرزند استاد عبدالوهاب شهیدی ضمن اعلام این خبر گفت: پس از دیدار جناب مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به اتفاق فرزین پیروزپی مدیر اداری و اجرایی موزه موسیقی ایران برای دیدار و عیادت از پدر من تشریف آورده بودند استاد تصمیم گرفتند عود ارزشمند […]

۱۳۹۶۰۹۱۴۰۰۰۴۶۵_PhotoA

به گزارش  خبرنگار بخش موسیقی فارس، شاهرخ شهیدی فرزند استاد عبدالوهاب شهیدی ضمن اعلام این خبر گفت: پس از دیدار جناب مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به اتفاق فرزین پیروزپی مدیر اداری و اجرایی موزه موسیقی ایران برای دیدار و عیادت از پدر من تشریف آورده بودند استاد تصمیم گرفتند عود ارزشمند خودرا به گنجینه موزه موسیقی ایران به منظور بازدید مردم هنر دوست کشورمان اهدا کرد.

فررزین پیروز پی مدیر اجرایی موزه موسیقی ایران نیز در گفت‌گو با خبرنگار موسیقی فارس ضمن تایید این خبر گفت: ساز عود هم اکنون توسط آقای شاهرخ شهیدی فرزند استاد در اختیار موزه موسیقی ایران قرار گرفته و در چند روز آینده طی مراسمی با حضور استاد عبدالوهاب شهیدی و دیگر اساتید و بزرگان موسیقی  کشور به گنجینه موزه موسیقی انتقال یافته و در معرض دید هنرمندان وهنر دوستان قرار می گیردوی افزود: ساز استاد عبدالواهاب شهیدی ساخته استاد علی عجمی است که یکی از مشهورترین سازندگان عود در جهان است.

‌پیروزپی درباره گنچینه موزه موسیقی ایران نیز گفت:  در گنجینه موزه موسیقی ایران سازها و نت ها و آثار خلق شده توسط اساتید به نام کشورمان وجود دارد که برای بازدید علاقه مندان به معرض نمایش گذاشته شده است.  در این گنجینه می توان آثار اساتید به نام ایران از جمله علی نقی وزیری، مهدی خالدی، همایون خرم، فریدون حافظی، شاه میرزا مرادی، خلیفه میرزا آغه غوسی، حاج قربان سلیمانی، علی تجویدی، بیژن ترقی،خاطره پروانه، حشمت سنجری، محمد تقی مسعودیه، احمد عبادی، حسین ملک، منصور نریمان حسن کسایی  و …به نمایش درآمده است.

بنابر این گزارش، عبدالوهاب شهیدی ابتدا یادگیری ساز سنتور را شروع کرد اما پس از چند سال علاقه‌مند به ساز عود شد و آن را فرا گرفت. استاد شهیدی معتقد است یک خواننده حتماً باید بر یک ساز موسیقی اشراف داشته باشد. در آن زمان هنرمندانی بودند که در ارکسترها عود می‌نواختند اما سبک عودنوازی آن‌ها عربی بوده و عبدالوهاب شهیدی سبک جدیدی را برای عودنوازی به وجود می‌آورد.

وی در این باره گفته است: وقتی من شروع کردم و سبک جدیدی در نوازندگی عود به وجود آوردم سبک عود نوازی از آن به بعد تغییر کرد. یک ابتکار به خرج دادم و مضراب تار را روی عود استفاده کردم و شیوه نوازندگی تار را روی عود پیاده کردم. خیلی تلاش کردم تا این شیوه جا بیفتد. در بسیاری از ساز و آوازهای او صدای عود وی در کنار آوازش به گوش می رشد.

لازم به ذکر است استاد عبدالوهاب شهیدی از بزرگان و  مفاخر موسیقی ایران ،ملقب به “پدر عود ایران”، متولد شهر میمه از توابع استان اصفهان است .