احمد توکلی: یکباره کسی رییس‌جمهور می‌شود که فکرش را نمی‌کرد

2016-10-16
58 بازدید

احمد توکلی می‌گوید: قوانین کنونی ما در انتخابات ریاست جمهوری و بحث تایید و رد صلاحیت ها منضبط نیست و عملا بر نظرات اعضای شورای نگهبان تکیه شده است. احمد توکلی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره سیاست های کلی انتخابات گفت: این ابلاغیه بعضی از اشکالات موجود در […]

۷۱۹۶۲۹۵۲-۷۳۴۹۱۰_orig

احمد توکلی می‌گوید: قوانین کنونی ما در انتخابات ریاست جمهوری و بحث تایید و رد صلاحیت ها منضبط نیست و عملا بر نظرات اعضای شورای نگهبان تکیه شده است.

احمد توکلی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره سیاست های کلی انتخابات گفت: این ابلاغیه بعضی از اشکالات موجود در قوانین را می پوشاند و لااقل در ۲۴ محور نوآوری دارد و جوابگوی نیازهای موجود در این زمینه است.

وی با بیان اینکه این ابلاغیه به قوانین انتخاباتی ثبات می دهد تا افراد حاضر در قدرت زمان نزدیک شدن به انتخابات نتوانند قوانین را به نفع خودشان تغییر دهند، گفت: با این ابلاغیه قوانین و سیاست های کلی انتخابات در کشور تعیین می شود و دیگر کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد؛ حتی پیش بینی شده است که برای ایجاد تغییر در آن هم حداقل به ۲ سوم آرا نمایندگان مجلس نیاز است.

این چهره سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اقدام حزبی موثر در نظام پارلمانی اگر با تمایلات محلی جدی همراه شود، ، نتیجه این می شود که نمایندگان از مسائل کلان و ملی غفلت می کنند و به دنبال سهم خواهی منطقه ای می روند، گفت: به دلیل آنکه عمر نمایندگان محدود است نمی‌توانند قول های ملی و طولانی مدت بدهند لذا قول ها و وعده های محلی می دهند، این قول ها و وعده ها هم به تناسب حوزه انتخابیه و شرایط آن با یکدیگر متفاوت است. اینجاست که در حوزه های مختلف تنازع منافع ایجاد می شود و طبیعی است که تقسیم منابع ملی که تصمیم گیری درباره آن در مجلس صورت می گیرد، به سمت نمایندگانی که قدرت و لابی بیشتر و قدرتمندتری دارند روانه می شود.

توکلی در ادامه گفت: اگر احزاب قدرتمندی داشته باشیم می توانیم نقایص و کم و کاستی های بسیاری را در زمینه انتخابات برطرف کنیم چرا که عمر احزاب از عمر یک نماینده مجلس طولانی تر است، به همین خاطر منافع حزبی بالاتر از منافع فردی نمایندگان قرار می‌گیرد چرا که برای آبرو و اعتبار خود اهمیتی بیشتری قائل هستند و اگر قول و وعده‌ای می دهند به آن عمل می کند.

این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: در زمینه انتخابات ریاست جمهوری نیز به دلیل آنکه ما فاقد حزب بندی های قدرتمند هستیم، انتخابات ما تحت تاثیر امواج دوره ای قرار می گیرد و این می شود که نزدیک زمان برگزاری انتخابات اصلاحیه های انتخاباتی صادر می شود و قوانین به نحوی صادر می شود که به نفع آقایان حاضر در قدرت و یا نمایندگان حاضر در مجلس تغییر می کند.

توکلی با بیان ایرادات و مشکلات موجود در زمینه انتخابات ریاست جمهوری در کشور، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری این سوال مطرح می شود که ملاک ما برای رجل سیاسی و مذهبی چه مسائلی است و چه کسی مدیر و مدبر است.

وی افزود: قوانین کنونی ما در انتخابات ریاست جمهوری و بحث تایید و رد صلاحیت ها منضبط نیست و عملا بر نظرات اعضای شورای نگهبان تکیه شده است و به این گونه است که به یک باره می بینید کسی رئیس جمهور می شود که اصلا کسی فکرش را هم نمی کرد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه: بحث دیگری که در این ابلاغیه مطرح می شود تعیین ضابطه برای انتخابات ریاست جمهوری است که افرادی که قرار است به انتخاب مردم گذاشته شوند چه ویژگی هایی باید داشته باشند چه زمانی می توانیم به آنها بگوییم که شما مدیر هستید و مدبر، اگر کسی به قولهایش عمل نکرد آیا باز هم مدبر است ؟

توکلی در ادامه گفت: یک جنبه مثبت دیگر این ابلاغیه این است که وقتی فردی به مقام نمایندگی می رسد دیگر مصون می شود و به سرعت برخی از آنان به فساد می رسند اما با این ابلاغیه رهبری راه برای رسیدن به فساد بسته می شود و نمایندگان مصونیت خود را از دست می دهند.

توکلی در توضیح بند دیگری از این ابلاغیه گفت: درباره تبلیغات انتخاباتی هم چند نکته وجود دارد که یکی از آنها زمان بندی معقولانه است؛ به نظر من زمان انتخابات و تبلیغات در حال حاضر به شدت غیرمعقول است چرا که افراد در انتخابات ریاست جمهوری تنها سه هفته وقت دارند و برای تبلیغات انتخابات مجلس نیز تا ۱۵ روز زمان تبلیغات دارند، این زمان بندی به گونه ای است که افراد را وادار می کنیم از ۶ ،۷ ما قبل وارد روند انتخابات شوند و تبلیغات خود را شروع کنند؛ اگر می خواهیم روند تبلیغات به درستی انجام بگیرد باید زمان لازم و کافی به افراد داده شود تا برنامه های خود را برای مردم تشریح کنند.

وی با بیان اینکه ضعف ها و نقیصه هایی در قانون انتخابات وجود دارد که باید برطرف شود، تاکید کردند: مقام معظم رهبری تذکر می‌دهند تا نقیصه ها برطرف شوند چرا که اکنون ما شاهد هستیم که نقایصی در روند برگزاری انتخابات وجود دارد که باید برطرف شوند.