طرح غربالگری بیماری های ژنتیک در شاهین شهر و میمه آغاز شد

2017-01-04
43 بازدید

به گزارش صاحب نیوز، مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگو با شاهین پرس، از آغاز اجرای طرح پایلوت کشوری غربالگری بیماری های ژنتیک اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: میلیون‌ها نفر در زمان حاضر در سراسر جهان به بیماری‌های ژنتیکی مبتلا می شوند که وراثت و سابقه خانوادگی مهمترین فاکتور […]

dr-210x140

به گزارش صاحب نیوز، مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگو با شاهین پرس، از آغاز اجرای طرح پایلوت کشوری غربالگری بیماری های ژنتیک اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: میلیون‌ها نفر در زمان حاضر در سراسر جهان به بیماری‌های ژنتیکی مبتلا می شوند که وراثت و سابقه خانوادگی مهمترین فاکتور در ابتلا و انتقال این بیماری ها به شمار می رود.

به گفته علی پارسا، آمارها نشان می دهد که از میان بیماری های ژنتیکی، بیماری های ارثی و اختلالات ژنتیک سومین علت پذیرش در بیمارستان است.

این مسئول با بیان اینکه  تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که برخی نژادها مستعد ابتلا به اختلال‌های ژنتیکی خاص هستند به گونه‌ای که ابتلای آنان به این بیماری‌ها از پیش تعیین شده است، افزود: بدلیل اهمیت پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی در ارتقاء سلامت جامعه شهرستان شاهین شهر و میمه به عنوان پایلوت کشوری غربالگری و مشاوره بیماری های ژنتیک اجتماعی انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح همه جمعیت شهرستان در مراکز، پایگاه ها و خانه های بهداشت و سلامت از نظر بیماری های ژنتیک مورد ارزیابی و غربالگری اولیه قرار می گیرند که در ادامه موارد مشکوک و بیمارانی که سابقه بیماری ژنتیک در خانواده دارند به مرکز ژنتیک شهرستان مستقر در مرکز بهداشت سرخوش شاهین شهر ارجاع داده می شوند و بعد از انجام آزمایش های تخصصی در صورت تایید تحت مراقبت های درمانی و مراقبتی قرار می گیرند.

مدیر شبکه بهداشت شاهین شهر و میمه از بیماری های فنیل کتون اوری، آنتی سیکل سل، سندروم داون و بیماریهای کرموزومی و برخی بیماری هایی که ژنتیک در آن ها موثر هستند از قبیل فشارخون، دیابت و برخی از سرطان ها، به عنوان بیماری های ژنتیک نام برد و افزود: این طرح که به منظور پیشگیری از بیماریهایی است که از طریق ژنتیک منتقل می شوند اجرا شده که در صورت موفقیت آمیز بودن در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: این طرح هفته  با حضور دکتر زندیه مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان، خانم راستی کارشناس بیماریهای ژنتیک معاونت بهداشتی استان،معاون اجتماعی سیاسی فرمانداری و جمعی دیگر از مدیر و مسئولان و خیران شهرستان در مرکز بهداشتی سرخوش آغاز بکار کرد.

پارسا اضافه کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح کلیه پرسنل اعم از پزشکان و بهورزان با گذراندن آموزش های لازم  و همچنین با تامین و تجهیز فضا و امکانات مورد نیاز آمادگی کامل برای اجرای این طرح وجود دارد.