به بهانه ی حفظ گویش میمه ای

2016-11-20
61 بازدید

مقاله : گویش و زبان مادری مکمل چرخه آموزش نگارنده : استاد حسین نقدی بادی پژوهشگر زبان راجی اهل بادرود کارشناسان مسایل آموزش و پرورش اعتقاد دارند اگر زبان مادری به عنوان متمم و مکمل زبان رسمی فارسی به چرخه آموزش، یاددهی و یادگیری در مدارس بیاید، بسیار در آموزش فرزندان دو گویشی کمک می […]

download

مقاله : گویش و زبان مادری مکمل چرخه آموزش
نگارنده : استاد حسین نقدی بادی
پژوهشگر زبان راجی اهل بادرود

کارشناسان مسایل آموزش و پرورش اعتقاد دارند اگر زبان مادری به عنوان متمم و مکمل زبان رسمی فارسی به چرخه آموزش، یاددهی و یادگیری در مدارس بیاید، بسیار در آموزش فرزندان دو گویشی کمک می کند.
کشور ما جز معدود کشورهایی است که تنوع اقوام و اقلیت ها در آن به وفور دیده می شود و بی توجهی به گویش های محلی و زبان مادری نوعی ظلم به فرهنگ جامعه است چرا که حفظ گویش های محلی به غنای فرهنگی آن مناطق کمک می کند و سبب وحدت و همبستگی ملی خواهد شد. و به یقین استفاده از زبان مادری و گویش های محلی حتی در فعالیت های فوق برنامه اثر گذار خواهد بود و نظام آموزشی بایستی در کنار آموزش زبان فارسی کلاس هایی را برای این مقوله در نظر بگیرد چه بسا مقوله های عاطفی و ارزشی بسیاری در باورهای عامیانه وجود دارد که می تواند نقش آفرین باشد.
????
از دید دیگر ، زبان بستری است که تصور و معنی تازه ای از جهان برای انسان آفریده و او را به درک معانی ارزشمندمفاهیم زندگی،عشق،زیبایی،آزادی و…. نائل کرد.انسان به وسیله ی زبان بود که توانست به اعماق وجود دیگران نفوذ کند و دیگران بپیوندد و نخستین اجتماعات بشری را شکل دهد.زبان انسان را قادر ساخت که تمایز و تفاوت را احساس کند و توانست در سایه ی آن بنیان های پیشرفت و ترقی راپایه ریزی کند.پس می توان ادعا کرد زبان مهم ترین و بارزترین خصوصیت ذاتی انسان ووجه تمایز او با مخلوقات است.
????
زبان مقام و نقش های ارزشمندی را در زندگی بشری ایفا نموده و می نماید . یکی از مهم ترین نقش های زبان ، نقش ارتباطی آن است . به صورتی که به وسیله زبان است که انسان با دیگران و دنیای پیرامونش ارتباط برقرار می کند و دنیای خود را با دنیای دیگران پیوند می دهد و با کمک جستن از آن احساسات ، عواطف ، خواسته ها و اندیشه و تفکرات خود را ابراز می دارد.

علاوه بر نقش ارتباطی، زبان در تفکر نیز نقش قابل توجهی دارد و از عوامل موثر در نحوه تفکر فرد است. بدین معنی که نحوه ادراک و توصیف فرد از جهان تحت تاثیر زبان او شکل می گیرد.
????
موضوعی که امروزه مورد بحث و گفتگوی محافل زبان شناسی، روانشناسی و جامعه شناسی است بررسی تاثیر و کارکردهای زبان مادری است . زبان مادری زبانی است که فرد با آن به دنیا می آید و در آن سیر می کند و به آمال و آلام خود معنا می بخشد. شاید بتوان گفت که زبان مادری اولین نعمت وجودی هر فرد است که در حریم آن می تواند نفس کشیدن و زنده بودن را تجربه کند .
???

منبع : کانال تلگرامی وات و واج دلیجان ?