بازدید فرماندار از رصدخانه ملی ایران واقع در شهر کامو و چوگان

2016-11-17
229 بازدید

بازدید فرماندار از رصدخانه ملی ایران واقع در شهر کامو و چوگان از توابع بخش قمصر شهرستان کاشان در این بازدید دکتر حبیب خسروشاهی مجری و دکتر سهراب راهوار مدیر علمی طرح رصد خانه ملی ایران به اختصارگزارشی از تاریخچه رصدخانه، مکان یابی، مکان پایی ، فعالیت های زیرساختی و همچنین از امکانات رصدی این […]

img_6655

بازدید فرماندار از رصدخانه ملی ایران واقع در شهر کامو و چوگان از توابع بخش قمصر شهرستان کاشان

در این بازدید دکتر حبیب خسروشاهی مجری و دکتر سهراب راهوار مدیر علمی طرح رصد خانه ملی ایران به اختصارگزارشی از تاریخچه رصدخانه، مکان یابی، مکان پایی ، فعالیت های زیرساختی و همچنین از امکانات رصدی این طرح ارائه نمودند.
شایان ذکر است طرح تاسیس رصد خانه ملی ایران به عنوان یکی از دو طرح پژوهشی در شورای پژوهش های کشور است که به تصویب هیات دولت نیز رسیده است.
مطالعات طرح مکان یابی از سال ۱۳۸۰ شروع شده و چهار نقطه در استان های اصفهان، قم، خراسان جنوبی و کرمان انتخاب که پس از استقرار شبانه روزی تیم های کارشناسی به مدت ۵ سال در این مناطق در نهایت پس از اتمام کار مکان یابی، قله گرگش واقع در شهرستان کاشان به عنوان قله با ارزش نجومی در ایران انتخاب شد.
قله گرگش در شهر کامو و چوگان یکی از ده نقطه منحصر به فرد در دنیاست و همین موضوع چشم انداز روشنی را برای توسعه و پیشرفت مباحث علمی و گردشگری منطقه ی کاشان را فراهم می کند.
پس از تخصیص بودجه راه اندازی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آماده شدن طرح مفهومی، جاده رصدخانه نیز احداث و به بهره برداری رسیده و آینه اصلی نیز آماده شده است.
طرح رصدخانه ملی از مشاوره متخصصان فنی و دانشمندان برجسته و با تجربه داخلی و خارجی در زمینه طراحی و ساخت رصدخانه و تلسکوپ بهره می گیرد.

با تشکر از آقای فرود اربابیان