ایجاد پایگاه پژوهشی قنات ها در استان اصفهان

2016-12-04
94 بازدید

به گزارش ایمنا، قنات های ایران بر اساس ۲ معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و  نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. پرونده قنات ایرانی یکی از قوی […]

۳۳۳۳۷۹۹-۵۴۳۷۹۰۴
به گزارش ایمنا، قنات های ایران بر اساس ۲ معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی شامل گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی و  نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. پرونده قنات ایرانی یکی از قوی ترین پرونده های نشست است که مورد توجه اکثریت اعضاء حاضر در نشست قرار گرفت. پرونده ۱۱ قنات ایرانی با داشتن تکنولوژی متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال در ۶ استان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان در قالب پرونده قنات ایران درحالی به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه شد که پس از بررسی و تایید کارشناسان یونسکو این پرونده ثبت و در فهرست آثار جهانی قرار گرفت. پرونده زنجیره ای ۱۱ قنات ایرانی یکی از پرونده های مهم ایران محسوب می شود که با همکاری مرکز قنات یونسکو، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تهیه و به یونسکو ارسال شد.
مدیر پایگاه پژوهشی قنات های تاریخی استان اصفهان ضمن اشاره به این که در تیرماه سال جاری در اجلاس جهانی ثبت پرونده جهانی با عنوان پرونده قناتی ایرانی، ۱۱ قنات از کشور ایران که هر کدام از شاخصه های ویژه ای برخوردارند در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند، به خبرنگار ایمنا اظهار داشت: از این میان، سه قنات دو طبقه مون اردستان، قنات مزدآباد میمه و قنات وزوان در استان اصفهان قرار دارند و این درحالیست که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار قنات در ایران قرار دارد که قنات مون دوطبقه است و قنات های وزوان و میمه دارای سد زیرزمینی هستند که از ویژگی های انحصاری این سه قنات در ثبت جهانی آن ها بشمار می رود.
جواد چهرازی به راه اندازی سه پایگاه پژوهشی ویژه قنات های استان اصفهان اشاره نمود و ادامه داد: با عنایت به آماده سازی پرونده های سه قنات تاریخی مون، وزوان و مزدآباد در استان اصفهان، جهت ثبت جهانی این آثار، پایگاه پژوهشی این سه قنات تاریخی راه اندازی شد.
وی تاکید کرد: در همین راستا سه پایگاه پژوهشی در شهرستان اردستان و شهرهای وزوان و میمه(در شهرستان شاهین شهر) راه اندازی شده که پایگاه مربوط به قنات وزوان در یک خانه تاریخی قرار دارد که از سوی شهرداری این شهرخریداری شده است، دفتر پژوهشی پایگاه قنات وزوان در قسمتی از حمام میمه و پایگاه قنات مون اردستان نیز در کنار اداره کل میراث فرهنگی در کنار مسجد جامع این شهر قرار دارد.
مدیر پایگاه پژوهشی قنات های تاریخی استان اصفهان هدف از راه اندازی این پایگاه ها را با توجه به اینکه قنات های تاریخی عمدتا در مراکز غیر مسکونی قرار دارند و برای خیلی ها ناشناخته هستند، پژوهش این آثار و معرفی آن ها، همچنین جهت حفظ آن ها در برابر عوامل طبیعی و انسانی عنوان کرد.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: در این پایگاه های پژوهشی تلاش می شود با پایش دائمی قنات ها، تکنولوژی و نحوه کاربرد آن ها را برای نسل های آینده ارائه کنیم.
جواد چهرازی گفت: در شورای اداری شهرستان شاهین شهر و میمه جلسه ای با حضور فرمانداری شهرستان، شهرداران ۲ شهر وزوان و میمه و همچنین اعضای شورای این ۲ شهر تشکیل شده است که مقرر شده طرح جامع گردشگری حول محور آثار تاریخی و ازجمله قنات مزدآباد میمه و قنات وزوان تهیه شود.
وی تصریح نمود: مدیریت قنات ها سخت است و جنبه های مختلفی را باید درنظر گرفت، قنات ها زنده هستند و آب در آن ها جاری است و مدیریت آن ها باید به نحوی باشد که به روند جاری بودن آب در قنات ها آسیب نرساند.
چرازی ادامه داد: با توجه به اینکه باید جنبه های مختلفی را در مدیریت قنات درنظر گرفت، تفاهم نامه چهارجانبه ای میان وزارت آب یا نیرو، جهاد کشاورزی، شورای کشاورزان و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری منعقد شده که به صورت مشترک بر روی قنات ها کارخواهد شد.
جواد چهرازی افزود: به دلیل اهمیت ثبت جهانی سه قنات در فهرست میراث جهانی یونسکو و با هدف معرفی و شناساندن هرچه بهتر این قنات ها، اقدامات مختلفی درحال انجام است که یکی از آن ها اختصاص تمبر پستی ویژه قنات های ثبت شده است که بر این اساس تمبر اختصاصی قنات وزوان با همکاری شهرداری شهر وزوان طراحی و رونمایی شد.

وی گفت: این تمبر پستی با هدف معرفی قنات ثبت جهانی در ۲ بخش مخازن زیرزمینی و سد زیرزمینی شهر وزوان طراحی شده و بزودی تمبرپستی  دو قنات دیگر نیز طراحی خواهد شد.
۱۱ قنات ایران که در پرونده ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته اند، هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و مشخصاتی از این دست، منحصر به فرد و بی نظیر هستند. این ویژگی ها شامل فناوری های مرتبط با احداث برخی از قنات ها با در نظر گرفتن ویژگی های منحصر به فرد آن ها، مانند عمیق ترین، طولانی ترین، یا قدیمی ترین قنات ایران بود.
قنات وزوان در شهر وزوان، قنات مزدآباد در شهر میمه و قنات مون در شهرستان اردستان هر سه از استان اصفهان، از جمله ۱۱ قنات ایرانی می باشند که در چهلمین اجلاس یونسکو به ثبت رسیده اند.