میمه ، درگیر خشکسالی شدید شده است

2017-08-03
79 بازدید

معاون توسعه و پیش‌بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: متاسفانه مدل‌های پیش‌نگر اقلیمی نشان دهنده این است که وضعیت خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد و در این راستا احتیاج به برنامه‌ریزی بلندمدت ملی و منطقه‌ای هستیم. به گزارش خبرنگار ایسنا، نوید حاج بابایی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصفهان در رتبه […]

۵۷۴۲۸۴۲۹

معاون توسعه و پیش‌بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: متاسفانه مدل‌های پیش‌نگر اقلیمی نشان دهنده این است که وضعیت خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد و در این راستا احتیاج به برنامه‌ریزی بلندمدت ملی و منطقه‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نوید حاج بابایی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصفهان در رتبه یازدهم کم‌بارشی کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: در مقایسه مدت مشابه سال گذشته وضعیت بارش در استان حدود ۲۱٫۲ درصد افزایش داشته است اما در بارش بلندمدت نسبت به سال گذشته پایین‌تر بوده است.

وی با اشاره به بارش ۱۳۸ میلی متری تا پایان ۹ مردادماه سال جاری در استان، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: شهر اصفهان در بازده نرمال ۹۱ میلی‌متر بارش داشته که این میزان ۲۷ درصد نسبت به بلند مدت کاهش و ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش یافته است و در شرق اصفهان، نجف آباد، ورزنه و زرین شهر حدود ۴۰ درصد کمبود بارش داریم.

حاج بابایی با بیان اینکه بیشترین بارش مربوط به شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان است، گفت: بارش‌های سال جاری در شهرستان‌های داران، چادگان، گلپایگان بارش متوسط است.

وی ادامه داد: داران و فریدون شهر از منابع آبی غرب استان هستند که سال گذشته فزونی بارش نداشتیم. در میان ایستگاه‌های هواشناسی استان تنها ایستگاه خوانسار، گلپایگان، چادگان و داران بارش نرمال خود را دریافت کردند.

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: در اکثر ایستگاه‌های استان به جز ایستگاه‌های خوانسار، گلپایگان، چادگان و داران میزان بارش ثبت شده تا پایان سال زراعی نسبت به نرمال کاهش یافته است.

حاج بابایی اضافه کرد: میانگین دمای تیرماه استان ۲۷٫۲ درجه سانتی گراد است که در مقایسه بلند مدت ۲ درجه خنک‌تر و در مقایسه با تیر ماه سال گذشته نیز یک درجه خنک‌تر شده است. گرم‌ترین ماه سال جاری خردادماه بوده است که میانگین دمای ثبت شده آن ۲۵٫۳ درجه است که در مقایسه با بلند مدت ۱٫۵ درجه و در مقایسه با سال گذشته ۱٫۶ درجه سانتی‌گراد گرمتر بوده است.

وی ادامه داد: وضعیت خشکسالی دراز مدت (هیدرولوژیکی) در استان اصفهان منجر به وقوع خشکسالی بسیار شدید در شهرضا، مبارکه، نجف آباد، کاشان، شاهین شهر، میمه، گلپایگان و تیران و کرون شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت است، گفت: تنها در پنج  درصد مساحت استان وضعیت بارش‌ها مناسب است. ۱۱ درصد مساحت استان به لحاظ خشکسالی دراز مدت خفیف، ۴۸ درصد متوسط، ۳۰ درصد شدید و ۶ درصد بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه استمرار خشکسالی در استان اصفهان برای ۱۷ سال پیش‌بینی شده است، گفت: در سال جاری با افزایش نسبی میانگین دما و الگوهای زودرس تابستانه مواجه بودیم اما پیش بینی‌ها در طی سه ماه آینده نشان دهنده کاهش دما و شرایط نرمال خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه امسال بارش‌های پاییزی با تاخیر شروع می‌شود، گفت: بارش در غرب استان ممکن است زودتر از زمان مقرر اتفاق افتد و به اواسط آبان ماه موکول شود. البته در سال گذشته آبان ماه بارش نداشتیم و در آذرماه شاهد بارش بودیم.

حاج بابایی با اشاره به اینکه بارش‌ها در ماه‌های آبان و آذر در اکثر مناطق استان در حد نرمال بلندمدت بوده است، اضافه کرد: در سال جاری بارش‌های مورد انتظار در فصل پاییز در منابع آب و سرچشمه‌های زاینده‌رود مناسب است ولی جبران کننده نیست.

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های استان مدیریت منابع آب است، خاطرنشان کرد: لازم است هرگونه توسعه زمین‌های کشاورزی متناسب با اقلیم‌های منطقه‌ای باشد.

حاج بابایی خاطرنشان کرد: متاسفانه مدل‌های پیش نگر اقلیمی نشان دهنده این است که وضعیت خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد و احتیاج به برنامه ریزی بلند مدت ملی و منطقه‌ای داریم.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز امیدوار کننده‌ای در موضوع خشکسالی نداریم، گفت: با توجه به امواج ناپایدار و شروع بارش‌های پاییزی آلودگی هوا در پاییز سال جاری ممکن است نسبت به پاییز سال گذشته ۹۵ درصد کمتر باشد.

معاون توسعه و پیش بینی تحقیقات هواشناسی استان اصفهان گفت: توصیه‌ هواشناسی به کشاورزان غرب استان این است که بر اساس تقویم نرمال زراعتی منطقه خود را دیم کاری کنند، از دیم‌کاری منطقه خود خارج از زمان مشخص شده بپرهیزند.