پس از دعای ندبه ؛ زیارت ، زعفران و گلستان

2016-10-28
127 بازدید

هر جمعه ، پای چراغ انتظار در مسجد جامع میمه می نشینیم و به روشنای فرازهای بلند دعای ندبه گوش دل می سپاریم . بدان امید که با مفاهیم و معانی بلند آن ، به صفات منظران واقعی ، متصف شویم . معمولا پس از ندبه از زیارت بانوی صالحان ، امامزاده سیده صالحه خاتون سلام […]

img_3147

هر جمعه ، پای چراغ انتظار در مسجد جامع میمه می نشینیم و به روشنای فرازهای بلند دعای ندبه گوش دل می سپاریم . بدان امید که با مفاهیم و معانی بلند آن ، به صفات منظران واقعی ، متصف شویم .

img_3150

معمولا پس از ندبه از زیارت بانوی صالحان ، امامزاده سیده صالحه خاتون سلام الله علیها  حظ دلدادگی می بریم .

img_3156

گشت و گذاری در طبیعت زیبای ازان ، پایتخت زعفران بخش میمه ، بویژه در این روزها و فصل جمع آوری این محصول معطر ، شادی بخش و مفرح ذات است .

img_3165

زعفران ازان مرغوبیت خاصی دارد و کارشناسان امر معتقدند که از نظر کیفیت قابل رقابت با نوع خراسانی زعفران ایران است .

img_3179

معمولا خانواده ها بصورت دسته جمعی و از نخستین ساعات بامداد کمر همت بر می بندد تا از دستان سخاوت این زمینهای حاصلخیز دامن دامن ، برکت بردارند .

img_3178

مثل همه ی کارهای کشاورزی خانواده های افغانی و بویژه بانوان ، در برداشت این محصول نقش مهمی دارند . حتما کمک به اقتصاد خانوار تاثیر بسزایی در کاهش آلام غربت و دوری از وطن این بانوان دارد . رنجی که سالهاست با آن دست به گریبانند .

img_3169

در گوشه ای از دشت زعفران ، این دو کودک خردسال نیز به بازی مشغولند . نمی شود از لبخندهای شاد و کودکانه ی اینها بی تفاوت گذشت و جای کوچکی برای آنان در نظر نگرفت در فریم کوچک دوربین ، جایشان نداد .

img_3184

معمولا گلستان میمه ترجیع بند گشت و گذارهای ماست و بنوعی هم کار است و هم تماشا  . اجرای شبکه ی آبیاری نوین از نوع آبیاری موضعی در بال غربی گلستان تحویل موقت گردیده و شرایط برای غرس نهال در ۶۰ هکتار از این قسمت از زمین آماده می گردد .

img_3126

لوله های اصلی و خطوط فرعی لوله های سنگین ، آزمایش آبرسانی و شستشوی خطوط می شوند تا در موقع غرس نهال که معمولا فرصت اصلاح و تعمیرات احتمالی کمتری در اختیار است ، مشکلات فنی شبکه ، کار را با کندی مواجه نکند .

img_3188

آبگیرهای شمال گلستان در بارندگی اوایل مهر پر آب شده است و معمولا این آبخیزداری ناخواسته که در مجاورت میله ها و آبرو قنات زیادآباد قرار دارد بخوبی این قنات مادر را تغذیه می کند .

img_3183

طبیعت گلستان در روزهای معتدل پاییزی و در هوای ابری امروز که بوی رطوبتهای قبل از باران را دارد و در همجواری کوه ، دامنه و دشت ، چشم نواز و دیدنی است و بیش از پیش ثابت می کند که زندگی ” رسم خوشایندی ” است .