معرفی پناهگاه حیات وحش موته در ایرنا

2016-11-14
276 بازدید

اصفهان – ایرنا – مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش، بخشی از منابع طبیعی استان اصفهان است که از لحاظ نگهداری، تکثیر جانوران، حفظ وضع طبیعی و احیای رُستنی ها دارای اهمیت خاصی است. به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای چهار پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است که به استناد تعاریف مندرج […]

۸۲۳۰۶۷۹۷-۷۱۱۷۰۱۸۰

اصفهان – ایرنا – مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش، بخشی از منابع طبیعی استان اصفهان است که از لحاظ نگهداری، تکثیر جانوران، حفظ وضع طبیعی و احیای رُستنی ها دارای اهمیت خاصی است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای چهار پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است که به استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، این مناطق یک زیست بوم طبیعی فعال است و پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

پناهگاه حیات وحش موته
این منطقه با مساحت ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی استان اصفهان و در چهار شهرستان دلیجان، میمه، محلات و گلپایگان قرار دارد که قسمتی از آن در استان مرکزی واقع است.
سیمای کلی این منطقه در یک طبقه بندی کلی شامل کوهستان ها و تپه ماهورهای متعدد، همواریها و دشت های وسیع و نیز شوره زارهائی با گیاهان مختص خود است که هر یک از زیستگاه های مذکور شرایط زیستگاهی خاصی را برای حیات وحش منطقه ایجاد می کند.
مهمترین ارتفاعات پناهگاه حیات وحش موته شامل رشته کوه های سی کلفتی است که از ارتفاعات مرز غربی منطقه(بین گلچشمه و یکه چاه) آغاز شده است و با دربر داشتن کوه های مهم شیخ احمد، دو ساربان، پلنگی، بید، اغلو، کوه سیاه، کنه نو، گم گورمست،جاسوز قلعه سیاه، خشکه در، سیاه تیر، تخته کوه، رزبیده، تخت احمد، زاغه، چال چشمه، خشکه در، فرخابه، لوراز، ریشاوند، پارسیوند و کوه های هستیجان در شمال شرق منطقه، مهمترین و بهترین زیستگاه های کوهستانی این منطقه را تشکیل می دهند.
همچنین مجموعه ارتفاعات جلدک در بخش جنوبی و جنوب غربی این منطقه با کوه های مهمی همچون قاضی دره، کوه گچ، جلدک، پیسه کوه، شاهقلی و صالح پیغمبر بخش دیگری از زیستگاه های کوهستانی پناهگاه حیات وحش موته را تشکیل می دهند.
از سوی دیگر پناهگاه حیات وحش موته به دلیل داشتن دشت ها و همواری های بسیار وسیع که زیستگاه گونه های دشت زی مهمی همچون آهو را شامل می شوند، ویژگی های ممتاز و منحصر به فردی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.
علاوه بر زیستگاه های کوهستانی و دشتی مذکور، پناهگاه حیات وحش موته دارای زیستگاه تالابی مهم و حساسی شامل رودخانه شور رباط ترک و نیزارها و گزستان های انبوه حاشیه آن در امتداد بزرگراه اصفهان-تهران، شور گرد گاو در جنوب غربی تخت سرخ و در بند شور در حد فاصل کوه دو ساربان و تپه ماهورهای قرم قرم است.
در این منطقه انواع گیاهان بوته ای و درختچه ای به ویژه درمنه، گون، خارشتر، جاشیر، بادام کوهی، پسته کوهی وانجیر وحشی رویش دارد.
در مجموع ۴۷۸ گونه گیاهی متعلق به ۲۴۰ جنس و ۵۳ خانواده در این منطقه شناسایی شده است.
تعداد ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده و یک گونه دوزیست در این منطقه شناسایی و ثبت شده است.
‘ آهوی ایرانی’ گونه شاخص جانوری در دشتهای پهناور منطقه موته محسوب می شود. از گونه های جانوری دیگر می توان به قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه، گراز، انواع جوندگان، انواع خزندگان، انواع پرندگان از جمله کبک، تیهو، کوکر شکم سیاه، انواع چکچک، انواع چکاوک، شاهین، بالابان، دلیجه و کرکس اشاره کرد.
به گزارش ایرنا،بر اساس قانون شکار و صید، هرگونه شکار در پارک های ملی پناهگاه های حیات وحش، ممنوع و مستوجب مجازات است.
بر همین اساس امسال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ممنوعیت هرگونه شکار و صید در یک دوره پنج ساله با هدف بهبود تنوع زیستی در کشور مصوب شد.
گ/۶۰۲۷/۶۹۹۴
خبرنگار: آرزو فلاح** انتشار: محمدرضا شکراللهی