جنگ نظر سنجی ها دو روز مانده به انتخابات

2017-05-17
64 بازدید

نتایج نظرسنجی دیگری نیز که در فضای مجازی دست به دست می شود می گوید آرای حسن روحانی به ۶۱ درصد رسیده است. فرارو- کناره گیری محمد باقر قالیباف روند انتخابات را به طرز محسوسی تغییر داده است. یکی از بحث ها مهم در میان فعالان سیاسی این است که سبد رای قالیباف به سمت […]

۳۱۶۶۲۷_۳۳۰
نتایج نظرسنجی دیگری نیز که در فضای مجازی دست به دست می شود می گوید آرای حسن روحانی به ۶۱ درصد رسیده است.
فرارو- کناره گیری محمد باقر قالیباف روند انتخابات را به طرز محسوسی تغییر داده است. یکی از بحث ها مهم در میان فعالان سیاسی این است که سبد رای قالیباف به سمت کدامیک از نامزدها حرکت می کند.
 به گزارش فرارو، پیش از اعلام کناره گیری محمد باقر قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی کم‌تر ناظری پیش بینی می کرد که قالیباف از این فرایند کناره گیری کند.
 در فضای رسانه ای اصولگرایان نیز تحلیلگران معتقد بودند با کنارگیری قالیباف بخشی از آرایش به سمت روحانی حرکت خواهد کرد و احتمال پیروزی روحانی در دور اول انتخابات تقویت می شود.
 اصولگرایان معتقد بودند که با حضور تمام نامزدهای این جریان احتمال دو دوره ای شدن انتخابات افزایش می یابد.
 اما اکنون قالیباف کناره گیری کرده است. ناظران و فعالان سیاسی به دنبال بررسی این موضوع هستند که آرای او به چه سمت حرکت می کند.
 تاکنون پاسخ های مختلفی به این سوال مطرح شده است. اکثر این پاسخ ها تائید می کند که همه سبد رای قالیباف به سبد رای رئیسی اضافه نمی شود، همین نگرانی باعث شده بود که برخی تحلیلگران اصولگرا معتقد باشند که رقابت با دو نامزد (رئیسی-قالیباف) بهتر از رقابت با یک نامزد است.
 پرویز امینی یک روز پیش از کناره گیری قالیباف در این باره نوشته بود: «در صورت انصراف قالیباف حدود ۵۰ درصد آراءاش به رئیسی و حدود ۲۰ درصد به روحانی و باقیمانده به نامزدهای دیگر تعلق می‌گیرد. با انصراف رئیسی نیز حدود ۶۵ درصد آراءاش به قالیباف و حدود ۱۵ درصد به روحانی و مابقی به سایر نامزدها منتقل می‌شود.»
 اما نظر سنجی ها در این باره چه می گویند؟
 سه روز مانده به برگزاری انتخابات و با روشن شدن وضعیت سیاسی جدال بر سر پیروزی و شکست آغاز شده است. نظر سنجی های مختلفی درباره وضعیت انتخابات منتشر می شود، که نتایج ان اختلاف زیادی با یکدیگر دارند.

 امروز خبرگزاری فارس نظرسنجی به نقل از یک نهاد معتبر که نامش را اعلام نکرده است، منتشر کرد.
 براساس گزارش خبرگزاری فارس که به حمایت از ابراهیم رئیسی می پردازد، “نتایج این نظرسنجی  مزبور که پیش از ظهر امروز به جمع‌بندی رسیده، مشارکت در انتخابات را در حدود ۷۱ درصد پیش‌بینی می‌کند و سهم سید ابراهیم رئیسی از سبد رای را ۴۸٫۳ درصد تخمین می‌زند. سهم آقای روحانی از سبد رای، ۴۱٫۱ درصد است. سیدمصطفی میرسلیم در حدود ۱٫۳ درصد، اسحاق جهانگیری در حدود ۱٫۲ درصد و سید مصطفی هاشمی‌طبا هم نیم درصد از سبد رای کلی را به خود اختصاص داده‌اند.”
 اما این نظرسنجی از سوی رسانه های دیگر مورد تردید قرار گرفته است. کانال خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی در این باره نوشته است: «شامگاه جمعه در دستورالعملی که به تعدادی خبرگزاری و سایت و روزنامه اعلام شد، مقرر گردید در روزهای آتی این خبر منتشر شود که آرای روحانی در نظرسنجی ها رو به کاهش است.»
 خبرگزاری فارس همچنین ادعا کرده است که نظر سنجی ها حکایت از آن دارد ۷۷ درصد از افراد حامی قالیباف به رئیسی رای می دهند. فارس همچنین گفته است که آرای مردد نیز به هشت درصد کاهش یافته است.
 اما نظر سنجی دیگری در فضای مجازی منتشر شده است که به نظر سنجی “ایپو” مشهور است. در این نظرسنجی نشان داده شده که ۲۰ درصد از افرادی که گفته اند به قالیباف رای می دهند، نامزد دوم خود را حسن روحانی معرفی کرده اند. بر همین اساس ۳۰ درصد نیز نامزد دوم خود را ابراهیم رئیسی دانسته اند.
 نظرسنجی آیپو که نتایجش پیش از کناره گیری قالیباف بررسی شده است نشان می دهد “روند مستمر سه روز اخیر، ادامه افزایش آرای روحانی و رئیسی و کاهش آرای قالیباف بوده است.”
 این نظر سنجی می گوید: «۵۸درصد از افرادی که گفته اند قطعا در انتخابات شرکت می کنند به حسن روحانی رای می دهند. در همین حال ۲۳ درصد از این افراد اعلام کرده اند به ابراهیم رئیسی رای خواهند داد.»
از سوی دیگر مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ایسپا اعلام کرده است “میزان تمایل مردم کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد تخمین زده می شود.”
 چند روز پیش نیز محمد علی نجفی از فعالان ستاد حسن روحانی در سخنانی اظهار کرد: «نظر سنجی‌ها حاکی از این است که روحانی ۵۶ درصد آرا را دارد.»
 نتایج نظرسنجی دیگری نیز که در فضای مجازی دست به دست می شود می گوید آرای حسن روحانی به ۶۱ درصد  رسیده است.
 با وجود اینکه احتمالا تا روز انتخابات نظرسنجی های فراوانی به نقل از منابع مختلف منتشر می شود، اما با توجه به این که این منابع ناشناخته هستند نمی توان به این نظرسنجی ها اعتماد کرد.
 در انتخابات سال ۹۲ بسیاری از نظرسنجی ها از پیروزی قالیباف یا دو دوره ای شدن انتخابات خبر می دادند که این اتفاق رخ نداد و حسن روحانی موفق به کسب بیشترین آرا در دور اول شد.