حاشیه های خواندنی

2009-11-10
212 بازدید

سفر لاریجانی به عراق از:تابناک سفر پنج روزه رئيس مجلس شوراي اسلامي به کشور عراق با حواشي گوناگوني مواجه بود که مرد بودن کليه اعضاي هيأت ايراني و تدابير فوق العاده امنيتي در عراق از جمله مهمترين نکات آن بوده است.سفر پنج روزه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي به عراق حاشيه‌هاي جالبي داشت که […]

سفر لاریجانی به عراق از:تابناک

سفر پنج روزه رئيس مجلس شوراي اسلامي به کشور عراق با حواشي گوناگوني مواجه بود که مرد بودن کليه اعضاي هيأت ايراني و تدابير فوق العاده امنيتي در عراق از جمله مهمترين نکات آن بوده است.

سفر پنج روزه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي به عراق حاشيه‌هاي جالبي داشت که در زير به قلم خبرنگار اعزامي مهر به عراق روايت شده است:

– سفر لاريجاني به عراق از چهارشنبه 13 آبان آغاز شد و بعد از پروازي يک ساعته، هواپيماي هيأت ايراني در فرودگاه بغداد به زمين نشست. در بين اعضاي هيأت ايراني هيچ خانمي حضور نداشت.





– کليه فرودگاه‌هاي عراق حتي فروگاه نجف که توسط جمهوري اسلامي ايران احداث شده در کنترل نيروهاي آمريکايي قرار دارد.

– نيروهاي آمريکايي اگرچه بر اساس توافقنامه امنيتي مي‌بايست از شهرهاي عراق خارج شده باشند، اما همچنان در بسياري نقاط شهرها و اماکن مهم حضور دارند.

– تدابير فوق العاده امنيتي درشهرهاي عراق حاکم است و درتمام نقاط شهرها و جاده‌ها تانک‌ها و نفربرهاي زرهي ارتش عراق ديده مي‌شوند.

– هيأت ايراني با چند دستگاه شورلت امريکايي بسيار بزرگ در مدت اقامت در عراق تردد مي‌کرد و اين خودروها که بيشتر به نفربر شباهت داشت علاوه بر ضد گلوله بودن ضد انفجار نيز بودند.

– همچنين کليه خودروهايي که براي هيأت ايراني درنظر گرفته شده بود مجهز به «جمر» بود. اين دستگاه اين خاصيت را دارد که کليه امواج ارتباطي اعم از موبايل و ريموت‌هاي انفجاري را تا حوالي مشخصي غير فعال مي‌کند.

– نخستين برنامه لاريجاني ديدار با رئيس مجلس عراق بود و اين ديدار در مجلس عراق انجام شد امنيت اين محل نيز در اختيار نيروهاي امريکايي بود و هيأت ايراني بعد از بازرسي سرسختانه وارد مجلس عراق شدند و بازرسي اشيا و اموال همراهان هيأت توسط سگ‌هاي بمب ياب از جمله حاشيه‌هاي اين سفر بود!


– برخي ديدارهاي لاريجاني در قصر السلام بغداد يکي از قصرهاي صدام ديکتاتور سابق و معدوم عراق انجام شد و هيأت ايراني نيز در مدت اقامت در بغداد در قصرهاي همجواراسکان داده شدند.

– منطقه اسکان لاريجاني و هيأت همراه در عراق در الجادريه بغداد بود که به گفته افراد محلي امن ترين نقطه در کل کشور عراق به شمار مي‌رود به نحوي که نسبت به منطقه خضرا و برخلاف سفارت امريکا تحت برد خمپاره قرار ندارد.

– منطقه الکراده نيز در کنار محل اسکان هيأت ايراني و تحت تدابير شديد امنيتي اداره مي‌شد و محل سکونت عمار حکيم نيز در اين منطقه قرار دارد.

– در زمان ديدارهاي لاريجاني با نخست وزير عراق،خودروي خبرنگاران ايراني که يک دستگاه ون بود با اشتباه راننده عراقي به دنبال يک تيم اسکورت ديگر به حرکت درآمد و تيربارهاي هيأت مورد نظر با مشاهده خودروي ون خبرنگاران ايراني که براي آنان ناشناس بود حالت شليک به خود گرفتند که با ترمز سريع راننده قضيه خاتمه يافت و راننده عراقي بعد از تماس بي سيمي هيأت ايراني را پيدا کرد.


– لاريجاني در جريان ديدارها يکي دو مرتبه هنگام معرفي همراهان خود نام فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب را فراموش کرد و در يکي از ديدارها درحالي که کاملا مشخص بود نام او را فراموش نکرده به مزاح در معرفي وي گفت: شما نامتان چه بود؟ مرتب فراموش مي‌کنم!!

– در زمان ديدار لاريجاني با نوري المالکي نخست وزير عراق محافظان مالکي برخورد بدي با اعضاي هيأت ايراني داشتند و به همين دليل اکثر اعضاي همراه هيأت از حضور در ضيافت شام مالکي خودداري کردند و البته با اعتراض ايراني‌ها برخوردها در ديدارهاي بعد به شکل محسوسي بهبود يافت.



– نکته قابل توجه درسفر به عراق اين بود که هرکدام از مسئولان عراقي با تصرف يکي از کاخ‌هاي رژيم سابق عراق، حکومتي جداگانه براي خود ترتيب داده بودند و هرکدام تدابير نيز امنيتي خاص خود داشتند. به عنوان مثال در ديدار با طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق به هيچ يک از محافظان ايراني و عراقي لاريجاني اجازه ورود داده نشد!

– پيش از ديدار لاريجاني و آيت‌الله سيستاني نيز محافظان ايشان با محافظان عراقي هيأت ايراني چالش‌هايي پيدا کردند!


– اگر بنا باشد بغداد را در يک عبارت خلاصه کرد، «پادگان بزرگ» برازنده‌ترين عنوان براي پايتخت عراق است؛ چون بيشتر خيابان‌هاي بغداد «خط ويژه ارتش» است و به ندرت در اين شهر «افراد غير نظامي» ديده مي‌شود و معدود راننده‌هاي بغداد روزانه مدت زمان زيادي را در ايست‌هاي بازرسي صرف مي‌کنند.

– شيعيان عراق ازسفر لاريجاني به اين کشور بسيار خرسند بودند و زماني که اعضاي هيأت ايراني درمغازه‌هاي عراق حضور مي‌يافتند نخستين سئوال مغازه داران عراقي در گله از اختلافات شيعيان عراق و ابراز اميدواري به ائتلاف شيعيان عراق به يمن حضور لاريجاني بود. نکته‌اي که تاحدي اتفاق افتاد و عمار حکيم و نوري مالکي در همان زمان حضور هيأت ايراني در عراق ائتلاف خود را با يکديگر اعلام کردند.

– جلال طالباني رئيس جمهور عراق استقبال ويژه‌اي از لاريجاني به عمل آورد و هم در زمان استقبال پاي خودروي لاريجاني حضور يافت و طالباني در زمان بدرقه لاريجاني نيز او را تا کنار خودرو اش بدرقه کرد و تا زمان حرکت خودروي لاريجاني منتظر ايستاد.


– طالباني در ديدار با لاريجاني بدون مترجم و به زبان فارسي سخن مي‌گفت و به خوش و بش با لاريجاني پرداخت.لاريجاني در ديدار با طالباني سراغ بارزاني را گرفت و طالباني نيز با بيان اينکه حال بارزاني خوب است، گفت: بارزاني هم اکنون در عراق نيست و در اروپا به سر مي‌برد. طالباني براي هيأت ايراني غذاي ايراني تدارک ديده بود.

– از حاشيه‌هاي ديگر سفر لاريجاني به عراق اين بود که در زمان ملاقات هيأت ايراني با گروه دوستي پارلماني ايران و عراق ذوالقدر يکي از نمايندگان مجلس ايران به زبان عربي شروع به صحبت کرد و بعد از چند جمله سخنان خود را به زبان فارسي پي گرفت که اين تغيير زبان خنده حاضران و لاريجاني را به دنبال داشت.

– برخي زنان مجلس عراق مرتب در ديدارها از عدم حضور زنان نماينده ايران در هيأت لاريجاني سخن مي‌گفتند و در نهايت لاريجاني براي خاتمه دادن به اين سخنان با خنده گفت:عذرخواهي مي‌کنيم اما قول مي‌دهيم در سفر بعدي 5 يا 6 زن با خودمان بياوريم! اين گفته لاريجاني نيز خنده حاضران را در پي داشت.


– در کاظمين هيأت ايراني علاوه بر زيارت امامان هفتم و نهم شيعيان مزار شيخ مفيد را نيز زيارت کردند اما تنها لاريجاني به زيارت شيخ توسي رفت چون محافظان عراقي براي کنترل اوضاع با فرياد “النسا النسا” به بهانه حضور زنان در مزار شيخ توسي مانع رفتن اعضاي هيأت شدند.

– محل اقامت هيأت ايراني در نجف تنها چند قدم با مرقد مطهر اميرالمومنين (ع) فاصله داشت.لاريجاني و هيأت همراه در زمان حضور در بغداد دو مرتبه با حضور در کاظمين در چند کيلومتري بغداد مرقد امامان هفتم و نهم شيعيان را زيارت کردند.

– رئيس مجلس و هيأت همراه با حضور در شهر کوفه محراب اميرالمومنين علي (ع) و محل ضربت خوردن ايشان را زيارت کردند و اعمال مقام‌هاي حضرت ادريس، ابراهيم، خضر، امام سجاد، امام صادق، و حضرت حجت را به جا آورند. زيارت مزار مسلم بن عقيل و هاني بن عروه و مختار ثقفي از ياران امام حسين (ع) از ديگر برنامه‌هاي لاريجاني و هيأت همراه در شهر کوفه بود.هيأت ايراني همچنين از مسجد بزرگ کوفه و مسجد سهله بازديد به عمل آوردند.

– در زمان حضور هيأت ايراني در کاظمين صداي دو انفجار مهيب در حوال حرم امام موسي کاظم و امام جواد(ع) شنيده شد صداي انفجار يک بار ديگر در حوالي مجلس عراق شنيده شده بود.

– لاريجاني در شهر نجف اشرف ضمن حضور بر مزار شهيد محمدباقر و مرحوم عبدالعزيز حکيم از روند ساخت و ساز موسسه شهيد حکيم بازديد کرد.

– حضورلاريجاني درهريک از اماکن متبرکه با استقبال گسترده شيعيان مواجه مي‌شد و به خصوص ايرانيان به ابراز احساسات با لاريجاني مي‌پرداختند که اين ابراز احساسات در حرم حضرت عباس نمود بيشتري يافت و به سر دادن شعار در محوطه حرم در حمايت از لاريجاني و نظام رسيد.

– در بين نمايندگان همراه لاريجاني، سيد عماد حسيني نماينده اهل سنت مردم قروه نيز حضور داشت که در تمام اماکن متبرکه ائمه معصوم (ع) حضور يافته و به راز و نياز مي‌پرداخت.

– لاريجاني در حرم حضرت مسلم بن عقيل در پاسخ به گلايه يک زائر ايراني از معطل شدن در مرز مهران توسط عراقي‌ها قول پيگيري داد.

– هيأت ايراني در شهر نجف اشرف مزار شهيد آقا مصطفي خميني، شيخ عباس قمي، شيخ مرتضي انصاري، شهيد محسن حکيم، مقدس اردبيلي و علامه حلي را در کنار مرقد مطهر امير مومنان زيارت کردند.


– ذوالقدر نماينده مجلس ايران درجريان ديدار لاريجاني با رجال سياسي عراق در بين عراقي‌ها نشسته بود و زماني که لاريجاني مشغول معرفي اعضاي هيأت ايراني بود با خنده گفت : آقاي ذوالقدر هم نماينده مجلس عراق هستند!


– لاريجاني به همراه سفير عراق در ايران در سرداب حرم حضرت عباس(ع) حضور يافت و به هيچ يک از افراد ديگر حاضر در محل اين اجازه داده نشد.

-هيأت ايراني در اين سفر دو نهار را در زاير سراي حرم اميرالمومنين(ع) و حرم حضرت عباس (ع)صرف کردند و در پايان نيز خدمه به هريک از اعضاي هيأت مقداري برنج تبرکي هديه دادند.

-هنگام عزيمت هيأت ايراني به فرودگاه نجف براي بازگشت به تهران خودروهاي اسکورت عراقي خودروي يک شهروند عراقي را که گويا از مسير حرکت ستون را تخليه نکرده بود با ضربه از مسير منحرف کردند که اين خودرو متحمل خسارات شديد شد.


– در اکثر ملاقات‌هاي لاريجاني در عراق بحث کمک ايران به عراق در زمينه آب و برق مطرح مي‌شد و درمقابل لاريجاني نيز حل مشکلات زائران ايراني و گرد و غبار وارد شده از عراق به ايران را در دستور کار قرار داده بود.


– لاريجاني در نجف و کربلا با هر 4 مرجع تقليد نجف شامل آيات عظام سيستاني، فياض، بشير نجفي و سعيد حکيم و در کربلا نيز با آيت الله مدرسي تنها مرجع تقليد اين شهر ديدار کرد به اين ترتيب نماينده مردم قم با کليه مراجع تقليد کشور عراق ديدار و گفتگو کرد.آيت الله سيستاني اهل ايران، آيت الله فياض اهل افغانستان و آيت الله بشير نجفي اهل پاکستان هستند و آيت الله حکيم نيز از خاندان بزرگ حکيم کشور عراق به شمار مي‌رود.