حبس طولانی برای عاملین کشتار قوچ و میش آبستن در موته

2016-11-22
329 بازدید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز شنبه ۹۴/۱۲/۱۵ نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش موته حین گشت و کنترل در ارتفاعات، حوالی ساعت ۱۴ بعد از ظهر در حال دوربین کشی دو شکارچی متخلف را در کوه مشاهده نمودند. فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان که شخصا در این […]

۹۴۱۲۱۷_mooteh-3-5

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز شنبه ۹۴/۱۲/۱۵ نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش موته حین گشت و کنترل در ارتفاعات، حوالی ساعت ۱۴ بعد از ظهر در حال دوربین کشی دو شکارچی متخلف را در کوه مشاهده نمودند.

فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان که شخصا در این عملیات حضور داشت در این باره گفت: محیط بانان بلافاصله موضوع را به مرکز اداره اطلاع داده و تقاضای نیروی کمکی نمودند.

مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: پس از دریافت پیام محیط بانان، تمامی نیروها از پاسگاه های منطقه بسیج شده و راهی محل مورد نظر شدند.

جمشیدیان گفت: نیروهای کمکی درحالیکه مشغول حرکت به سمت محلی بودند که اولین بار دو شکارچی در آنجا مشاهده شده بود در طول مسیر سه شکارچی دیگر را نیز مشاهده نمودند. بنابراین متوجه شدیم تعداد متخلفین بیش از دو نفر بوده و حداقل پنج نفر هستند.

محیط بانان در ابتدا برای دستگیری گروه سه نفره وارد عمل شدند اما شکارچیان متخلف با مشاهده محیط بانان اقدام به تیراندازی به سمت مامورین و فرار از محل نمودند.

محیط بانان پس از تعقیب و گریز طولانی در کوه موفق یکی از متخلفین را دستگیر کنند اما دو نفر دیگر در لابلای صخره ها مخفی شده و از دید مامورین خارج شدند.

از این شکارچی غیرمجاز لاشه یک قوچ وحشی و یک اسلحه شکاری تک لول کشف و ضبط گردید.

پس از بازداشت یک نفر از اکیپ نخست، محیط بانان جهت دستگیری گروه دوم به سمت محل اولیه مشاهده متخلفین حرکت نمودند.

مامورین با وجود خستگی زیاد ناشی از تعقیب و گریز و دستگیری نفر اول، با راهنمایی بیسیمی دو محیط بانی که متخلفین را زیر نظر داشتند خودشان را حوالی غروب آفتاب به گروه دوم شکارچیان رساندند.

محیط بانان جهت برخورد قانونی با گروه دوم وارد عمل شدند اما این متخلفین نیز با مشاهده محیط بانان پا به فرار گذاشتند.

مامورین در آستانه تاریک شدن هوا دو شکارچی متخلف را در کوه محاصره و راه فرار آنها را مسدود نمودند.

متخلفین به منظور رهایی از حلقه محاصره، ابتدا به تهدید مامورین با اسلحه شکاری پرداختند اما زمانیکه متوجه شدند تعداد محیط بانان زیاد است و راه فراری ندارد از درگیری مسلحانه اجتناب کرده و تسلیم شدند.

از این دو متهم نیز یک اسلحه گلوله زنی برنو و لاشه دو میش وحشی کشف و ضبط گردید.

متاسفانه در بررسی لاشه ها مشخص شد یکی از میش ها آبستن بوده و یک بره درون رحم خود داشته است.

سه متخلف پس از یک شب بازداشت صبح روز یکشنبه (۹۴/۱۲/۱۶) به همراه پرونده مربوطه به دادسرای گلپایگان معرفی شده و با دستور مقام قضایی با قرار وثیقه سنگین روانه زندان شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده، دادگاه با استناد به گزارش نیروهای یگان محیط زیست، کیفرخواست صادره در داسرا و دفاعیات بلاوجه وکیل مدافع، بزه انتسابی به متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هریک از متهمین را به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

– سه سال و شش ماه حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

– لغو جواز حمل و مصادره اسلحه به نفع دولت

متهم ردیف دوم:

– سه سال و شش ماه حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

– سه سال و شش ماه حبس به جرم تمرد و درگیری با مامورین دولت

متهم ردیف سوم:

– سه سال و شش ماه حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

سه سال و شش ماه حبس به جرم تمرد و درگیری با مامورین دولت

– لغو جواز حمل و مصادره اسلحه به نفع دولت

متهم ردیف چهارم:

– سه سال و شش ماه حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

– شش ماه حبس به جرم حمل اسلحه قاچاق

– مصادره اسلحه به نفع دولت

متهم ردیف پنجم:

– سه سال و شش ماه حبس به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

– شش ماه حبس به جرم حمل اسلحه قاچاق

– مصادره اسلحه به نفع دولت

همچنین دادگاه متهمین را به پرداخت مبلغ چهارصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز چهار قوچ و میش وحشی محکوم نمود.