همایش گویش های محلی منطقه مرکزی ایران در خوانسار برگزار شد

2017-02-28
254 بازدید

به گزارش ایسکانیوز، همایش علمی فرهنگی ادبی گویش های محلی با حضور شخصیت های فرهنگی کشوری و استانی و جمعی از فرهیختگان علم و ادب و هنر در خوانسار به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر خوانسار در سالن هلال احمر شهرستان در ساعت ۹:۳۰ صبح امروز آغاز گردید. این همایش که با دعوت قبلی […]

۱۶۰۰ - Copy

به گزارش ایسکانیوز، همایش علمی فرهنگی ادبی گویش های محلی با حضور شخصیت های فرهنگی کشوری و استانی و جمعی از فرهیختگان علم و ادب و هنر در خوانسار به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر خوانسار در سالن هلال احمر شهرستان در ساعت ۹:۳۰ صبح امروز آغاز گردید.
این همایش که با دعوت قبلی از مسئولان ۱۳ شهر از شهرهای استان های اصفهان و مرکزی از جمله دلیجان، آشتیان، جرقویه علیا و سفلی، میمه، خمینی شهر، نایین، نطنز، خور، ورزنه، بادرود، ابیانه، برزک و روستای وانشان انجام شد و شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی، مدیران آموزش و پرورش به همراه گروه ادبیات، رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای دانشگاه های پیام نور به همراه هیئت علمی این مناطق برگزار گردید.
مجری این برنامه سهیل محمودی بود.
ابتدای مراسم گروه سرود نونهالان و کودکان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شماره ۱ خوانسار به صحنه آمدند و با شیرین سخنی با گویش خوانساری سخن گفتند و خوانش اشعار یوسف بخشی خوانساری را با نشاطی زائدالوصف برای حضار انجام دادند.
نوبت به سخنران اول همایش که رسید؛ دکتر محمود براتی خوانساری – عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان همایش را وارد مباحث علمی نمود و در خصوص گنجینه های گویش های منطقه مرکزی ایران سخن گفتند.
قسمتی از همایش با پخش مستند گویش خوانساری که زحمت دو سال تلاش جوانان هنرمند این شهر از جمله ایمان نبی زاده و محمد مهدی حبیبی و حمایت واحد فرهنگی اجتماعی شهرداری بود، حال و هوای خاصی به مدعوین داد. در این مستند ۲۰ دقیقه ای به ابعاد مختلف گویش خوانساری از جمله در عزاداری ها و همچنین در بزم های خانوادگی و نقش آن در دفاع مقدس پرداخته شده بود که بسیار مورد پسند مردم قرار گرفت.

در ادامه به قسمت اصلی و علمی برنامه رسیدیم و همه مشتاق سخنان دکتر میرجلال الدین کزازی بودند که بهره لازم را با آن سخن شیوا بشنوند.
دکتر کزازی شهریار سخن پارسی در این همایش با تشبیهی بلیغ زبان فارسی را به یک نیا(جد بزرگ) و گویش را نواده معرفی کرد و عنوان نمود: مگر می شود نواده ای با نیای خویش بیگانه باشد؟! نواده از اصالت، بزرگی، راستی و ژرفای عمیق تمدن و فرهنگ نیای خود هرگز بی بهره نیست. و کسانی که با گویش بومی خود سخن می رانند آن پاک نهادی را از زبان پارسی دارند .

ایشان شعری در وصف خوانسار و مردم خوانسار سرودند که با تشویق های مکرر همشهریان قرار گرفت.

قسمت بعدی برنامه با اجرای موسیقی گروه ادیب خوانساری اجرا شد که با صدای حسین رفعتی و هنرمندی اعضای گروه ادیب قربانی، بنی هاشمی و کیانمهر همراه بود که آوایی ماندگار را در نواختن و اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی خلق نمودند.
اخرین سخنران برنامه دکتر محمد حسین فروغی بود که در خصوص تاریخ گویش و ارتباط آن با تمدن منطقه ای صحبت نمودند. همچنین پیشنهادی از سوی ایشان مبنی بر ثبت خوانسار به عنوان منطقه پایلوت گویشهای قدیمی ایرانی و ایجاد دبیرخانه و جذب هیئت علمی متخصص در این خصوص مطرح گردید.
در پایان برنامه نیز از میهمانان ویژه همایش از جمله:
مرتضی اشرفی، دکتر میر جلال الدین کزازی، دکتر محمود براتی خوانساری، دکتر محمد حسین فروغی، سهیل محمودی، شهداد فاضل مدیریت کتابخانه آیت اله فاضل،ناصر میرباقری مدیر خانه فرهنگ و هنر گویا، ابراهیم حسینجانی از تجار فرهنگی بین المللی فرش، استادمرادی از خطاطان بنام کشور و بهمن پور از روزنامه نگاران و نویسندگان خوانساری در عرصه علم و ادب قدردانی به عمل آمد و سپس همگی از نمایشگاه مشاهیر و عکس طبیعت خوانسار که در حاشیه مراسم برپا شده بود دیدار کرده و یادبودی را از خود به یادگار نگاشتند.