با این گیاه معجزه گر آشنا شوید

2016-08-16
191 بازدید

آویشن میمه بیشتر در مجاورت این روان آبهای بهاری می روید . آویشن گیاهی است پایا از تیره نعناع در انواع مختلف که قسمتهای مورد استفاده یعنی سرشاخه های گلدار آن به مصارف طبی و دارویی می رسد. پرورش این گیاه ممکن است از طریق کاشت دانه یا تقسیم ساقه های ریشه دار گیاه مسن […]

DSC04580

آویشن میمه بیشتر در مجاورت این روان آبهای بهاری می روید .

آویشن گیاهی است پایا از تیره نعناع در انواع مختلف که قسمتهای مورد استفاده یعنی سرشاخه های گلدار آن به مصارف طبی و دارویی می رسد.

پرورش این گیاه ممکن است از طریق کاشت دانه یا تقسیم ساقه های ریشه دار گیاه مسن صورت گیرد. بوته آویشن به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر و به ندرت خوابیده است. آویشن گیاهی یکساله و علفی بوده و طول برگ های آن از ۴ تا ۱۰ میلیمتر متغیر، گلهای آن به رنگ صورتی یا بنفش و فصل گل دهی آن بین خرداد تا مرداد است. تمام بخش های این گیاه معطر بوده و دارای طبیعتی گرم است.

درمان نارسایی کبد با آویشن

استفاده از دمکرده آویشن در چند روز متوالی یا خوردن روزی یک قاشق مرباخوری از پودر آویشن که با کمی عسل یا پودر نبات مخلوط شده باشد در رفع نارسایی و ضعف کبد مفید و مؤثر است. همچنین برای درمان نارسایی کبد و افزایش سرعت تحرک خون می توانید از مالیدن آب جوشانده آویشن و سپس کمپرس تفاله آن بر روی سینه (در ناحیه کبد) بهره بگیرید.

خواص طبی و مصارف دارویی روغن آویشن

مالیدن روغن آویشن (بویژه آویشن شیرازی) به عضو، سرعت گردش خون را در آن ناحیه زیاد کرده و به همین دلیل در درمان بیماری فلج عضلانی و بی حسی اعضا، پیچیدگی و گرفتگی عضلات و درمان رگ به رگ شدن آنها کاربرد دارد. همچنین به دلیل داشتن همین خاصیت، مالیدن آن به قضیب موجب تحریک آن شده و اعضای خاص در بدن را تقویت می کند. مالیدن آن به سر موجب تقویت پیاز مو شده و از ریزش موها جلوگیری می کند. مالش مکرر و مداوم آن به مفاصل موجب تسکین درد آنها شده و در درمان نقرس و سیاتیک نیز به کار می رود.

طرز تهیه روغن آویشن

۱۰۰ گرم برگ و گل آویشن خشک را ۲۴ ساعت در ۵/۱ لیتر آب بخیسانید سپس جوشانده به قدری که آب آن نصف شود. بعد صاف کرده و آب آن را در ۱۵۰ گرم روغن زیتون یا کنجد به قدری بجوشانید تا آب آن بخار شود و روغن بماند.

درمان ریزش مو با آویشن

آویشن به عنوان یکی از گیاههای مقوی پیاز مو به تنهایی یا به صورت ترکیب با داروهای دیگر به صورت مختلف از جمله شکل جوشانده، لوسیون، شامپو، روغن و سرشوی گیاهی در درمان بیماریهای مو به ویژه ریزش آن کاربرد دارد.

طرز تهیه لوسیون آویشن

جهت تهیه لوسیون ضد ریزش مو با آویشن یک مشت (معادل ۷۵ گرم) آویشن تازه یا خشک را در ۱۰۰ گرم الکل ۶۰ درجه بخیسانید و به مدت ۱۵ روز در آفتاب بگذارید سپس هر بار ۴ قاشق مرباخوری از آن را با آب مخلوط کرده و به پوست بمالید.

طرز تهیه محلول ضد ریزش مو با آویشن

۴۰ گرم آویشن خشک را در یک لیتر آب به قدری بجوشانید تا با آب، غلیظ شود. سپس آب آن را صاف نموده و در حمام پوست سر را با آن شستشو و ماساژ دهید.

طرز تهیه شامپو گیاهی آویشن

جهت تهیه شامپوی نرم کننده و ضد ریزش مو با آویشن لازم است ۴ مثقال آویشن اصلی را با ۴ مثقال آویشن شیرازی، ۴ مثقال برگ گلپر ساییده مخلوط کرده، در مقداری آب بجوشانید سپس آب آن را صاف نموده و ۲ عدد تخم مرغ کامل را به آنها افزوده، خوب به هم زده و سر را با آن بشویید.

طرز تهیه سرشوی گیاهی آویشن

۲۰ گرم پودر آویشن را با ۲۰ گرم پودر سدر، ۲۰ گرم پودر قهوه خام، ۲۰ گرم برگ مورد و ۵ گرم حنا مخلوط کرده، با کمی آب یا تخم مرغ کامل خمیر نموده و به مدت ۱۵ دقیقه بر سر بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

روغن آویشن

مالیدن روزانه دو مرتبه روغن آویشن به سر پس از شستن آن با صابون گیاهی، علاوه بر قطع ریزش مو در صورت مصرف مداوم موجب روییدن موهای ریخته شده می شود.

تسکین درد روماتیسم با آویشن

استفاده از حمام دارویی محلول مرکب آویشن اثر قابل توجهی در کاهش درد روماتیسم داشته و مصرف آن در کلیه مبتلایان به آن به ویژه افراد مسن و سالخورده توصیه و تجویز می شود.

درمان اختلالات قاعدگی در زنان با آویشن

خانم هایی که دچار قطع و فقدان قاعدگی شده اند و یا اینکه ترشحات مایع سفید در آنها زیاد شده است چنانچه هر روز ۵ تا ۶ فنجان از دمکرده ۱۵ تا ۲۰ گرم آویشن به خصوص آویشن شیرازی خشک در یک لیتر آب جوش استفاده کنند در معالجه آنها مفید و مؤثر خواهد بود. خانم ها همچنین برای کاهش دردهای قاعدگی می توانند از ضمادی که از دانه آسیاب شده آویشن تهیه می شود و به صورت خارجی مصرف می گردد بهره بگیرند.