مه سا متقی : به پاس قدردانی از مقام علمی و معنوی استاد معینیان

2017-09-07
194 بازدید

‍ صبح میمه : محقق و قرآن پژوه معاصر ، استاد مهدی معینیان اخیرا بر آن شدند تا کار ترجمه و شرح مختصر نهج البلاغه را آغاز و با عنایت پروردگار دو خطبه ی اول و دو نامه به امام حسن ع و مالک اشتر نخعی را به زیور چاپ آراستند که بی شک ارباب […]

photo_2017-09-07_08-09-16

صبح میمه :
محقق و قرآن پژوه معاصر ، استاد مهدی معینیان اخیرا بر آن شدند تا کار ترجمه و شرح مختصر نهج البلاغه را آغاز و با عنایت پروردگار دو خطبه ی اول و دو نامه به امام حسن ع و مالک اشتر نخعی را به زیور چاپ آراستند که بی شک ارباب معرفت را بر مژده ی انتشار آن و سعی بلیغ استاد “جان فشاندن ” رواست . در همین رابطه خانم دکتر مه سا متقی که خود در بحر عمیق فضل و دانش دینی ، دستی پربار ، قلمی سرشار و قدمی استوار دارند کار جدید استاد را با غنای فرهنگ و ادب ایرانی – اسلامی ستوده اند که در حقیقت ستایش نهج البلاغه و تقریری شایسته ی تقدیر است . با هم این تقدیر گرانسنگ را می خوانیم :

▫️به پاس قدردانی از مقام علمی و معنوی دانشمند فرزانه؛
استاد مهدی معینیان

حمد سرمدی خدای سبحان را سزاست که بشر را به احسن قوام آفرید و او را به احسن علوم فرا خواند.
ارزش معنوی انسان به هنر دینی اوست و قیمت عالم، به تعلیم و تعلّم کتاب و حکمت است که میراث پیامبران خداست. پاداشی که برای علما مقرر شده جاودانگی است و مصداق بارز این فرمایشِ امیر موحّدان: “…العلماء باقون مابقی الدهر…” و چنین است که قلب مومن قرارگاه یاد عالمان متعهّد می‌شود.
زبده‌جناب استاد مهدی معینیان از فرهیختگان علوم وحیانی و از قرآن پژوهان برجسته‌ی معاصر -که بر اثر اِثاره‌ی علوم قرآنی و تثویر معارف آن به ماثر گرانسنگ بار یافته، آثار گرانقدری به جا نهاده و در نشر آثار اسره‌ی عصمت علیهم السلام کوشا بوده است- چونان علمای دیگر، جهانی است بنشسته در گوشه ای!
اما آنچه از رویکرد این مفسّر ژرف‌اندیش مشهود است تلفیقی از کرامت و فتوّت است که محصول دانش صائب، بینش ثاقب، منش صحیح و گرایش سلیم اوست؛ محققانه نوشتن، متحققانه باور داشتن، مخلصانه ره توشه‌ی علمی و عملی را نشر دادن و جوامع الکلام اهل بیت عصمت و طهارت را در متن زندگی واقع نمودن، از فضایل علمی و عملی این محقق کوشا و از لوازم حتمی سلوک به کوی دوست می باشد. وی از برکت جزم علمی و از نعمت عزم عملی متنعّم است و در سلک عالمان متدیّن.
بارزترین نشان رشحات بنانی و بیانی این بزرگوار در حوزه‌ی علوم قرآنی، جمع سالم بین معنای معقول و عبارت مقبول است که دلپذیریِ همراه با گوش‌نوازی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. وی با بهره‌وری از عمر شریف و بهره‌گیری از اساتید معرفت و اساطین معنویت، از علم نافع خود پاسداری نموده، بی‌ریا به آن عمل می‌کند و بی‌طمع آن را نشر می‌‌دهد.
تالیف جدید این دانشمند فاضل -که حاصل کوشش جامع وی در تدوین گزیده ای از معارف برین و ستودنی نهج البلاغه‌ی علوی، این کتاب سامی و تالی قرآن حکیم است- برای برخی طبقات علمی و قشر فرهنگی جامعه که با ذهنی کاوشگر آثار قلمی استاد را دنبال می کنند، تحفه ای گرانبها و ارمغانی والاست. امید است علاقه‌مندان قرآن و عترت از این کوثر حکمت و معدلت، فیض تام و فوز کامل را کسب نمایند که چنین قلمی مورد احترام خداوند و چنان مرقومی موجب اعتلای کتابت و تکریم باری‌تعالی است.
ایران اسلامی افتخار طلایه داری مکتب الهی حضرت ابراهیم را از منظر قرآن و عترت داراست، از این رو حکیم نظامی ایرانی چنین فرمود:
“همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
چون که ایران دل زمین باشد
دل ز تن بِه بود یقین باشد”
استاد مهدی معینیان؛ چهره‌ی ماندگار خطه‌ی گوهرخیز میمه، از مفاخر علوم قرآنی جهان اسلام و از مصادیق بارز فنّ فاخر “معلّم کتاب و حکمت و مزکّی نفوس” است. خضوع ملائکه در پیشگاه معلّم اسمای حسنای الهی ایجاب می‌کند فرشته‌‌وشان، فرهنگ‌‌دوستان و معارف‌‌پروران نیز در پیشگاه علما خاضع بوده و سعی در فراگیری معارف از مقام منیع ایشان نمایند.
اینجانب به تاسی از بزرگان عرصه‌ی فرهنگ میمه ضمن تهنیت اقدام نشر معارف برین و تبریک قیام گسترش ماثر صائب، به سیره و سریره‌ی این مفسّر نوآور حرمت نهاده، با اهدای این پیام وجیز از ایشان -که در احیای برخی معارف مهجور و طبع صحیفه های علمی سعی بلیغ فرموده اند- حق‌شناسی و قدردانی نموده، برای حسن ختام غزلی حسب‌ حال از پیامبر ادب پارسی پیشکش می‌گردد:
“مرا خود با تو سِرّی در میان هست
و گر نه روی زیبا در جهان هست
وجودی دارم از مهرت گدازان
وجودم رفت و مهرت همچنان هست
مبر ظن کز سرم سودای عشقت
رود تا بر زمینم استخوان هست
اگر پیشم نشینی دل نشانی
و گر غایب شوی در دل نشان هست
بگفتن راست ناید شرح حسنت
ولیکن گفت خواهم تا زبان هست
ندانم قامت است آن یا قیامت
که می‌گوید چنین سرو روان هست
توان گفتن به مه مانی ولی ماه
نپندارم چنین شیرین دهان هست
بجز پیشت نخواهم سر نهادن
اگر بالین نباشد آستان هست
برو سعدی که کوی وصل جانان
نه بازاری‌ست کانجا قدر جان هست”
طوبی لک و حسن مآب.

با احترام – مه‌سا متّقی