استقبال هفت هزار گردشگر از جشنواره انگور

2016-09-17
129 بازدید

توجه : صبح میمه در مورد صحت و سقم آمارهای این خبر اظهار نظر نمی کند .  به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دومین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری روستای حسن‌رباط جمعه ۲۶ شهریور ماه در این روستا برگزار شد.  این جشنواره فرصت مغتنمی ایجاد کرد تا بیش از هفت هزار نفر از گردشگران […]

img12353601

توجه : صبح میمه در مورد صحت و سقم آمارهای این خبر اظهار نظر نمی کند . 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دومین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری روستای حسن‌رباط جمعه ۲۶ شهریور ماه در این روستا برگزار شد.

 این جشنواره فرصت مغتنمی ایجاد کرد تا بیش از هفت هزار نفر از گردشگران استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و تولیدات مواد غذایی بخش میمه، راهی این روستا شوند.

 وجود باغات انگور، بادام و گردو و جالیزکاری در دل طبیعت بکر و دست نخورده روستای «حسن‌رباط» توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

 شغل عمده مردم این روستا کشاورزی و دام‌پروری است و مهاجرت جوانان از این روستا به شهرهای استان، میانگین سنی جمعیت این روستا را به سمت میانسالی و پیری سوق داده است.

 در این راستا اعضای شورای اسلامی روستای «حسن‌رباط» و دهیار این روستا با همفکری و همراهی فرمانداری و بخشداری میمه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها و معرفی ظرفیت‌های گردشگری این روستا به عموم مردم جامعه تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای نیم روزه گرفتند که به اذعان بسیاری از مسئولان یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های گردشگری استان اصفهان و بخش شاهین‌شهر و میمه بود.

 غرفه‌بندی محوطه تالار بزرگ «حسن‌رباط» تاریخ فرهنگی، هنری و اقتصادی این روستا را به تصویر می‌کشید و نگاه هر رهگذری را به خود خیره می‌ساخت.

 ایستگاه‌های پخت آش محلی یا آش جو با سیرابی، نان محلی، غذای محلی از جمله کاله‌جوش، چای ذغالی، شیره‌هایی چون عسل ناب، انواع دم‌نوش‌های محلی، دوغ، ماست و کره‌ای که در این غرفه‌ها جاسازی شده بود دلچسب‌تر از هر چیزی بود که در آن لحظه تصورش را می‌کردی.

 بافت «فرش دستبافت»، بافت «جاجیم» و ریسیدن نخ در کنار ساخت چاقو‌های «استاد حسین قنبر» از دیگر هنرهای ارایه شده در غرفه‌های نخستین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری «حسن‌رباط» بود که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کرد.

 اما اجرای برنامه‌های هنری و شاد نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره بود که با هنرنمایی هنرمندانی همچون قدرت‌الله ایزدی شادی این جشنواره را دو چندان کرده بود.

 اجرای زنده موسیقی قوم بختیاری که برای اجرای هشتمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی به این منطقه سفر کرده بودند نیز در نوع خود جالب توجه بود.

 اما محمد امیری، دبیر دومین جشنواره انگور، بوم‌گردی و گردشگری «حسن‌رباط»  در این آئین ضمن قدردانی از حضور مسئولان و گردشگران وهمراهی مردم روستا برای برگزاری این جشنواره با اشاره به اینکه این روستا در منطقه‌ای دور از جاده‌های اصلی قرار گرفته و جذب گردشگر برای چنین مناطقی بسیار سخت است، اظهار داشت: این در حالی است که این روستا دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری به ویژه طبیعت گردی است.

 ثبت پایدار جشنواره انگور «حسن رباط» در تقویم گردشگری استان اصفهان

 فریدون‌ الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم با اعتقاد به اینکه ظرفیت‌هایی که امروز به نمایش درآمده است سال‌هاست که وجود خارجی داشته‌اند، افزود: امروز برگزاری این جشنواره این ظرفیت‌ها را در معرض دید همگان قرار داده است.

 وی جشنواره انگور، بوم گردی و گردشگری حسن‌رباط را از موفق ترین جشنواره‌‌های گردشگری استان اصفهان توصیف کرد و ابراز داشت: از این رو ثبت پایدار این جشنواره در تقویم گردشگری استان اصفهان در دستور کار است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری موجود در منطقه میمه نیز گفت: خیلی‌ها بر این باورند که عمده فضاهای شهرستان شاهین شهر و میمه جدید است و فضای میراثی آن معدود است و این در حالی است که ثبت جهانی دو قنات مزداباد میمه و قنات وزوان مُهر باطلی بر این ادعا بوده است.

 الهیاری توسعه گردشگری روستایی را از برنامه‌های گردشگری استان اصفهان در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز داشت: این اقدام تنها با مشارکت جدی مردم و بخش خصوصی میسر خواهد بود.

 برگزاری جشنواره‌های بوم‌گردی زمینه ساز رونق اقتصادی روستاهاست

 علیرضا بصیری، فرماندار شاهین شهر و میمه نیز در این آئین با اشاره به اینکه روستای حسن‌رباط علاوه بر برگزاری جشنواره انگور، پتانسیل برگزاری جشنواره‌های دیگر همچون جشنواره زعفران و گل را هم دارد، اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث سمت و سو دادن به انگیزه‌ها برای رونق اقتصاد روستاها، بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی بسیار موثر واقع خواهد شد.

 وی با بیان اینکه  برگزاری جشنواره و فراهم کردن امکانات برای حضور مردم در جشنواره بسیار دشوار است، تصریح کرد: این در حالی است که شاهد هستیم که مردم و مسئولان، جشنواره انگور در روستای حسن رباط را بسیار زیبا و جذاب برگزار کرده‌اند.

 فرماندار شاهین شهر و میمه اضافه کرد: با این روحیه و انگیزه می‌توان شرایط را برای بهره‌مندی از نعمات موجود در این روستای حسن رباط و روستاهای اطراف فراهم آورد.

 وی به سرشماری نفوس و مسکن اشاره و اضافه کرد: کشور در آستانه سرشماری نفوس و مسکن قرار دارد که هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌گیرد.

 بصیری با بیان اینکه زمان اقدامات خودسرانه و خلع الساعه به سرآمده، گفت: این سرشماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه ملاک تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های کشور، وجود آمار و اطلاعات دقیق است. مردم در این ایام با آمارگیران سرشماری نفوس و مسکن همکاری لازم را داشته باشند.

 رقابت ۶۰۰ ورزشکار در هشتمین دوره بازی‌های بومی و محلی استان

 مهدی اسدی، رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان نیز در این جشنواره با بیان اینکه همزمان با این جشنواره، هشتمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی ویژه آقایان در روستای حسن رباط برگزار شده است، اظهار داشت: این مسابقات از دیروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 وی افزود: در این بازی‌ها ۶۰۰ ورزشکار از ۲۳ شهرستان استان اصفهان در پنج رشته فوتسال، لی لی، هفت سنگ، دارپلان و دویدن با گونی با یکدیگر به رفابت می پردازند.

 رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان افزود: پنجشنبه و جمعه هفته آینده نیز هشتمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی ویژه بانوان با پخت غذاهای محلی در اردوگاه شهید بهشتی (شهر ابریشم) برگزار خواهد شد.

 اسدی ادامه داد: جشنواره‌های فرهنگ و ورزشی و بازی‌های بومی و محلی در کشور با همکاری وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برگزار می‌شود و بنا داریم این ورزش‌ها را در کشور رونق دهیم.

 گفتنی است که روستای تاریخی «حسن‌رباط » به عنوان یکی از ۱۹ روستای شهرستان شاهین شهر و میمه در غرب بخش میمه در دهستان زرکان است.

 روستای «حسن‌رباط» به دلیل استقرار در یک ناحیه کوهستانی، برخورداری از آب و هوای معتدل، طبیعت بکر و زیبا، از ظرفیت قابل توجه گردشگری برخوردار است.

 از مهم‏ترین غذاهایی که در این روستا تهیه می‏شود، می‏توان به انواع نان‌های محلی، انواع آش‌ها که رایج‏ترین آن آش کشک، چغندر و سیرابی است و انواع حلواها اشاره کرد.

 جمعیت روستای حسن رباط بر اساس سرشماری سال ۹۵ ، دو هزار نفر است و بیش از یک هزار هکتار از اراضی این روستا زیرکشت انگور است و از توابع بخش مرکزی شهرستان میمه به شمار می‌رود.