احترام به آداب و سنن پیشینیان ، یکی از کارهای خوبی است که کم و بیش مردم سراسر ایران با شدت و ضعف به آن پایبند بوده و سعی میکنند در مناسبتهای مختلف این پایبندی را نشان دهند ، مردم برخی از شهرهای ایران چنان غرق در آداب و رسوم گذشتگان خود هستند که به […]
احترام به آداب و سنن پیشینیان ، یکی از کارهای خوبی است که کم و بیش مردم سراسر ایران با شدت و ضعف به آن پایبند بوده و سعی میکنند در مناسبتهای مختلف این پایبندی را نشان دهند ، مردم برخی از شهرهای ایران چنان غرق در آداب و رسوم گذشتگان خود هستند که به هیچ روی حاضر نیستند ، ذره ای از مواضع خود عقب نشینی کرده و این را نوعی احترام به تاریخ و فرهنگ کهن ایرانی اسلامی میدانند .مردم ساکن در روستاهای هسته مرکزی کشورمان و تا اندازه ای در استانهای شمالی ایران ،مردم در مناسبتهای آیینی و مذهبی سفت و سخت پایبند رسم و رسوم گذشته گان خود هستند ، تکنولوژی و مدرنیته هنوز نتوانسته خللی در این گونه مراسم ایجاد کند ، بافت معماری سنتی خودشان را هنوز تغییر نداده و در ساخت و سازهای جدیدشان نیز این اصل را تا حد ممکن رعایت میکنند .
دهه اول محرم به پایان رسید و مردم میمه ، زنجیر و طبل و دهل و علم و کتل را به انباری سپرده و به مدت یک سال بایگانی کردند ، اما آنچه که من را بر آن داشت تا این مطلب را بنویسم ، عبور از سنت و رو آوری به تکنولوژی در عزاداری هایمان است ، از آشپزی در عزاداری هایمان گرفته تا سیستم های صوتی و آلات و ادوات طبل و دهل و سنج تا اشعار و نوحه هایی که در هیئات خوانده میشود .
از زمانی که میمه گاز کشی شد ، دیگ و دیگ بر های مسی جمع شد و قابلمه های روحی جایگزین گردید ، آشپزی با چوب و هیزم جای خود را به گاز و گرمخانه و فر داد ، برنج های دمسیاه و طارم ، جای خود را به برنجهای بدون کیفیت هندی و پاکستانی که سرب و آرسنیک فراوان دارد داد ، ظروف یک بار مصرف تمام سطوح خیابانها و کوچه ها و محله ها را پوشاند ، سفره های یک بار مصرف جای سفره های قدیمی را گرفت ، نان محلی دیگر نایاب و کمیاب شده و همه جا نانهای لواش بی کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد ، نان شیرهایی که دستپخت بانوان میمه ای بود دیگر در نذری ها دیده نمیشود، تا دلتان بخواهد تی تاپ و کیک فراوان است ، دوغ های محلی جای خود را به بطری های دوغ پاستوریزه دادند.
هیئات برای تجهیز سیستم صوتی از همدیگر سبقت گرفته و هر سال شاهد مدل جدیدی از اکو ها با میکروفون های جورواجور بی سیم و باسیم هستیم .
اشعار جانسوز و جانگداز مذهبی که برای همه ما نوستالژیک بود جای خود را به اشعاری داده که اگر با آهنگ های موسیقی خوانده شود ، قر را به کمر شنونده می آورد ، علامت های هیئات سال به سال رنگین تر شده و بر روی آنها شتر و فیل و زرافه و گاو و پلنگ و انواع مرغها نصب گردیده ، دیگر از علم های بومی رنگارنگ خبری نیست ، در جلوی هر هیئت تعدادی زیادی جوان ، هیکلی بسته در حال مانور دادن هستند .
گر چه مدرنیته و تکنولوژی خوب است ، اما باید اندازه نگه داشت که اندازه نکوست ، از آن طرف در مراسم تعزیه میمه هیچ گونه تغییری ایجاد نشده ، مخالف خوانها با کلاه افسری و تنبان دبیت و چکمه های پلاستیکی ملی در حال خواندن تعزیه هستند ، در حالیکه در خیلی از شهرها و روستاها مخالف خوانها دارای کلاه خود و لباس رزم و زره هستند ، چهل سال قبل پارچه ای را برای عمامه یزید و ابن زیاد استفاده میکردند ، هنوز که هنوز است همان پارچه با همان شکل و شمایل مورد استفاده قرار میگیرد ، تا صحبت از تغییر میکنیم ، با این جمله روبرو میشویم که دست به تغییر و ترکیب نزنید ، ما پایبند سنت و رسم و رسوم پیشینیان هستیم ، اگر سنت و آداب و رسوم پیشینیان خوب است ، چرا در خیلی از موارد از آنور بام می افتیم ، اگر قرار به پیروی از سنت پیشینیانمان است باید در همه موارد اندازه نگه داریم ، اگر هم نیست که باید در هیچ کجا نباشد.تا مطلبی دیگر ایام به کامتان باد.
باید درامور تعزیه جوانها وارد شوند وتغییراتی درلباسها وامور تعزیه خوانی انجام دهند,,,,این وضعیت تعزیه درمیمه بسیار تکراری شده است,,,با تغییر فرم لباسها و وسایل جدید تعزیه مانند دستگاه پمپاژ خون وسپرهای جدید,,,مردم با جذابیت بیشتری به تماشای تعزیه می نشینند
سلام
ضمن احترام خاصی که برای مراسم تعزیه و عزاداریهای با عظمت شهر میمه قائلم و با وجود جوانهای مومن و با اخلاص و همچنین خوش صدا که در میمه وجود دارند ،بد نیست مجالی به آنها نیز داده شود و همانگونه که از بزرگانی مانند حاج آقا ذاکران و حاج آقا بیکیان که از پیشکسوتان مداحی میمه هستند بهرمند میشویم از این جوانها نیز استفاده شود .
سلام تعزیه دوست
ایا شما ساکن میمه هستید؟؟؟؟!!!!!!؟؟؟؟؟
جوانان؟؟؟
مجالی برای تعزیه خوانی؟؟؟؟
کی جلوی جوانان راگرفته بسم اله آزادترازمیمه کجاست هرکی اراده کند تعزیه خوان ومداح شده آقای ایراندوست مگر غیر ازاین است شخص شما نمونه بارزدرمیمه والبته درایران خواستن توانستنه آره
جزا بعد این همه سال میدان تعزیه نداریم
مسلما هدف میمه پیشرفت است…..
اما نمیدانم چرا پسرفت میکند….
واقعا حرف دلمان را زدید.
سلام .مطالب شما خوب بدلم نشست وسالهاست که انتظار نوحه های خواندن سنتی میمه بود م .متاسفانه باز هم نوای پاپ و….واما سئوال کردند که شماساکن کجاهستی ؟اولا هرمیمه ای در ایام ماه محرم مخصوصاروز تاسواوعاشوراحتما حضور خودش را درمیمه واجب میداندوساکن اینجا وآنجابودن برایش مهم نیست. وبدون تعارف هرکدام برای خودشان هم نذری بدل دارند که در این چند روز ادامیکنند اجرشان باآقااباعبداله الحسین(ع) واما جناب ایراندوست بفرمایید که خود شما چراسنت شکن شدیدو سنت رابجا نمی اورید مکر مرحوم پدر شماکه خدا رحمتش کند اولین علمدار علم داران نبودکه از اباو اجدادش به ارث رسیده باید علمش جلو علمداران باشدپس چرا دیکر از آن علم خبری نیست؟شما سه برادر بزرگوارچرا سنت را بجا نمی آورید؟ آقایان وراث مداحانیکه (نوحه نور مشرقین آمد در عزای مظلومان مادرحسین آمد)میخواندندامروز نمی خوانند؟و انشاءاله بقیه گلایه ها رادر آینده .خدا نگهدارهمه شمااجر همه باسالارشهیدان.
میدونین چرا کسی نمیاد؟؟؟چون.میترسن بیان جلوی جمع مداحی کنن بعد یه نفری بیاد و میکرفونو ازشون بگیره و بگه مداحی که بچه بازی نیست……….خودتون باعث شدین جوانان از این کار ترس داشته باشن