شاهین شهر و میمه رتبه ی دوم گل محمدی در استان را کسب کرد

2017-06-06
129 بازدید

 بخشدار میمه گفت: شهرستان شاهین‌شهر و میمه با بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گل محمدی پس از شهرستان کاشان رتبه دوم تولید گل محمدی در استان اصفهان را به خود اختصاص داد. شهرام آذرپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در شاهین‌شهراظهار کرد: برداشت گل از سطح گلستان‌های گل محمدی در مناطق […]

Presentation1

 بخشدار میمه گفت: شهرستان شاهین‌شهر و میمه با بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گل محمدی پس از شهرستان کاشان رتبه دوم تولید گل محمدی در استان اصفهان را به خود اختصاص داد.

شهرام آذرپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در شاهین‌شهراظهار کرد: برداشت گل از سطح گلستان‌های گل محمدی در مناطق گرم استان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل تیرماه در مناطق سردسیر استان نیز ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در ۱۸ شهرستان از ۲۴ شهرستان استان، کشت گل محمدی رواج و درحال‌توسعه است که بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی به ترتیب در شهرستان‌های کاشان (۲۲۴۶ هکتار)، شاهین‌شهر و میمه (۳۰۰ هکتار)، نطنز (۵۰ هکتار)، اصفهان (۴۵ هکتار)، گلپایگان (۴۵ هکتار)، فریدن (۳۶ هکتار) و سمیرم (۳۲ هکتار) است.

بخشدار میمه افزود: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت در پایان دوره برداشت، بیش از ۸۱۸۰ تن گل‌تر برای امورات مختلف از جمله صنعتی و خوراکی به دست آید.

آذرپی ادامه داد: به دلیل اقتصادی بودن تولید گل محمدی، مقاومت گیاه به کم‌آبی، آفات و امراض، به‌طور متوسط هرساله سطح زیر کشت این محصول در استان رو به افزایش بوده به‌طوری‌ که سطح زیر کشت گل محمدی استان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با افزایش ۴۲۵ هکتاری، معادل ۱۹ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی گلستان میمه به کاشت گل محمدی اختصاص‌یافته است و کار چیدن گل در ۴۰ هکتار از این اراضی از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال آغازشده است، گفت: در پانزدهمین روز گل‌چینی بیش از ۹۰۰ کیلوگرم گل از مزارع زیر کشت در بخش میمه برداشت شده است.

بخشدار میمه تصریح کرد: معمولا درختچه‌های گل محمدی با ۴ ساله شدن  دارای بار اقتصادی می‌شوند و این در حالی است که ۱۰ هکتار از اراضی گلستان در سال ۹۴ و ۳۰ هکتار دیگر از این اراضی در سال ۹۵ غرس شدند.

آذرپی یادآور شد: بر اساس آخرین آمارهای کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، شهرستان شاهین‌شهر و میمه پس از شهرستان کاشان در رتبه‌ دوم تولید گل محمدی در استان اصفهان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مدت ۱۵ روز گل‌چینی بیش از ۷۰۰ نفر نیروی انسانی بر اساس میانگین چیدن ۳۰ کیلو گل برای هر نفر در روز را مشغول به کار کرده و حجم نیروی انسانی به‌کارگیری شده از آغاز روز گل‌چینی تا امروز سیر صعودی را نشان می‌دهد.

بخشدار میمه متوسط تولید گل محمدی در هر هکتار را حدود ۴ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مناسب میمه، نزدیک به ۷ تن محصول در هر هکتار برداشت می‌شود.

آذرپی افزود: با توجه به فراهم بودن شرایط آب و هوایی، بخش میمه می‌تواند با افزایش سطح زیر کشت در آینده به‌ عنوان قطب گل محمدی در کشور مطرح شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای از شهروندان میمه، با تأسیس یک تعاونی کشاورزی و یکپارچه‌سازی اراضی توانستند به تولید انبوه گل محمدی ادامه دهند و دست پیدا کنند، گفت: این شرکت تعاونی هزار و ۳۰۰ نفر عضو دارد و خانواده‌های عضو این شرکت تعاونی سالانه بین ۷ تا ۹ میلیون تومان درآمد داشته و ۸۳۰ نفر نیروی بومی در مدت ۳۵ روز از ۱۶۰ هزار نهال، گل برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مرحله اول حدود ۵۰۰ تن گل از این مزرعه‌ها برداشت و برای فرآوری به شهرهای کاشان و قمصر ارسال می‌شود، تصریح کرد: برای اجرای این طرح نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که ۸۵ درصد این مبلغ به‌صورت وام‌های بلاعوض توسط دولت و ۱۵ درصد آن توسط اعضای شرکت تعاونی فراهم شد است