امراله احمدجو : سلمان فارسی در مرحله نگارش فیلمنامه

2016-08-22
91 بازدید

امر‌الله احمدجو گفت: سریال «سلمان فارسی» بسیار پر بازیگر است و بدون شک از بازیگران تازه نفس در آن استفاده خواهد شد. باشگاه خبرنگاران جوان: امر‌الله احمدجو گفت: سریال «سلمان فارسی» بسیار پر بازیگر است و بدون شک از بازیگران تازه نفس در آن استفاده خواهد شد. امرالله احمدجو، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در خصوص آخرین […]

images
امر‌الله احمدجو گفت: سریال «سلمان فارسی» بسیار پر بازیگر است و بدون شک از بازیگران تازه نفس در آن استفاده خواهد شد.
باشگاه خبرنگاران جوان: امر‌الله احمدجو گفت: سریال «سلمان فارسی» بسیار پر بازیگر است و بدون شک از بازیگران تازه نفس در آن استفاده خواهد شد.

امرالله احمدجو، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در خصوص آخرین وضعیت سریال «سلمان فارسی» گفت: «سلمان» از کودکی به جوانی رسید و ما همپای او می‌دویم. کار همچنان در همان مراحل قبلی به سر می‌برد و طرح کلی فیلمنامه را داوود میرباقری به نگارش درآورده است و من هم در نگارش دیالوگ‌های فیلمنامه نقش دارم. امیدوارم که تا پایان سال جاری، فیلمنامه کامل شود.

وی در مورد اینکه این دیالوگ‌ها تا چه حد واقعی هستند، گفت: دیالوگ‌هایی که از «سلمان فارسی» در منابع تاریخی وجود دارد، بسیار کم است و خیلی کلی روایت شده است. برای مثال نوشته شده که در جنگ احزاب، «سلمان» پیشنهاد می‌دهد که دور تا دور مدینه را خندق بکشند، اما جزئیات پیرامونش و اینکه چگونه این عبارت را بیان کرده، در هیچ کجای تاریخ ثبت نشده است. به همین سبب گفتگو‌ها در فیلمنامه بر اساس اتفاق و رویدادی موثق نوشته می‌شود اما به هر حال برای جذابیت بیشتر قصه ممکن است، تغییراتی هم ایجاد شود.

احمدجو در خصوص بازیگران در نظر گرفته شده برای فیلم، اظهار داشت: به طور معمول در زمان نگارش فیلمنامه کارگردان بازیگرانی را در نظر می‌گیرد، اما چون من تنها دیالوگ‌های این اثر را می نویسم، اطلاعی از بازیگران در نظر گرفته شده و روش کاری داوود میرباقری ندارم.

وی بیان کرد: من خود زمانی که قصد کارگردانی اثری را داشته باشم، از هنگام نوشتن فیلمنامه روی بازیگرانم فکر می‌کنم و نقش را برای آن‌ها می نویسم. البته شاید عادت بدی باشد؛ چون زمانی که آن بازیگر خاص نمی‌تواند در فیلم حضور پیدا کند، دردسرهای زیادی برای تغییر تصویر ذهنی‌ام شکل می‌گیرد. من در گذشته، وقتی نقشی را می‌نوشتم نمی‌توانستم به خسرو شکیبایی یا محمود پاک نیت یا … فکر نکنم، اما در جریان تفکرات میرباقری برای انتخاب بازیگران نیستم.

این فیلمنامه‌نویس در خصوص احتمال ایفای نقش چهره‌های جدید در این سریال، گفت: این سریال بسیار پر بازیگر است و بدون شک از بازیگران تازه نفس هم استفاده خواهد شد. بازیگران چهره همیشه نمی‌توانند، در یک اثر حضور داشته باشند و برای این گونه کارها مجبوریم که سراغ بازیگران شناخته نشده برویم.

احمدجو درباره نحوه فراخواندن بازیگران جدید، عنوان کرد: فراخوان‌هایی که در فضای مجازی و تلگرام منتشر می‌شوند، اغلب بسیار بی‌منطق هستند و جنبه تبلیغاتی دارند و نه انتخاب بازیگر. من این گونه فراخوان‌ها را قبول ندارم. این روزها روش‌هایی زشت باب شده که از بازیگران ناشناخته‌ که دوره آموزشی را گذرانده‌اند، مبلغی را اخذ می‌کنند و به فراخور مبلغ پرداخت شده نقشی چند دقیقه‌ای در فیلم به آن‌ها تعلق می‌گیرد! به نظرم این کار کلاهبرداری است.

علاقه‌مندان بازیگری گول نخورند

این کارگردان، گفت: خیلی مواقع با قرار دادن یک دوربین در ساختمان و نصب چند پوستر فیلم، به ظاهر دفتر فیلمی را ایجاد می‌کنند و علاقه‌مندان و مستعدان را فریب می‌دهند. مستعدان بازیگری باید گوش به زنگ باشند و آگاه از این مطلب که مسیر بازیگری با دانش و پشتکار و تجربه هموار می‌شود.

احمدجو، اظهار داشت: هر کس در هر زمینه کاری، وقتی با استعداد لازم و عاشقانه برای رسیدن به هدفش تلاش کند، بالاخره مسیر خود را می‌یابد. هر پروژه مقتضیات خاص خود را دارد، برای مثال در پروژه‌ای تاریخی نمی‌توان از افرادی که جراحی زیبایی داشته‌اند، استفاده کرد. من روی این قضیه بسیار حساسم و دوست ندارم از کسی که صورتش را دستکاری کرده، در فیلمم استفاده کنم. به هر حال ناخودآگاه بر روی این افراد قضاوت منفی می‌شود.

احمدجو ادامه داد: این قضیه در ایران است که با این حجم اتفاق می‌افتد. البته حتما این جریان هم دلایل خود را دارد که کارشناسانش باید درباره آن نظر بدهند. تا جایی که در حیطه اختیارات من است، اشخاصی که عمل زیبایی داشته‌اند، انتخابم نیستند.