مهرداد مشهدی – خانواده ها ؛ موضوع افسردگی را جدی بگیرید

2016-11-21
134 بازدید

به موضوع افسردگی و یا شیدایی و سرخوشی کودکان و نوجوانان میپردازیم تا چهل سال قبل فرض بر این بود که کودکان دچار افسردگی نمی شوند بنا براین عوامل آن که کمی با عوامل افسردگی در نوجوانی متفاوت بود ناشناخته بود و حتی در مورد نوجوانان و جوانان نیزمعمولا علایم افسردگی را با بد رفتاری […]

photo_2016-11-20_20-16-43

به موضوع افسردگی و یا شیدایی و سرخوشی کودکان و نوجوانان میپردازیم تا چهل سال قبل فرض بر این بود که کودکان دچار افسردگی نمی شوند بنا براین عوامل آن که کمی با عوامل افسردگی در نوجوانی متفاوت بود ناشناخته بود و حتی در مورد نوجوانان و جوانان نیزمعمولا علایم افسردگی را با بد رفتاری و بد خلقی یکی می دانستند درحالی که امروز می دانیم تقریبا احتمال اتفاق افسردگی در کودکان کمی کمتر بزرگسالان و در نوجوانان و جوانان به اندازه بزرگسالان است امروزه پزشکان اطفال دارای یک لیستی هستند که دارای ۳۵ پرسش اساسی تشکیل شده و اگر جواب بیشتر آنها مثبت باشد احتمال افسردگی را میدهند و آن را به روانشناس معرفی میکنند متاسفانه یک فرهنگ بدی که ما داریم این است که بلافاصله آماده برچسب زدن به دیگران هستیم وباید در این جا توجه شما را به این نکته جلب کنم که سلامتی جسم روح شما خیلی مهم تر از حرف های مردم پشت سر شماست .

به هر حال در مورد کودکان وقتی موضوع افسردگی مطرح است باید آزمایشاتی صورت بگیرد تا به طور حتم اگر عامل جسمی درآن دخیل نباشد تشخیص افسردگی بدهند

امروز متخصصان می گویند که اگر کودکان ونوجوانان دچار افسردگی شدندسه ماه تحت درمان روان درمانی قرار بگیرند و اگر بعد از سه ماه بهبودی حاصل نشد در پی تشخیص آن اقدام کنند واگر باز افسردگی تشخیص داده شدباید از دارو استفاده شودبنابراین معمولا توصیه نمی شود از ابتدا کودک افسرده را از ابتدا با دارو روبرو کرد.

معمولا پلی تراپی یا روان درمانی از طریق بازی هست بیشترین و بهترین نتیجه را می دهد و در مورد نوجوانان گروه درمانی یعنی این که بفهمند که افرادی مثل آن هم وجود دارد به آنها خاطر جمعی و خیال آسوده تر را می دهد همچنین توجه کودک از شش یا هفت سالگی به بعد به موضوع ورزش و موسیقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا قالب اوقات به دلیل فعالیت جدی دز این زمینه کودک با افکاربد ومنفی که در موارد بی کاری و تنهایی با آن روبروست درگیر نخواهد بودواصولا فعالیت فیزیکی وقتی از حد معین بگذرد و حالت ورزش به خود بگیرد باعث ترشح ماده ای در مغز میشود که اثر گذاریش بیش از داروست والدین گرامی پس تا اینجا اگر کودک خود را افسرده می دانید حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا تشخیص قطعی بدهد و هیچگاه بر حرف هایی که مردم به شما نسبت می دهند اعتنا نکنید که چون فلان شخص به روانپزشک مراجعه کرده است ر دیوانه است من باب مثال در مورد حرف مردم این داستان را نقل می کنم زن و شوهری یک خر از بازار خریدند. در راه برگشت به خانه یک پسر بچه گفت : چقدر احمقند. چرا هیچکدام سوار خر نشده اند؟

آندو وقتی این حرف را شنیدند زن سوار بر خر شد و مرد در کنار آنها براه افتاد. کمی بعد پیرمردی آنها را دید و گفت: مرد رئیس خانواده است. چطور زن می تواند در حالی که شوهرش پیاده راه می رود سوار خر شود؟

زن با شنیدن این حرف فوراً از خر پیاده شد و جای خود را به شوهرش داد. لحظاتی بعد با پیرزنی مواجه شدند. پیر زن گفت:  عجب مرد بی معرفتی، خودش سوار خر می شود و زنش پیاده راه می رود.

مرد با شنیدن این حرف به زنش گفت که او هم سوار خر شود.

بعد به مرد جوانی برخوردند. او گفت : خر بیچاره، چطور می توانی وزن این دو را تحمل کنی. چقدر به تو ظلم می کنند!

زن و شوهر با شنیدن این حرف از خر پیاده شدند و خر را به دوش گرفتند.

ظاهراً راه دیگری باقی نمانده بود.

وقتی به پل باریکی رسیدند، خر ترسید و شروع به جفتک زدن کرد. آنها تعادلشان را از دست دادند و به رودخانه سقوط کردند.

نتیجه:

تک تک مردم برداشت های مختلف دارند. گوشتی که یکنفر با لذت می خورد برای دیگری زهر است.

هیچوقت ممکن نیست که همه شما را بستایند، و یا لعنت کنند.

هیچگاه نه در گذشته، نه در حال و نه در آینده چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

بنابراین، اگر وجدان راحتی دارید از حرف دیگران دلخور نشوید. گوشه گیری و افسردگی رابطه تنگاتنگی دارند مواظب کوکان و دانش آموزان گوشه گیر باشید از کودک مسئولیتهای کوچک خواسته و به او اعتماد بهنفس داده شود تا اگر به دلایل تربیتی یا اجتماعی دچار انزواطلبی شده است، برطرف شود.بگذارید فرزندتان بازی کند از خاکی شدن لباسهایش نترسید بگذارید با دوستانش حرف بزند این نکته رو به شما می گویم که اگر نگذارید کودک در کودکی،  به کار های بچگانه بپردازد در بزرگسالی کارهای کودکانه می کندباور د‌‌اشته باشید‌‌ که باید‌‌ د‌‌ر میان این کلاس‌ها و آموزش‌ها زمانی هم برای مهم‌ترین حق د‌‌وران بچگی آنها د‌‌ر نظر بگیریم. وقتی که ما تمام فرصت آنان را با این کلاس‌های گوناگون پر می‌کنیم آنها به محض رسید‌‌ن به خانه تنها باید‌‌ استراحت کنند‌‌. این باعث تلنبار شد‌‌ن خستگی‌هایشان می‌شود‌‌ تا جایی که به صورت یک ناهنجاری بروز کند‌‌.کاش میشد بچـگی را زنده کرد / کودکی شد کودکانه گـریه کرد . . .

شعر قهر قهر تا قیامت را سرود ! / آن قیامت که دمــــی بیشتر نبود . . .

فاصله با کودکی هایمان چه کرد ؟ / کاش میشد بچگانه خـــــــــنده کرد ! مهرداد مشهدی