محمد تقی معینیان – به بهانه نام نویسی برای شورای شهر

2017-03-18
35 بازدید

به بهانه نام نویسی برا ی شورای شهر ماده ۱ : به منظور و پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، اموزشی و پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، شهر و شهرک ، شوراهایی به نام شورای اسلامی بر اساس مقررات قانون شوراها تشکیل میگردد […]

download

به بهانه نام نویسی برا ی شورای شهر
ماده ۱ : به منظور و پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، اموزشی و پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، شهر و شهرک ، شوراهایی به نام شورای اسلامی بر اساس مقررات قانون شوراها تشکیل میگردد .
ماده ۲۳: شرایط کاندیدای شوراهای اسلامی
الف) تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
ب) حداقل سن ۲۵سال تمام
ج) سکونت حداقل یکسال متصل به زمان اخذ رای در محل
د) اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه ایران
ه) ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
و) برای شهرهای شبیه شهر میمه، داشتن مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا
ماده ۲۸و ۲۹: چه اشخاصی از داوطلب شدن برای شورا محرومند
الف) کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر و فعال داشته اند
ب)کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده اند
ج) وابستگان به احزاب ، سازمانها و گروهکهای غیر قانونی
ه) محکومین حاکم محاکمین قضائی
و) محکومین به حدود شرعی
ز) محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران
ح) مشهوران به فساد و متجاهران به فسق
ط) قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد
ی) وابستگان به رژیم گذشته اعضای انجمنهای شهر ،شهرستان و خانه های انصاف، اعضای حزب رستاخیز و ایران نوین ، کد خدایان و خوانین وابسته گذشته .
ک ) وزرا کلیه مدیران و مسئولین دولتی و نهادهای دولتی مگر انکه دو ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا دهند .

بخش دوم
باید های و نبایدهای شورای شهر میمه
شورای اسلامی یک نهاد اجتماعی، عمرانی و فرهنگی است که هدفش تبلور مشارکت های مردم در اداره امور شهری و مشارکت مردم در اداره شهر است متاسفانه درشهر میمه درادوار گذشته این نهاد وظیفه اصلی خویش را فراموش کرده و به سه آفت دچار شده است نخستین آفت سیاسی شدن این نهاد است که به آن دچار شده است.دومین آفت تبدیل شورای این شهر به شورای شهرداری است . معمولاً در ادوار گذشته اعضای شورای شهر از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته اند و وظیفه مهم خود در نظارت بر امور شهرداری را از یاد برده اند و بعضاً اعضای شورای شهر یا وابستگان و خویشاوندان آنها به صورت کارمندان شهرداری درآمده اند . با بروکراتیک شدن این نهاد مردمی در شهرما، در عمل این شورا تبدیل به بخشی از شهرداری شده است همین مسئله سبب شده تا این نهاد نتواندنقش نظارتی اش بر شهرداری را به خوبی ایفا کند .
سومین آفت : شورای اسلامی ، محل خدمت به مردم و شهر است نه محل غرور، تکبر، نخوت و خود بزرگ بینی و فخر فروشی بر مردم ، اعضای شورا خدمتگذار مردمند ،نه مالک و ارباب مردم ، متاسفانه در بعضی از ادوار شورای شهر میمه افرادی عضویت داشتند که شورا را محملی برای خودنمایی و خود بزرگ بینی قرار داده اند حقیر در نظر ندارم در این مقاله کوتاه ، عملکرد ۱۷ ساله و چهار دوره شورای میمه را مورد واکاوی قرار دهم لذا موضوع را وانهاده به استراتژی راهبردی برای شورای پنجم می پردازیم .
مهمترین استراتژی شورای پنجم باید ۱- بازگردادن شورای به جایگاه اصلی خود و دور کردن این نهاد از سه آفت گریبانگیر شوراهای قبلی باشد . همانطوریکه قانون اساسی بر مشارکت اجتماعی شهروندان درامور شهر تاکید کرده است نخبگان شهر باید جایگاه و اهمیت این نهاد انتخاباتی را دریابند و عامه مردم را نسبت به وظایف این شورا آشنا کنند . در ست است هر فرد فعال سیاسی و اجتماعی (حتی اعضای شورای شهر ) باید یک جهت گیری سیاسی و نقش آفرینی در آن جریان فکری داشته باشند . اما در عین حال نباید جهت گیری های شورای شهر سیاست زدگی باشد
۲- شورا شهر محل تفکر ، برنامه ریزی ،خدمت ،ایثار ،خلوص، از خودگذشتگی ،و کار و تلاش و حرمت نهادن به مردم جامعه و تلاش جهت تامین خواسته های شهر و مردم شهر در محدوده ۲۹ مورد شرح وظایف آنهااست .در اصل شورای شهر محل برنامه ریزی و اجرای خواسته های شهروندان در راستای کلیه امور سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اموزشی ،بهداشتی و امنیتی و ….است . پس افرادی با ید برای عضویت شورای پنجم ثبت نام کنند که در خود توان به عهده گرفتن وظایف سنگین و گسترده شورای شهر (بویژه در شرایط پسا واماندگی شهر میمه از سایر شهرهای مجاور و مشابه ) را داشته باشند درست است که در حال حاضر شهر میمه با تراکم بسیاری از نیروهای تحصیل کرده ، متدین و علاقمند مواجه است که شورای شهر را زمینه ای برای فعالیت و خدمت به شهر خود و مردم آن می دانند اما ضرری ایست نخبگان و فعالان سیاسی و اجتماعی شهر با یک لیست قوی انتخاباتی در انتخابات آتی شرکت کنند .
۳- یکی از اولویتهای کاری مهم شورای پنجم ، نیازهای پیش روی نسل جوان و رفع معضلات دست و پاگیر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی آنهاست پس باید درکنارافراد با تجربه و دنیا دیده، تعدادی از جوانان تحصیل کرده و آشنا به مشکلات و معضلات نسل جوان نیز حضور داشته باشند .
۴- در این برهه حساس و سازنده بر هر شهروند میمه ای که خواستار شکوه و منزلت توسعه پایدار شهر است لازم و واجب است تا با شرکت خود و انتخاب شهروندان آینده نگرو خودگرادر انتخابات باعث شوند که افراد شایسته تری به عضویت شورای شهر برگزیده شوند افرادی که قادر باشند با تکیه بر تجربه واقع گرایانه و شایستگی خرد گرایانه خود برای نیازهای کوتاه مدت، میان و دراز مدت اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی مردم و شهر برنامه ریزی های پیشنهاد دهنده که در گسترش سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های توسعه شهر میمه با در نظر داشتن امکانات مالی کشور و درآمد های شهر میمه قابل اجرا باشند تا اعتبارات شهر را در پروژه های غیر ضروری و بدون مطالعات کارشناسانه به هدر ندهند .
۵- رعایت حقوق شهروندی : شهروندان شهر فرهنگی و تاریخی میمه در انتخابات شورای بعدی ، باید افرادی را انتخاب کنند که امیدوار باشند که اعضای برگزیده شورا با فضیلت هستند وبا دور اندیشی خود تصمیم گیری ها بایسته و لازم را برای برآوردن نیازهای عمرانی و آبادانی شهر و پیش برد امور و نیازهای شهر اتحاد مینماند این حق بدیهی شهروندان است که از برگزیدگان شورای شهر خود انتظار داشته باشند با کاردانی و شایستگی به مشکلات ملموس شهر همچون (کمبود فرهنگی،بهبود ساختارهای شهری کارآفرینی برای نسل جوان درآمدسازی برای شهرداری ، پیگیری نیازهای درمانی ،آموزشی و….) بپردازند.
۶- همسویی و همراهی شورا با شهروندان ،اعضای شورای شهر باید از افرادی انتخاب شوند که به خواسته های مردم احترام و اهمیت بدهند در صورتی که شهروندان ناظر و شاهد برنامه ریزی ها و اجرای پروژه های ضروری در شهر باشند بدیهی است که با همه توان مادی ومعنوی خود با شورای شهر همدل و همسو خواهند شد .
۷- دوری از غرور و کبر: غرور فردی مبتنی بر خودبینی و جهالت انسانی است.عضو شورای شهر مغرور، با اجتناب فرد گرایانه از پذیرش انتقادهای سازنده و پیشنهادات خیر خواهانه شهروندان و سایر اعضای شورا موجب خواهند شد که شورا را درگیر مشاجرات و بگو مگوهای غرور آمیز و خودگریز نمایند تا سایر اعضای شورا نتواند برای مصالح مردم پیش قدم شوند و روز به روز از توانایی های شورا خواهند کاست.
۸- اعضای شورا باید افرادی انتخاب شوند که دارای سوابق رانت خواری های سیاسی و چاپلوسی های غیر اخلاقی برای تصاحب قدر ت و مال اندوزی و سوء استفاده از موقعیت عضویت در شورا برای خود و فامیل و وابستگان نباشند.
۹- افراد شورای شهر باید کسانی باشند که بدون غرور و خودپرستی و فقط برای حفظ تواضع و اجتناب از فردگرایی، علاوه بر اندیشه و عقیده صلاح و خیر خواهانه، همواره برای ارتقای بهینه سازی تصمیم گیری های سرنوشت ساز شورا از دیدگاه های تخصصی و اندیشه خبرگان ، اندیشمندان و دانش آموختگان مجرب شهر برای اغنا و سزاواری تصمیم گیری های شورا استفاده نمایند.
۱۰- متاسفانه پدیده ناگوار و کلاف سردرگم بیکاری توانسته شالوده اخلاقی و آشفتگی خاطر و ندانم کاری نسل جوان شهر را فراهم آورد. ازعوارض شوم و ناخوش آیند بیکاری ها در این منطقه ، نادم و مأیوس کردن نسلی است که در آینده باید مدیریت توسعه و پیشرفت جامعه و شهر را در دست بگیرند . یکی از شاخص های مهم انتخاب اعضای شورای پنجم شهر باید انتخاب افراد باشد که توان و قدرت تفکر و برنامه ریزی برای اشتغال جوانان شهر و خروج شهر از بحرانهای اقتصادی و اشتغالزایی جوانان را داشته باشند …….ادامه دارد .