حمیدرضا سراجی – حفظ کمربندی به چه قیمتی ؟

2017-07-24
378 بازدید

به نام خدا مدتها قبل پستی در سایت صبح میمه و گروه های تلگرامی مبنی بر لزوم حذف کمربندی با عنوان “تغییر کاربری کمربندی میمه به خیابان “ ارائه شد. مباحث مطروحه و پیگیری های برخی از موافقین حذف کمربندی و همچنین کشته شدن تعدادی از هموطنانمان در این جاده پر خطر ، منجر به […]

tablo4

به نام خدا

مدتها قبل پستی در سایت صبح میمه و گروه های تلگرامی مبنی بر لزوم حذف کمربندی با عنوان تغییر کاربری کمربندی میمه به خیابان ارائه شد. مباحث مطروحه و پیگیری های برخی از موافقین حذف کمربندی و همچنین کشته شدن تعدادی از هموطنانمان در این جاده پر خطر ، منجر به تشکیل شورای ترافیک شهرستان در محل بخشداری میمه گردید. در این جلسه شهردار و رئیس وقت شورای شهر حضور داشتند و متاسفانه به دلیل نداشتن احاطه کامل بر این بحث و اتخاذ رویکردی منفعلانه نظر پلیس راه و اداره راه و ترابری اعمال گردید و شورای ترافیک شهرستان رای به یک طرفه شدن مسیر و مسدود نمودن راه های دسترسی به کمربندی داد.

مصوبات شورای ترافیک را در اینجا بخوانید

بند اول مصوبه شورای ترافیک:

” مقرر گردید شهرداری محترم میمه تا مورخه ۹۴/۸/۵ در ابتدا کلیه راه های دسترسی به جاده مذکور در یک باند کندرو و حاشیه جاده هدایت و با نصب نیوجرسی راه های دسترسی را مسدود نماید و جاده یک طرفه گردد .”

۰۱

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در صورت اجرای مصوبه بالا اگر کسی بخواهد از غرب به سمت شرق جاده برود باید تا شهر جنوبی رفته و از آنجا دور بزند .

هر چند ارائه پست بررسی راههای برخورد با معضل کمربندی میمه در سایت صبح میمه باعث شد گاف عجیب شورای ترافیک یعنی بستن راه های دسترسی به کمربندی اجرایی نگردد، اما این مسیر همچنان محل عبور اتومبیل های عبوری و مخل آسایش مجاورین آن می باشد.
n1u0_dsc06763

ادامه پیگیری های تعدادی از فعالین اجتماعی و ساکنین مسکن مهر میمه باعث گردید دادگاه میمه به عنوان “مدعی العموم” در مسئله ورود پیدا نموده و رای به بسته شدن کمربندی بدهد.اما  خوشحالی مردم چند ساعت بیشتر دوام نداشت و متاسفانه رای قاضی با وتوی مسئولین شهرستان و سکوت شورای شهر که این تغییر کاربری را شکستی برای خود می دانستند دوباره بازگشایی شد.

متاسفانه شهردار و ریاست وقت شورای چهارم باعث تصویب طرحی شدند که معقول نبود و بعد از آن تا پایان دوره شورا بر این تصمیم اشتباه پافشاری کردند.

همشهریان عزیز

در فرهنگ معین جاده کمربندی این گونه تعریف شده است.

“جاده ای که دور شهر کشیده می شود تا خودروها مجبور به گذشتن از داخل شهر نباشند.”

حریم همه شهرها در طول زمان گسترش می یابد و جاده ها ، کمربندی ها و حتی روستاهای اطراف شهرها در آنها حل شده و جزئی از شهر می شوند چه بسیار کمربندی هایی که اکنون در مرکز شهرها قرار گرفته و کمربندی های جدید ساخته شده اند.

با یک جستجوی ساده در اینترنت می بینید که این مشکل مخصوص میمه نیست.

کمربندی سابق

جاده ای که زمانی میمه را دور می زد اکنون از وسط شهر می گذرد و لاجرم باید تغییر کاربری داده و تبدیل به خیابانی از خیابان های شهر گردد.

متاسفانه گروهی ضمن اصرار بر حفظ کمربندی ، راه چاره را ایجاد یک زیرگذر می داند اما ایرادات بسیاری به این پیشنهاد وارد است .

اولا جانمایی زیرگذر کار آسانی نیست . بهترین مکان ها برای این کار ادامه خیابان آموزش و پرورش و خیابان حضرت محمد می باشد اما آیا این مکان برای ساکنین مسکن مهر مناسب است ؟ چه کسی برای عبور از عرض کمربندی زحمت رفتن تا خیابان حضرت محمد را به خود می دهد؟

۰۲

در تصویر بالا مشاهده می کنید که اگر کسی بخواهد از نقطه A به نقطه B برود فقط از راه زیرگذر روبروی خیابان حضرت محمد امکانپذیر است و به همین دلیل رعایت قانون برای مردم آسان نخواهد بود.

ضمنا مشکل عبور و مرور یکی از ایرادات کمربندی است .

۱-              هزینه بر بودن اجرای زیرگذر

۲-              نیاز به زیرگذر های متعدد

۳-              بلااستفاده بودن زمین های اطراف کمربندی که هم اکنون حریم کمربندی است.

۴-              بی ارزش شدن زمین های واگذار شده در اطراف کمربندی و عدم اشتیاق برای ساخت و ساز در آنها

۵-              آلودگی صوتی ، آلودگی هوا و لرزش ساختمان های اطراف کمربندی و در نتیجه نارضایتی تعداد زیادی از همشهریان

۶-              نارضایتی کسبه خیابان انقلاب اسلامی

ایجاد یک زیرگذر آیا می تواند همه این مشکلات را مرتفع نماید؟

۰۳

فرض کنیم این زیرگذر در ادامه خیابان حضرت محمد یا آموزش و پرورش احداث شود، ادامه آن به کجا وصل خواهد شد؟ چه سودی برای ساکنین مسکن مهر ، هواشناسی و . . . خواهد داشت؟

۰۲۲۷

این کمربندی همچون طناب داری در حال خفه کردن میمه است و احداث زیرگذر مشکلی را رفع نخواهد کرد در حالی که بر اساس طرح جامع شهر میمه ، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که در سال ۱۳۹۱ به استاندار اصفهان ابلاغ شده است حذف کمربندی به دلیل عدم نیاز مورد تاکید قرار گرفته است.

ایراداتی که ممکن است به طرح تغییر کاربری وارد شود:

الف: قانونا امکان حذف کمربندی وجود ندارد.

۰۵

پاسخ: حذف کمربندی در طرح هادی و طرح جامع شهر دیده شده و اجرای آن منوط به تصمیم شورا و شهرداری است.

ب :‌ با حذف کمربندی امکان عبور بارهای ترافیکی وجود ندارد.

پاسخ: بسیاری از شهرها مثل شهر وزوان کمربندی ندارند و از این بابت مشکلی نداشته اند و اکثر بارهای ترافیکی از مسیر خیابان انقلاب اسلامی قابلیت عبور دارند . در طول سال به طور متوسط دو یا سه محموله ممکن است عبورش از این مسیر سخت باشد که آن هم می تواند از مسیر کمربندی فعلی عبور کند.

ج : با حذف کمربندی اتومبیل های عبوری از این مسیر به خیابان انقلاب اسلامی منتقل و عبور و مرور در این خیابان را دشوار خواهند نمود.

پاسخ: حجم خودروهایی که از سمت تهران به میمه می آیند کمتر از سمت مقابل نیست چرا تا به حال در این مسیر مشکلی پیش نیامده است .

kamarbandi-(1)

د: در صورت بسته شدن ابتدای کمربندی از سمت جنوب این خیابان به صورت بن بست در خواهد آمد

پاسخ: ورودی فعلی کمربندی مسدود خواهد شد اما از کمی جلوتر و با زاویه راهی برای ورود خودروهای غیر عبوری احداث خواهد شد. 

هـ: در صورت بسته شدن کمربندی ممکن است کمربندی جدیدی احداث گردد که شهرهای میمه ، وزوان و ونداده را دور زده و باعث به حاشیه رفتن میمه گردد.

پاسخ: با توجه به احداث خط راه آهن در شرق میمه عملا امکان ساخت چنین کمربندی وجود ندارد. احداث چنین جاده ای با توجه به این که شهرهای بزرگی مثل رشت هنوز کمربندی ندارند در اولویت قرار ندارد. همانگونه که احداث کمربندی غرب میمه سالهاست مورد تصویب قرار گرفته است اما اراده ای برای احداث آن وجود نداشته است و حتی بسیاری از همشهریان از وجود چنین مصوبه ای هم اطلاع ندارند. (بند ۱۲ طرح جامع شهر میمه)

اکنون که در آستانه آغاز به کار شورای پنجم قرار داریم از اعضای محترم شورای آتی عاجزانه تقاضا داریم ضمن بررسی جوانب امر و شنیدن درد دل های مجاورین کمربندی ، تصمیمی درست در این رابطه گرفته و باعث رسیدن مجاورین کمربندی به حق خود شوند.