از کامنتها – جایگاه ضعیف آموزش و پرورش در بین دیگر دستگاهها

2017-10-10
86 بازدید

کامنت – فارغ التحصیل أموزش و پرورش با سلام اولا: یک مسأله بدیهی این است که در کشور ما آموزش و پرورش در بین دستگاههای دیگر جایگاه ضعیفی دارد و این ضعف در همه ابعاد به خوبی مشهود است .چه در بعد نیروی انسانی و چه در بعد امکانات مختلف .امروزه مدارس دولتی هم توسط […]

download

کامنت – فارغ التحصیل أموزش و پرورش

با سلام
اولا: یک مسأله بدیهی این است که در کشور ما آموزش و پرورش در بین دستگاههای دیگر جایگاه ضعیفی دارد و این ضعف در همه ابعاد به خوبی مشهود است .چه در بعد نیروی انسانی و چه در بعد امکانات مختلف .امروزه مدارس دولتی هم توسط مردم اداره می شود و فقط آموزش و پرورش در حد توان نیروی انسانی بعضا نه چندان مناسب را تامین می کند و هزینه های مدرسه را مردم پرداخت می کنند.
ثانیا: دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش هم راه خطا را در پیش گرفته و به جای اصلاح روند تربیتی ،آموزشی ، بر ادامه راه خطای خود مصر است.شما اگر بیلان کار وزارت و زیر مجموعه های وزارت آموزش و پرورش را بررسی کنید ،می بینید که این وزارتخانه بیشتر مشغول امور خدماتی شده که اصلا وظیفه این دستگاه نیست.بطور مثال ،به آمارهایی مثل در صد اسکان مسافرین در ایام تعطیلات و ایجاد مراکزرفاهی و تفریحی و …بیشتر بها داده می شود تا درصد رشد تربیتی و اخلاقی دانش آموزان.گویا در بعضی موارد وظیفه آموزش و پرورش با سازمان گردشگری جابجا شده است.در بعد آموزشی هم افتخار آموزش و پرورش به درصد پذیرفته شدگان در کنکور است در حالی که معنای پیشرفت آموزشی ،بالا بردن توان دانش آموزان و بالفعل کردن استعدادهای بیشمار دانش آموزان برای زندگی بهتر و کسب علومی که جامعه برای توسعه به آن نیاز دارد ، است .اگر امروزه فارغ التحصیلان بیکار و یا مشغول کار در غیر جایگاه خود ،فراوان داریم ،یکی از عوامل آن بی برنامه بودن و باری به هر جهت بودن این دستگاه مهم است.امروزه خیلی نمی توان یقین داشت که آموزش و پرورش ما موجب گسترش تربیت و آموزش در کشور است چون افراد موفقی که در جامعه داریم نتیجه تربیت و آموزش صحیح خانواده آنهاست .قلیلند افرادی که دور از خانواده و در آموزش و پرورش خوب پرورش یافته باشند و این زنگ خطر بزرگی برای دستگاه تعلیم و تربیت ماست. کارهایی که در مدارس تحت عنوان فعالیتهای پرورشی و تربیتی انجام می شود بسیار بی محتوا و تهی است و دانش آموزان غالبا از روی اجبار در این برنامه ها شرکت می کنند لذا این برنامه ها نمی تواند مؤثر در دانش آموزان باشد .خلاصه سخن اینکه آموزش و پرورش با صرف هزینه زیاد ،بازدهی مورد انتظار نظام جمهوری اسلامی را ندارد و باید متفکران تربیتی در کشور به فکر کم خاصیتی این دستگاه باشند.