بازدید از محوطه ای تاریخی و حفاری های غیر مجاز در صحاری میمه

2017-06-24
137 بازدید

در خبرها داشتیم که حفاران غیر مجاز در حین حفاری در تخت سرخ یا تخت محمد جعفر ، توسط نیروی انتظامی میمه دستگیر شدند . در همین رابطه و بر اساس هماهنگی مهندس چهراضی مدیر میراث فرهنگی شهرستان با فرماندهی حفاظت میراث فرهنگی مقرر شد تا ضمن بازدید از محل حفاری های غیر مجاز از […]

IMG_3308

در خبرها داشتیم که حفاران غیر مجاز در حین حفاری در تخت سرخ یا تخت محمد جعفر ، توسط نیروی انتظامی میمه دستگیر شدند . در همین رابطه و بر اساس هماهنگی مهندس چهراضی مدیر میراث فرهنگی شهرستان با فرماندهی حفاظت میراث فرهنگی مقرر شد تا ضمن بازدید از محل حفاری های غیر مجاز از محل  ” دفن مردگان ” در یکی از صحاری میمه که در زمستان سال گذشته مورد بازدید مدیر میراث قرار گرفته بود ، این بار با حضور خانم مهندس محمدی کارشناس باستان شناسی میراث بازدید مجدد ،انجام شود  . حضور سروان صادقی فرماندهی نیروی انتظامی میمه فرصت مغتنمی بود تا از زوایای مختلف حفاری غیر مجاز و محوطه ی باستانی محل “دفن مردگان ” مورد ارزیابی واقع شود .

IMG_3313

براساس اظهارات خانم مهندس محمدی کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی و با توجه به مقادیر قابل توجهی از قطعه های سفالی در مجاورت حفاری های انجام شده در  نقطه ی ” دفن مردگان ” که به زمان نامعلومی بر می گشت ، اینجا می تواند یک ” محوطه ی تاریخی و باستانی ” باشد . بویژه اینکه در مجاورت این محل ، آثار تمدنی نظیر قلعه و قنات هم وجود دارد . در همین راستا مقرر شد کار مستند سازی این محل انجام و با تامین اعتبار لازم ، عملیات مطالعاتی در این نقطه آغاز گردد .

IMG_3335

بازدید از تخت محمد جعفر نشان می داد که متاسفانه حفارانی که وسایل و ادوات حفاری مجهز آنان نظیر ۳ دستگاه موتور برق ، بالابر ، تیشه های برقی حفاری و … نیز توقیف گردیده است نسبت به تخریب این پدیده ی زیبا و دیدنی طبیعی – انسانی صحاری میمه اقدام نموده اند و آثار تخریبی زیادی از آنان بر جای مانده است .

IMG_3331

خوشبختانه با اطلاع رسانی محیط زیست و اقدام تحسین برانگیز نیروی انتظامی ،حفاران دستگیر و ادوات آنان نیز توقیف گردیده است اما مسلما آثار تخریبی این کار  که وجود تمدنی کهن را به نابودی می کشاند ، ترمیم نخواهد شد .
IMG_3299

صحاری میمه برای تازه واردان ، زیبایی ها و جذابیت های  منحصر بفردی دارد . در کنار این آثار انسانی و پدیده های طبیعی ، دسته های آهو نیز خرامان خرامان به چرا مشغولند و گاه در سکوت بیابان صدای ماشین ،خواب نیمروزی بره آهویی را به هم می زند و از زیر بوته ای به صرافت خطر می افتد و گریز پا ، به گوشه ی امن بیابان می گریزد و این گریز تماشایی ، جریان داشتن زندگی را خاطر نشان می سازد .

IMG_3301

معمولا مشاهده ی ترکیب پدیده های طبیعی و انسانی و تنوع گیاهی و جانوری آنگونه که در صحاری میمه وجود دارد در کمتر جایی با یک بازدید ساده امکان پذیر است و متاسفانه این پدیده های طبیعی و انسانی دستخوش تمایلات سودجویانی است که این عرصه های طبیعی و انسانی را آماج استفاده های شخصی و غیرقانونی خود قرار داده اند . نگهداری و حفظ و حراست از این پدیده های طبیعی و انسانی با اعتبارات قطره چکانی میراث فرهنگی به تنهایی  امکان پذیر نیست و جا دارد که دوستداران محیط زیست بدنبال چاره جویی برآیند و با عزم و اراده و مطالبه ای مردمی و شناسایی محل های تامین اعتبار ، شناسنامه های قدمت و تمدن بخش قدیمی میمه را از گزند دست درازی های سودجویانه ی عناصر فرصت طلب ، مصون و محفوظ بدارند .

IMG_3318

حاضرین در بازدید امروز ، ایستاده از چپ:

سروان صادقی فرمانده ی نیروی انتظامی میمه ، شرف نژاد ، فرمانده ی حفاظت از مواریث فرهنگی شهرستان ، خانم مهندس محمدی کارشناس باستان شناسی میراث و نگارنده .

IMG_3336

چاه آبی که در سطح تخت محمد جعفر در سنگ ” دست کن ” شده و ارزش تاریخی دارد . عمده ی حفاری های غیر مجاز در عمق این چاه انجام شده است .

IMG_3341

تخریب هایی که در سطح تخت محمد جعفر به امید یافتن اشیاء گرانبها انجام شده است

IMG_3357

چاهی که راه ورودی به محل اقامت ” محمد جعفر ”  در ۳۰۰ سال قبل بوده و تماما در سنگ حفر شده است

IMG_3367

چاه آبی که در عمق آن حفاریهای اخیر صورت گرفته و آب شرب ساکنین تخت محمد جعفر را تامین می کرده است . این چاه به محل اختفای ساکنین هم راه داشته است بگونه ای که ساکنین برای دستیابی به آب آشامیدنی ناچار به خروج از محل اختفا نبوده اند .

IMG_3369

تخلیه ی ضایعات عمق چاه سنگی توسط حفاران غیر مجاز

IMG_3370

این کلنگ هم امروز در بین ضایعات تخلیه شده از چاه توسط سروان صادقی پیدا شد و زنگ خوردگی و فرسودگی آن نشان می داد که متعلق به حفاری این نوبت نیست و شاید در بررسی ها روشن شود که نشانی از دیرینگی دارد.