طلای موته روسفید شد

2017-04-20
63 بازدید

گروه معدن: معدن طلای موته (واقع در ۷ کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان برخوار و میمه استان اصفهان) زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو است که سابقه فعالیت در این منطقه با مشاهده آثار شدادی و کوره‌های ذوب به زمان‌های خیلی دور بازمی‌گردد. اما فعالیت اصلی معدن در […]

madan-05

گروه معدن: معدن طلای موته (واقع در ۷ کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان برخوار و میمه استان اصفهان) زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو است که سابقه فعالیت در این منطقه با مشاهده آثار شدادی و کوره‌های ذوب به زمان‌های خیلی دور بازمی‌گردد.

اما فعالیت اصلی معدن در عمل از سال ۱۳۳۶ از سوی شرکت سهامی کل معادن ایران آغاز شد و پس از اکتشاف مقدماتی و نیمه تفصیلی و تفصیلی در سال۱۳۶۹ قرارداد احداث کارخانه با شرکت استرالیاییBHP منعقد شد. در ادامه راه در خرداد ۱۳۷۲ این مجتمع فعالیت استخراج و استحصال طلا را آغاز کرد. براساس آمار و اطلاعات موجود که از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ارائه شده، برنامه‌های مختلفی شامل «استخراج طلا از کانی‌های کم عیار معدن»، «اجرای روش‌های استحصال طلا از سد باطله قدیمی مجتمع» و «جایگزینی روش‌های جدید شمش‌ریزی طلا با هدف کاهش آلودگی و افزایش کیفیت» برای این مجتمع معدنی در دست اجراست. در ادامه گزارشی را از عملکرد مجتمع موته در سالی که گذشت مرور خواهیم کرد. از جمله موارد مهم مطرح شده در این گزارش، افزایش ۴۵درصدی تولید در ۱۰ماهه سال ۹۵ و تولید ۲۹۵کیلوگرم شمش طلا در این مدت است.

افزایش ۲۲درصدی تولید طلای موته در اسفند
در ۱۹فروردین ۹۵ خبری مبنی بر افزایش ۲۲درصدی تولید طلای موته در اسفند ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام شد.به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مجتمع طلای موته در اسفند سال گذشته، ۲۲ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که این رقم در اسفند ۹۳، ۱۸ کیلوگرم بود. همچنین میزان تولید در اسفند ۹۴ در مقایسه با برنامه تولید طلا (۱۶ کیلوگرم)، ۳۸درصد افزایش نشان داده است.بر اساس آمار و اطلاعات موجود، مجتمع طلای موته در ۱۲ ماهه سال ۹۴ حدود ۲۴۷ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به برنامه تولید (۲۳۰ کیلوگرم)، ۷درصد افزایش داشته است.در ادامه خبر از افزایش ۱۱درصدی طلای موته در فروردین سال ۹۵ داده شد به این ترتیب که در نخستین ماه سال ۹۵، ۲۰ کیلوگرم شمش طلای خالص تولید شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸ کیلوگرم بود. همچنین میزان تولید این شرکت نسبت به برنامه (۱۵ کیلوگرم)، ۳۳درصد بیشتر بود.روند تولید مجتمع طلای موته از اسفند ۹۴ پس از یک دوره چند ماهه کاهشی، مثبت شد به طوری که میزان تولید اسفند با ۲۲درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه اسفند ۹۳ (۱۸ کیلوگرم) به ۲۲ کیلوگرم رسید. گفتنی است مجتمع معدنی موته در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۲۴۷ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به برنامه تولید (۲۳۰ کیلوگرم)، با افزایش ۷درصدی مواجه شد.

افزایش یک میلیون تنی ذخایر طلای معدن موته
یکی دیگر از اتفاقات رخ داده در تیر ۹۵ بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو از مجتمع معدنی موته بود که در این بازدید اخبارهای مختلفی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های این معدن ارائه شد.
مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در بازدید از معدن طلای موته که حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار، اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، وجیه‌اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، علی رضا طالاری مدیر مجتمع طلای موته و جمعی از اعضای شورای روستای موته و مردم این منطقه حضور داشتند، تاکید کرد: اکتشافات انجام شده در ناحیه معدنی زرشوران در استان آذربایجان‌غربی، سیاه جنگل سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق کشور، سبب افزایش ذخایر قطعی طلا در کشور شده که شرایط افزایش ظرفیت تولید طلا را فراهم آورده است.درحال‌حاضر ظرفیت تولید طلا در کشور ۵/۵ تن در سال است که ۳ تن مربوط به فاز نخست طلای زرشوران است اما در فاز توسعه، ظرفیت این معدن به ۶ تن در سال افزایش خواهد یافت.همچنین در این بازدید علی اصغرزاده مدیر اکتشافات ایمیدرو اظهار کرده بود: با انجام فعالیت‌های جدید اکتشافی، یک میلیون تن ذخیره قطعی به ذخایر معدن طلای موته افزوده شده است. اصغرزاده در حاشیه بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو از معدن طلای موته، افزود: با توجه به اینکه معدن موته از سال ۷۲ تاکنون مشغول به فعالیت بوده، شاهد کاهش میزان ذخایر و عیار طلای این معدن هستیم از این‌رو برای ادامه فعالیت‌های معدنی، اقدام به انجام فعالیت‌های جدید اکتشافی کردیم که حاصل آن کشف یک میلیون تن ذخیره در معدن چاه خاتون موته است.وی با اشاره به اینکه مجتمع طلای موته دارای ۹ معدن طلا است، اظهار کرد: تاکنون فقط معدن چاه خاتون، مجوز فعالیت معدنی از سازمان حفاظت محیط‌زیست داشته و به تازگی مجوز محیط‌زیست معدن دره اشکی نیز صادر شده و این امر خبر خوشی برای توسعه معادن طلا به شمار می‌رود. به گفته وی معدن دره اشکی نیز با اکتشافات جدید ۲۷۲هزار تن ذخیره به‌دست آورده که این میزان با اجرای برنامه‌های جدید اکتشافی، قابلیت افزایش دارد.براساس آمار و اطلاعات موجود، در ناحیه معدنی «موته» ۹ کانسار طلا با ذخیره بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تن و با عیار ۴ گرم در تن شناسایی شده است. در سال‌های ۱۳۷۰و ۱۳۷۱ عملیات اکتشاف تکمیلی در دو کانسار چاه خاتون و سنجده، انجام و مشخص شد که ۳ میلیون تن ذخیره با عیار ۳ گرم در تن در این دو معدن وجود دارد.مدیر اکتشاف ایمیدرو تصریح کرد: به زودی با فناوری‌های جدیدی که با استفاده از مشاور خارجی به‌دست آمده، شاهد افزایش ذخایر معدنی کشور به‌ویژه فلزات پایه خواهیم بود.

مجوز اکتشاف دو ناحیه امیدبخش
در مرداد ۹۵ نیز خبری دیگر از مجتمع معدنی موته مبنی بر اینکه طلای موته، مجوز اکتشاف دو ناحیه امیدبخش را دریافت می‌کند اعلام شد. در واقع این خبر در جلسه مشترک مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، استانداری اصفهان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و اداره‌های مربوط مطرح شد و بر اساس آن مقرر شد مجوز عملیات اکتشافی برای دو ناحیه امیدبخش طلای «قروم قروم» و «دره اشکی» برای مجتمع طلای موته صادر شود تا ابتدا ذخیره و عیار معادن، ارزیابی و سپس نسبت به طراحی، تجهیز، بهره‌برداری و استخراج آنها به شکل روباز یا زیرزمینی اقدام شود.افزون بر این، در جلسه یادشده مقرر شد با توجه به پروژه اکوسیستم محیط و شناسایی گونه‌های گیاهی، اقدام لازم برای تمدید پروانه بهره‌برداری معدن «سنجده» انجام شود و با توجه به مصوبه شورای‌عالی معادن و توافق با سازمان حفاظت محیط‌زیست، نسبت به صدور پروانه بهره‌برداری معدن «دره اشکی»، از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اقدام شود.

افزایش ۱۹درصدی تولید طلای موته
در نیمه مرداد ۹۵ بازهم خبری مبنی‌بر افزایش ۱۹درصدی تولید طلای موته از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام شد. در واقع مجتمع طلای موته در ۴ ماهه نخست سال گذشته، ۱۹درصد افزایش تولید داشته است.براساس آمار موجود از ابتدای سال ۹۵ تا پایان تیر ماه، این مجتمع ۹۲ کیلوگرم شمش طلای خالص تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۷۷ کیلوگرم بود. همچنین میزان تولید این شرکت نسبت به برنامه (۷۷ کیلوگرم)، ۱۹درصد بیشتر بود.همچنین در فروردین امسال، ۲۵ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال ۹۴ (۱۸کیلوگرم)، ۳۹درصد افزایش داشت و در مقایسه با برنامه (۲۱ کیلوگرم)، حاکی از افزایش ۱۹درصدی تولید بود. همچنین این مجتمع در مرداد امسال، ۲۵ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال ۹۴ (۲۲ کیلوگرم)، ۱۴درصد افزایش نشان می‌دهد و در مقایسه با برنامه (۱۶ کیلوگرم)، حاکی از افزایش ۵۶درصدی تولید است.

افزایش ۳۵ درصدی تولید طلای موته در ۹ ماه امسال
در کنار تمام ارقام و آماری که از سوی مجتمع طلای موته ارائه شد، مدیر این مجتمع نیز از افزایش ۳۵/۵درصدی تولید شمش طلای خالص این مجتمع در ۹ ماه منتهی به پایان آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. علیرضا طالاری در این‌باره گفته بود: در عملکرد آذر ماه، این مجتمع چند رکورد بی‌سابقه از جمله فرآوری ماده معدنی به بیش از ۲۰هزار تن، تولید شمش طلا به میزان ۴۵هزار گرم و باطله‌برداری و استخراج ماده معدنی به بیش از ۴۲۰هزار تن را به ثبت رسانده است؛ به گونه‌ای که در ۹ ماهه امسال علاوه بر افزایش ۳۵/۵درصدی رشد تولید، تولید ۹ ماهه این مجتمع یک‌درصد از تولید یک سال گذشته بیشتر شد.به گفته طالاری، تولید شمش طلا در ۹ماه منتهی به پایان آذر ۹۵ نسبت به هدف برنامه ۴۲/۵درصد بیشتر شده و درحال‌حاضر تولید این مجتمع حدود ۸درصد از کل برنامه سال ۱۳۹۵ فراتر رفته است.

افزایش ۴۵‌ درصدی تولید طلای موته
آخرین خبر درباره مجتمع موته در اوایل اسفند سال گذشته(۹۵) مبنی بر افزایش ۴۵درصدی تولید طلای موته در ۱۰ماهه سال اعلام شد. به این ترتیب که مجتمع طلای موته از ابتدای فروردین تا پایان دی ۹۵ افزون بر ۲۹۵ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۰۳ کیلوگرم بود. همچنین میزان تولید مجتمع یادشده نسبت به برنامه (۱۹۴ کیلوگرم)، ۵۲درصد افزایش یافت.این گزارش می‌افزاید که مجتمع طلای موته در دی، ۴۷ کیلوگرم شمش تولید کرد که نسبت به تولید مدت مشابه سال گذشته (۲۰ کیلوگرم)، ۱۳۵درصد رشد داشته است.