ساماندهی مظهر قنات مزدآباد و تعمیر مسجد جامع و حمام میمه

2017-07-11
188 بازدید

ساماندهی مظهر قنات مزدآباد و تعمیر مسجد جامع و حمام میمه جواد چهراضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر اظهار کرد: ۸ میلیارد ریال اعتبارات استانی و ملی امسال برای مرمت یک قلعه، ۲ قنات و تعدادی از کاروانسراهای هفت‌گانه شهرستان شاهین‌شهر و میمه، اختصاص یافته است. وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی […]

۳۳۳۳۷۴۹-۵۴۳۷۳۷۱

ساماندهی مظهر قنات مزدآباد و تعمیر مسجد جامع و حمام میمه

جواد چهراضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شاهین‌شهر اظهار کرد: ۸ میلیارد ریال اعتبارات استانی و ملی امسال برای مرمت یک قلعه، ۲ قنات و تعدادی از کاروانسراهای هفت‌گانه شهرستان شاهین‌شهر و میمه، اختصاص یافته است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بخشی از این اعتبار را به قلعه مورچه خورت مشهور به «هزارتوی معماری» با ۳۳ هزار مترمربع مساحت، اختصاص داده است.

چهراضی خاطرنشان کرد: مرمت کاروانسراهای سُه، چاپارخانه مورچه خورت و سربازخانه مغولی گرگاب امسال ادامه می‌یابد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه گفت: مظهر قنات جهانی مزدآباد میمه ساماندهی و قنات جهانی وزوان امسال مرمت خواهند شد؛ همچنین خانه‌های تاریخی برومند، سجادی و سلیمان‌آقا و امینیان در شهر گز، قلعه و چاپارخانه مورچه خورت و مسجد جامع و حمام میمه به دست معماران استان اصفهان تعمیر خواهند شد.

وی وضعیت عمرانی کاروانسراهای امیرآباد، رباط آغاکمال و چاپارخانه مورچه خورت را مناسب ندانست و گفت: قلعه امیرآباد،که هم اینک به عنوان توقفگاه خودروهای سنگین کاربری یافته است، در صورت تملک شهرداری شاهین‌شهر، وضعیت بسامانی خواهد یافت؛ بخش خصوصی نیز با پایان عملیات مرمت کاروانسرای مادرشاه مورچه خورت، استفاده اقتصادی از این بنای تاریخی را شروع کرده است.

چهراضی، از بخش خصوصی برای مرمت و تغییر کاربری سایر بناهای تاریخی این شهرستان دعوت به همکاری کرد.

به گزارش فارس، شهرستان شاهین‌شهر و میمه، ۴۰ اثر ملی، جهانی و میراث ناملموس دارد، قنات‌های وزوان و مزدآباد میمه در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. مراسم محرم روستای «سُه» و گویش زبان مردمان شهرهای گز و میمه هم به عنوان میراث ناملموس، در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.