شکارچی غیر مجازماده آهو و بره اش در موته دستگیرشد

2016-08-13
69 بازدید

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان«پاما» روز پنجشنبه اعلام کرد: نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش موته اصفهان حین گشت و کنترل در منطقه متوجه خودروی مشکوک در نزدیکی یک چشمه شدند. فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: راننده خودرو با مشاهده مامورین فرار کرد و محیط […]

۸۲۱۸۴۳۴۱-۷۰۹۳۰۳۹۳

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان«پاما» روز پنجشنبه اعلام کرد: نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش موته اصفهان حین گشت و کنترل در منطقه متوجه خودروی مشکوک در نزدیکی یک چشمه شدند.
فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: راننده خودرو با مشاهده مامورین فرار کرد و محیط بانان نیز به تعقیب وی پرداختند.
مرتضی جمشیدیان اظهارکرد: محیط بانان پس از مدتی تعقیب و گریز خودروی مذکور را مجبور به توقف کرده و به تفتیش آن پرداختند.
وی افزود: در جریان بازرسی از این خودرو لاشه یک آهوی ماده و بره شیرخواره اش به همراه یک قبضه اسلحه پنج تیر غیرمجاز (قاچاق) کشف و ضبط شد.
در این رابطه یک متخلف دستگیرشد و پس از تنظیم صورتجلسه جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شد.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک آهو معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست مبلغ دویست میلیون ریال به حساب دولت واریز کند.
همچنین متخلف در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در منطقه حفاظت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.
بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل کند به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.
ضمن اینکه بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می شود.
پناهگاه حیات وحش موته در گستره ای حدود ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی استان اصفهان قرار دارد.
این پناهگاه حیات وحش در چهار شهرستان دلیجان، میمه، محلات و گلپایگان و در کنار بزرگراه اصفهان- تهران و در مرز مشترک دو استان اصفهان و مرکزی قرار گرفته است، به نحوی که بخش شمالی آن در استان مرکزی و بخش جنوبی آن در استان اصفهان جای گرفته است .
تاکنون ۲۵ گونه پستاندار،۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده و یک گونه دوزیست در این منطقه شناسایی و ثبت شده است.
آهوی ایرانی نیز گونه شاخص جانوری در دشتهای پهناور منطقه موته محسوب می شود.
/ ۶۰۲۲ پ/۸۱۱۴