حاجی دلیگانی: تا قهر نکنیم کسی متوجه نمی شود

2017-01-12
137 بازدید

به گزارش خبرآنلاین، مجلس شورای اسلامی از ظهر امروز برای بررسی موادی از برنامه ششم توسعه که پیش تر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده بود، تشکیل جلسه داد و این جلسه تا حدود ۹ شب ادامه داشت. جو مجلس در بخش شبانه بسی متشنج بود، حتی گاهی داد و بیداد می شد، آنقدر که […]

۱۷-۱-۱۱-۲۱۱۷۳۱۲۰۱۷۰۱۱۰۱۸۴۱۷۷۹۸۰۱_orig

به گزارش خبرآنلاین، مجلس شورای اسلامی از ظهر امروز برای بررسی موادی از برنامه ششم توسعه که پیش تر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده بود، تشکیل جلسه داد و این جلسه تا حدود ۹ شب ادامه داشت. جو مجلس در بخش شبانه بسی متشنج بود، حتی گاهی داد و بیداد می شد، آنقدر که صدا به صدا نمی رسید و لاریجانی مدام از نماینده ها می‌خواست کمی سکوت کنند تا صدای کسانی که صحبت می کنند را بشنود.

حتی اتاق فرمان هم صدای هیات رئیسه را نمی شنید و میکروفون نمایندگان را اشتباه باز می کرد. یک بار میکروفون سکینه الماسی و ناصر موسوی لارگانی همزمان باز شد و مدتی طول کشید تا مسئولان اتاق فرمان تذکرات کاتب و قاضی زاده، دو عضو هیات رئیسه مبنی بر خاموش کردن میکروفون الماسی را بشنوند.

لحن صحبت نمایندگان نیز تند شده بود. به ویژه وقتی ماده ای درباره روستایی ها در حال بررسی بود. لاریجانی بارها از نمایندگان خواست که عصبانی نشوند.

توهین قاضی پور به فولادگر

نماینده مردم ارومیه که به لحن تندش معروف است،‌ وقتی افزایش سرمایه پست بانک حذف شد، در قالب تذکری زبان به انتقاد گشود، نادر قاضی پور در حالی که با صدای بسیار بلندی خطاب به لاریجانی می گفت «آقای لاریجانی، ظلم به روستایی ها کردی» ناگهان رویش را برگرداند و خطاب به نماینده اصفهان گفت: «آقای فولادگر بشین گوش کن» او سپس ادامه داد: «تنها چیزی که به داد کشاورزان و روستاییان می رسد پست بانک است».

رئیس مجلس در پاسخ گفت: اگر بقیه متن را دقیق بخوانید، می بینید کمیسیون خیلی به روستاییان توجه کرده است. پست بانک با برنامه پنجم توسعه مغایرت داشت و اگر ما حذف نمی کردیم، شورای نگهبان حذف می کرد.

سپس حمیدرضا فولادگر در قالب ماده ۷۹ خطاب به قاضی پور اظهار کرد: این لحن صحبت کردن خوب نیست، ما سه دوره است با ایشان همکار هستیم و ارادت داریم، اما نمی شود که هر طوری صحبت کند.

حاجی دلیگانی: تا قهر نکنیم کسی متوجه نمی شود

نماینده مردم شاهین شهر هم عصبانی بود. حاجی دلیگانی که صدای بلندش در مجلس پیچیده بود، با واکنش حسین قاضی زاده، عضو هیات رئیسه مواجه شد: آقای حاجی، شما پیشنهاد ثبت شده ندارید. داد وبیداد می کنید! لاریجانی نیز گفت: داد وبیداد نکنید. بگذارید دم آخر با راحتی برویم.

البته لاریجانی میکروفون او را باز کرد و حاجی دلیگانی گفت: تا داد نزنیم و تا قهر نکنیم و بیرون نرویم، کسی توجهی نمی کند.

نگرانی یک نماینده:‌ حضرت آقا! قربانت بروم، صدای مظلوم‌ها شنیده نمی‌شود

بیگدلی، نماینده خدابنده طی تذکری در حالی که داد می زد، گفت: چرا هر وقت موضوع مستضعف هاست، سریع رای گیری می کنید؟ برای بقیه رای گیریها مدت ها صبر می کنید، اما درباره مظلومین ۲۰ ثانیه هم صبر نمی کنید؟ اول این مجلس رسیدیم خدمت آقا، فرمودند دو دو نکنید، چهار چهار نکنید. حضرت آقا قربانت بروم من، صدای مظلوم ها شنیده نمی شود، صدای طرفدار مظلوم ها شنیده نمی شود.

لاریجانی در پاسخ به این جمله بسنده کرد: تشکر می کنیم از لطفی که فرمودید.

مدارای لاریجانی

رئیس مجلس در تمام جلسه تلاش داشت که جو متشنج را آرام کند و با نمایندگان به اصطلاح راه می آمد. به عنوان مثال چند مورد از پیشنهادات الحاقی نمایندگان در حال چاپ بود و چاپ شده آن به دست نمایندگان نرسیده بود. با اینکه بر اساس آیین نامه نباید این موارد در جلسه علنی طرح شود اما لاریجانی که بنای مدارا داشت، اجازه می داد که این موارد مطرح شدند.

لاریجانی به ندرت هم بنای شوخی را پیش می گرفت. مثلا وقتی رنجبرزاده می خواست خارج از نوبت تذکر بدهد، خطاب به او گفت: شما خیلی آدم مهمی هستید. اما باید به نوبت صحبت کنید. رئیس مجلس همچنین برای کسانی که برای طرح پیشنهاداتشان در کنار او بودند و با وجود تذکرات مکرر، حاضر نبودند به صندلی های خود برگردند، گفت:‌ دو ملک مقرب هم اینجا داریم.