رئیس بیمارستان گلدیس و میمه از سکته ی مغزی گفت

2017-10-30
74 بازدید

رئیس بیمارستان گلدیس و میمه از سکته ی مغزی گفت خلیل امیرزاده امروز به مناسبت روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر، اظهار کرد: اگر بیماری که مبتلا به سکته مغزی شده است در مدت زمان طلایی کمتر از سه ساعت به مراکز درمانی منتقل شود، از بسیاری عوارض […]

IMG_3458

رئیس بیمارستان گلدیس و میمه از سکته ی مغزی گفت

خلیل امیرزاده امروز به مناسبت روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر، اظهار کرد: اگر بیماری که مبتلا به سکته مغزی شده است در مدت زمان طلایی کمتر از سه ساعت به مراکز درمانی منتقل شود، از بسیاری عوارض ناشی از این بیماری نجات می‌یابد.

وی افزود: علائم این عارضه که آغاز می‌شود، به‌سرعت پیشروی و فرصت را برای امدادرسانی به‌موقع به بیمار محدود می‌کند، بنابراین هرچه زمان انتقال بیمار کوتاه‌تر و زیر سه ساعت باشد، عارضه ایجادشده حتی با دارو هم قابل بازگشت خواهد بود.

رئیس بیمارستان شاهین‌شهر ( و حضرت محمد میمه ) خاطرنشان کرد: هر پنج دقیقه، یک نفر در کشور به سکته مغزی مبتلا می‌شود و به‌طور متوسط هزینه ۱۲ میلیون تومانی را به سبد هزینه‌های خانوار تحمیل می‌کند، به عبارت دیگر هر روز ۲۸۸ نفر و در سال ۱۰۰ هزار ایرانی  به سکته مغزی مبتلا می‌شوند.

امیرزاده علت سکته مغزی را آسیب عصبی ناشی از اختلال خون‌رسانی به قسمتی از بافت مغز بیان کرد که به علت گرفتگی رگ مغزی به‌وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه‌کننده آن قسمت از بافت مغز به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه علائم سکته مغزی به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود، بیان داشت: ‌احساس کرختی یا ضعف که به‌طور معمول فقط در یک‌طرف صورت یا بدن، در یکدست یا پا و بسیار ناگهانی بروز می‌کند و تاری ناگهانی دید که موجب مشکل در بینایی یک یا هر دو چشم و گاهی نیز فرد دچار دوبینی یا تیره شدن کلی دید می‌شود، از علائم بروز این عارضه حاد است.

رئیس بیمارستان شاهین‌شهر ادامه داد: همچنین مشکل در راه رفتن، ناشی از سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و از دست دادن هماهنگی، گیجی که موجب نامفهوم شدن ناگهانی گفتار، ناتوانی در درک گفته‌های دیگران، سردرد غیرعادی و شدید که شبیه به یک ضربه ناگهانی که گاهی با سرگیجه و حالت تهوع همراه است، از نشانه‌های مهم سکته مغزی است.

وی یادآور شد: با افزایش سن، میزان خطر بروز سکته مغزی بیشتر می‌شود و در افرادی که سابقه سکته‌های مغزی در خانواده  داشته‌اند، بروز این نوع از سکته جدی‌تر است، داشتن سابقه دیابت، فشارخون بالا، چربی بالا، گرفتگی رگ‌ها و مصرف سیگار از جمله عواملی است که بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

امیرزاده در پایان بابیان اینکه در بیمارستان الزهرا(س) و دکتر غرضی اصفهان و بیمارستان شهید محمد منتظری نجف‌آباد، بخش‌های تخصصی درمان بیماران دچار عارضه سکته مغزی در استان اصفهان وجود دارد، خاطر نشان کرد: مقدمات ایجاد بخش مراقبت از بیماران این عارضه حاد مغزی در بیمارستان گلدیس فراهم‌شده است که با جذب متخصصان مغز و اعصاب، خدمات تخصصی از امسال یا اوایل سال آینده به بیماران دچار سکته مغزی آغاز خواهد شد.