میمه ؛ جاذبه ی ناشناخته ی گردشگری اصفهان

2017-03-12
90 بازدید

گشت و گذار میمه جاذبه ناشناخته گردشگری اصفهان آیدین بهاری شهرستان شاهین شهر و میمه یکی از شهرستان‌های مهم استان اصفهان است. بخش میمه شامل سه شهر میمه، وزوان و لای بید و ۱۳ روستا است که در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان و ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است. معروف‌ترین صنایع دستی بخش […]

اصلی-۲۸

گشت و گذار

میمه جاذبه ناشناخته گردشگری اصفهان

آیدین بهاری

شهرستان شاهین شهر و میمه یکی از شهرستان‌های مهم استان اصفهان است. بخش میمه شامل سه شهر میمه، وزوان و لای بید و ۱۳ روستا است که در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان و ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است. معروف‌ترین صنایع دستی بخش میمه قالی بافی آن است که با طرح و رنگ خاص خود در ابعاد گوناگون معروف به قالی میمه‌ای می‌باشد. بخش میمه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد و از این رو یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است.

مسجد جامع میمه

مسجد جامع میمه در مرکز شهر میمه و در کنار حمام قدیمی شهر قرار گرفته است تاریخ این مسجد به دوران زندیه باز می‌گردد. در سال ۷۸۹ هجری امیر تیمور به جهت تنبیه سلطان زین العابدین که به دعوت او اعتنایی نکرده بود از راه همدان به گلپایگان و میمه رهسپار اصفهان می‌شود که در خاطرات خود می‌نویسد مردم میمه قبل از ورود من و لشکریانم به میمه به استقبال من آمدند در منطقه‌ای که قرقچی نام داشت آنها گوسفند و گاو قربانی و پیش کش کردند و سپاه مرا تا مسجد همراهی نمودند قشون نماز را در مسجد جامع میمه که دارای بنای زیبا و دیدنی با درختان سرسبز و نهر آبی روان بود ادا کردند.

حمام میمه

حمام میمه که فضایی بیش از ۵۰۰ متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از اواخر دوران قاجار که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سالهای اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری شهرداری میمه اقدام به مرمت و بازسازی آن نموده است.

 

پناهگاه حیات وحش موته

این منطقه در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید و در سال ۱۳۶۹ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت. این منطقه از کوهستان، دشت و تپه‌ماهورهای متعددی تشکیل شده و یکی از باارزش‌ترین مناطق حفاظت شده ایران محسوب می‌شود زیرا این منطقه از گیاهان منحصر به فرد پوشیده شده و زیستگاه آهو به شمار می‌رود. در این منطقه حدود ۴۷۸ گونه گیاهی شناسایی شده که نزدیک به ۲۷۰ گونه از این مجموعه، از گونه‌های گیاهان دارویی مفید از جمله آویشن، کرفس کوهی، کاکوتی، کما، جاشیر، زرشک، گل اورانه، خاکشیر، تلخ بیان، تمشک، انجیر و ریواس می‌باشد. پوشش جانوری این منطقه از ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده و ۲۵ گونه خزنده از جمله کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی، گرگ، پلنگ، کفتار، روباه، شغال، آهو، فلامینگو، پلیکان، انواع غازها، مرغابی‌ها، حواصیل‌ها، کشیم‌ها، درنا، لک‌لک، کاکایی‌ها، پرستوهای دریایی، هوبره، بلدرچین، کبک، چلچله، دارکوب، انواع گنجشک‌سانان، عقاب‌ها، دال، بحری، بالابان، شاهین و دلیجه تشکیل شده است. از دیگر ویژگی‌های جالب توجه در این منطقه وجود غارهای زیبا و متعدد همچون غار دمه، غار یکه چاه و غار سوخته صالح پیغمبر می‌باشد.

منبع : روزنامه ی کیمیای وطن