تکمیلی – مقاله و مسابقه پیامکی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری

2017-05-13
145 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا         قرآن کریم اوست خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید تا کدام یک از شما بهتر عمل می کنید. مباحث مربوط به انتخابات با موضوع زیرتقدیم می گردد: (( مردم و انتخابات  شوراها و ریاست جمهوری )) تالیف […]

IMG_3430

بسم الله الرحمن الرحیم

الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا         قرآن کریم

اوست خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید تا کدام یک از شما بهتر عمل می کنید.

مباحث مربوط به انتخابات با موضوع زیرتقدیم می گردد:

(( مردم و انتخابات  شوراها و ریاست جمهوری ))

تالیف :

زمانی گندمانی

امام جمعه بخش میمه

 

سر آغاز سخن :

انتخاب بخشی از زندگی انسانهاست که در سرنوشت آنها تاثیر فراوان داشته و موجب سعادت یا شقاوت او خواهد شد. انتخاب نام برای انسان و بعد از آن انتخاب محل و رشته تحصیلی و سپس انتخاب همسر و شغل بیانگر آن است که در همه امور زندگی به نوعی با انتخاب سر و کار دارد  و تصمیم درست و عاقلانه در هر یک از موارد فوق می تواند آرامش و خوشبختی انسان را بدنبال داشته باشد و در مقابل سهل انگاری در نوع انتخاب باعث پشیمانی و سلب آسایش خواهد شد.

در این میان انتخاب  شورای شهر وروستا یا رئیس جمهور و امثال آن، اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا انتخاب صحیح  عمل به تکلیف شرعی ورعایت حق الله و حق الناس می باشد و سهل انگاری در این رابطه، خیانت به خود و جامعه خواهد بود.

 

((  انتخابات حق الناس وامانت الهی))

ان الله یامرکم ان تودوالامانت الی اهلها    ( سوره نسا ء    آیه ۵۸)

ادیان الهی و کتب آسمانی بر رعایت امانت و سپردن آن به اهلش تاکید فراوان دارند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : لیس منا من خان بالامانه .    از ما اهل بیت نیست کسی که در امانت خیانت کند .   ( آیینه سخن ص ۳۹ )

و البته باید توجه داشته باشیم که امانت مصادیق فراوانی داشته و هر کدام از آنها اهمیت خاص خود را دارد و مهم ترین آنها امانتهای عمومی و انتخاب افراد برای مسئولیتهای سنگین و پستهای سرنوشت سازمی باشد وازمهمترین  آنها انتخاب رئیس جمهور یا شورای اسلامی است . که بلحاظ تصمیم گیری در مسائل کلان کشور و اجرای  قوانین جایگاه ویژه و نقش موثری در حفظ استقلال کشور و رعایت احکام الهی خواهد داشت.

از این رو دقت در انتخاب مصداق بارز رعایت امانت است  و تحقق آن به انتخاب انسانی کاردان، متعهد، و لایق برای جایگاه رئیس قوه مجریه یاشورای اسلامی  می باشد.

بدیهی است از باب کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته (آئینه سخن ص۱۱۳)،عواقب این انتخاب متوجه انتخاب کننده بوده و باید در قبال رای خود پاسخگو باشد .

و البته نباید فراموش کنیم که رای ما امانت است و در قبال آن مسئول خواهیم بود؛ پس بیاییم ملاکهای واقعی را در نظر بگیریم و معیار انتخاب، صلاحیت و شایستگی برای تصدی ریاست جمهوری یا شورای اسلامی که تصمیمات آنها در سرنوشت کشور و حفظ اسلامیت نظام جمهوری اسلامی تاثیر گذار می باشد.

توجه به این نکته ضروری است که سهل انگاری در انتخاب افراد صالح علاوه بر خیانت در امانت باعث روی کار آمدن افراد فاقد صلاحیت می شود که تصمیم ناصواب آنها مانع پیشرفت امور و تحقق آرمانهای نظام جمهوری اسلامی خواهد شدومانندتیغ بدست زنگی روم دادن است که زیانبار خواهد بود.

علم و مال ومنصب وجاه وقران               فتنه آرد بر کف بد گوهران

hg

پس قضا زین فرض شد بر مومنان      تا ستانند از کف مجنون سلاح  —-

 

(( جایگاه شرعی و قانونی انتخابات ))

در اصل ششم قانون اساسی آمده است :

در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود. و از آنجایی که قانون اساسی برگرفته از قرآن و روایات ائمه علیهم السلام می باشد، مصوبات آن نیز جنبه شرعی و قانونی دارد و لازم الاجرا می باشند.ازاین رو عقل وقانون حکم می کنند با انتخاب درست امانتداری نموده و در تعیین سرنوشت سیاسی فرهنگی کشور سهیم باشیم وبدانیم که انتخاب یک آزمون وامتحان الهی است وما درمعرض آزمون قرار داریم.

بدیهی موفقیت دراین عرصه در گرو انتخاب صحیح ودرنظر داشتن رضای خداوند متعال می باشد.البته زیر ساخت وسازکار انتخاب هدفمند نیز باید فراهم شود .رای گیری از سن هجده سالگی  تا بلوغ سیاسی حاصل و رای دادن از روی آگاهی باشد و از موج سواری و استفاده ابزاری از رای اولیها جلوگیری شود.

بنابراین شرکت در انتخابات هم وظیفه شرعی و هم قانونی است که ادای این تکلیف الهی نیازمند نیت خالص و در نظر گرفتن رضای خداوند و مصلحت کشور و اجرای احکام شرعی می باشد .

و باید توجه داشته باشیم که اگر منافع شخصی یا گروهی را بر منافع ملی و دینی ترجیح دهیم در امانت خیانت نموده و به شکل گیری جریانی که زمینه نفوذ دشمن را همراهی می کند کمک نموده ایم.

نباید فراموش کنیم که مجلس ششم حاصل سهل انگاری و موج سواری بعضی جریانهای سیاسی بود که منجر به تعطیلی بعضی جلسات علنی و اعتصاب و پیدایش جریان ۱۷ تیر گردید.

پیامبر اکرمﷺ می فرمایند : غافل ترین انسانها کسی است که از فراز و نشیب دنیا و حوادث گذشته عبرت نگیرد و حضرت علی  می فرمایند : دوام الغفله تعمی البصیره

غفلت طولانی چشم بصیرت انسان را کور می کند.  غررالحکم

(( جایگاه  شورای اسلامی و ریاست جمهوری ))

قال علی  : لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر (غررالحکم)

این مسولیت را بدوش نمی گیرد مگرکسی که اهل بصیرت ومقاومت باشد.

ازآن جایی که  شورای اسلامی یا قوه مجریه مسئولیت اجرای قوانین منطبق با شرع و مصلحت کشور و نظام جمهوری اسلامی را دارد وامام امت  بر اداره آن توسط افراد متعهد و دلسوز تاکید فراوان داشته و مقام معظم رهبری در مورد اهمیت آن می فرمایند :رئیس جمهوردر دستگاه اجرایی موثرترین عنصر برای حل مسائل کشور است.  (کتاب حدیث آفتاب  ص۲۲۴)

بنابراین  انتخابات تبلور ایمان، اراده، بینش سیاسی و علاقمندی یک ملت به دین و هویت ملی است که با انتخاب اصلح شخصیت و بلوغ سیاسی – اجتماعی و بصیرت خود را نشان داده و به پیشرفت کشور خود کمک می نمایند.

(( معیار انتخاب از دیدگاه امام و رهبری ))

امام خمینی (ره) :

وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند.( وصیت نامه سیاسی الهی امام امت )

و باید بدانیم که اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشند، بسیاری از مشکلات پیش نمی آید؛ و مشکلاتی اگر باشد رفع می شود. و همین معنی در انتخاب خبرگان باید در نظر گرفته شود.(همان)

مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) :

ملت عزیز ایران انتخابات را باید اولا به عنوان یک تکلیف الهی و یک تکلیف اسلامی محاسبه کنند – کسانی هم که به مسائل دینی توجه نداشته باشند، باید به چشم یک تکلیف وجدانی و ملی به آن نگاه کنند. البته ملت عزیز ما ملتی مومن است، با نام خدا شروع کرده و به پیش رفته است، با نام خدا هم ادامه خواهد داد، بنابراین انتخابات هم برای او یک تکلیف الهی است – ثانیا به عنوان یک آزمایش بزرگ به آن نگاه کنند. (حدیث آفتاب ۲۳۰)

فضای انتخابات باید فضای سالمی باشد، فضای تبلیغات ، باید با فضای پروپاگاندهای معمول دنیا تفاوت داشته باشد. (همان)

(( مردم و آزمون پیش رو ))

انتخابات یک آزمون و امتحان برای مردم و تعیین سرنوشت یک دوره چهارساله کشور است که سرافراز بیرون آمدن از این آزمون نیازمند بصیرت و بینش سیاسی می باشد.

هیچ کس نباید فکر کند رای او جایی حساب نمی شود و تاثیری ندارد زیرا مجموعه آراء مردم است که رئیس جمهور یا نماینده مجلس و یا خبرگان رهبری را تعیین می کند و نماینده حاصل تصمیم جمعی و آراء مردم یک شهر یا استان می باشد که خیر یا شر آن به همه افراد رای دهنده برمی گردد.

اگر معیارهای واقعی را در نظر گرفتیم علاوه بر ادای تکلیف به حفظ نظام جمهوری اسلامی که ثمره خون شهداست کمک نموده و در پیشگاه حضرت حق سربلند می باشیم و اگر از هوای نفس پیروی نمودیم عقوبت الهی در انتظارمان خواهد بود. پس بیاییم با انتخاب صحیح و در نظر گرفتن معیارهای شرعی و قانونی به شکل گیری شورای اسلامی معقول ومطلوب ورئیس جمهور متعهد ودلسوز وکارآمد که حافظ حدود الهی و قانون اساسی باشد کمک نماییم.وتوجه داشته باشیم که درصورت سهل انگاری مسول خواهیم بود.

حضرت علی علیه السلام درموردخطر سپردن امور بدست نا اهلان  می فرمایند : و لکننی آسی ان یلی امر هذه الامه سفهاوها و فجارها، فیتخذوا مال الله دولا، و عباده خولا، و الصالحین حربا، و الفاسقین حزبا                                     لکن دریغم می آید که حکومت این امت به دست بی خردان و بدکاران آنان افتد، و مال خدا را میان خود دست به دست بگردانند، و بندگان خدا را به بردگی گیرند، و با صالحان بجنگند و فاسقان را همدست خود سازند.         ( نهج البلاغه نامه ۶۲ ) آن حضرت درجای دیگر می فرمایند : بدان که مسولیت وریاست امانت است هرکس درآن خیانت کند تاقیامت از رحمت خداوند محروم خواهد شد. وضمن توبیخ وسرزنش مسئول و زمامدارانی که بیت المال را بیجا مصرف می کنند را جهت ارائه توضیح فرا می خواند وضمن برکناری آنها می فرماید: واعلم ان حساب الله اعظم من حساب الناس

بدان حسابرسی خداوند درقیامت از بازرسی ماموران سخت تر می باشد. (نامه ۴۵نهج البلاغه)

البته ملت شریف ایران آگاهانه تصمیم خواهند گرفت وبا هوشیاری لازم انجام وظیفه نموده وباحضور حماسی در انتخابات  شوراهای شهر وروستا وریاست جمهوری سال ۹۶  به وظیفه شرعی وقانونی خود عمل نموده وبار دیگر، دشمنان نظام جمهوری اسلامی  وضد انقلاب را نا کام خواهند نمود.

والسلام

زمانی گندمانی

امام جمعه بخش میمه

download

مسابقه پیامکی انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری

بامراجعه به سایت صبح میمه و مقاله مردم و انتخابات به سوالات پاسخ دهید .

۱ – در مورد انتخابات کدام گزینه صحیح می‌باشد ؟

  1. حق شخصی انسان است      ۲٫ حق الله و حق الناس است         ۳٫ تکلیف شرعی‌ست           ۴٫ ۲و ۳

۲ – این جمله از کدام معصوم است؟ از ما اهل بیت نیست کسی که در امانت خیانت کند.

  1. حضرت علی علیه السلام  ۲٫ پیامبر اکرم صلی ا.. علیه و آله   ۳٫ امام سجاد علیه السلام   ۴٫ امام صادق علیه السلام

۳ – انجام امور بر اساس آراء مردم در کدام اصل قانون اساسی آمده است؟

  1. اصل ۵۴          ۲٫ اصل ۳۵                   ۳٫ ششم                          ۴٫ هفتم

۴ – موفقیت در آزمون الهی و سربلند بیرون آمدن از انتخاب در گرو چیست؟

  1. رای دادن ۲٫ انتخاب افراد متخصص و کاردان ۳٫ راضی بودن به شرایط موجود ۴٫ انتخاب صحیح و در نظر داشتن رضای خداوند

۵ – جمله دوام الغفله تعمی البصیره از کیست؟

  1. پیامبر اکرم صلی ا..علیه و آله  ۲٫حضرت علی علیه السلام        ۳٫ امام سجاد علیه السلام       ۴٫ امام حسین علیه السلام

۶ – امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود به حضور در کدام انتخابات تاکید نموده اند؟

  1. تمام انتخابات ۲٫ ریاست جمهوری و مجلس              ۳٫ خبرگان رهبری           ۴٫ شوراها

۷ – در نامه ۴۵ نهج البلاغه به کدام مورد اشاره شده است؟

  1. رعایت حقوق دیگران  ۲٫ حسابرسی ماموران بازرسی     ۳٫ سخت تر بودن حسابرسی در قیامت     ۴٫ عدم دلبستگی به دنیا

۸ – جمله ” هیچ پشتوانه ای همانند مشورت نیست ” ترجمه کدام عبارت است ؟

  1. و شاورهم فی الامر ۲٫ لا ظهیر کالمشاوره                  ۳٫ ما تشاور قوم             ۴٫ همه موارد

پاسخ صحیح را بصورت عدد۸رقمی به شماره  ۰۹۱۲۳۵۳۰۱۹۶ پیامک نمایید.

دفتر امام جمعه بخش میمه