وزوان شهر “رحمت و دوستی” و “گردشگری آب و قنات”

2016-08-10
141 بازدید

حمام تاریخی وزوان از دل خاک بیرون کشیده شد به گزارش خبرگزاری تسنیم – شهردار وزوان با بیان اینکه حمام تاریخی وزوان یکی از آثار تاریخی نادر در کشور است، گفت: پایه‌های حمام وزوان به کمک شهرداری این شهر و مشارکت میراث فرهنگی از دل خاک بیرون کشیده شد. اباذر صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار […]

۵۶۳۶۳cade0dcb-download_compressed

حمام تاریخی وزوان از دل خاک بیرون کشیده شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم – شهردار وزوان با بیان اینکه حمام تاریخی وزوان یکی از آثار تاریخی نادر در کشور است، گفت: پایه‌های حمام وزوان به کمک شهرداری این شهر و مشارکت میراث فرهنگی از دل خاک بیرون کشیده شد.

اباذر صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به جزئیات احیای حمام تاریخی وزوان اظهار داشت: مجموعه حمام تاریخی وزوان حدود ۴۰۰ مترمربع مساحت دارد که به‌تازگی از دل خاک بیرون کشیده شده است و مربوط به دوره صفویه است.

وی افزود: پارک شاهد وزوان را ۲۰ سال پیش با از بین بردن سقف حمام تاریخی این شهر بر روی این بنای تاریخی احداث کرده بودند، ازاین‌رو تصور بر این بود که پایه‌های حمام از بین رفته باشد اما خوشبختانه پایه‌هایی با قطر ۲ متر به‌صورت سالم از دل خاک بیرون آورده شد.

شهردار وزوان با بیان اینکه پایه‌های ۲ متری حمام تاریخی وزوان با نقشه دوره صفویه به‌صورت سالم از دل خاک درآمده است، گفت: این مجموعه دارای قسمت‌هایی از جمله ورودی، سربینه و گرمخانه است و اندام حمام‌های دوره صفویه در این حمام به‌خوبی مشهود است.

وی تصریح کرد: این حمام به‌صورت دوقلو در شهرستان وزوان قرار دارد، اما با احداث پارک بر روی این حمام که به شکل مخروبه در آمده بود سقف حمام تخریب شده است، ازآنجایی‌که مردم وزوان علاقه‌مند به آثار تاریخی هستند پایه‌های حمام به کمک شهرداری این شهر و مشارکت میراث فرهنگی از دل خاک بیرون کشیده شد.

صرامی پیرامون واگذاری ویژه زمین حمام به سرمایه‌گذاران حوزه میراث فرهنگی، بیان کرد: شهرداری وزوان آمادگی لازم برای را برای واگذاری این زمین به سرمایه‌داران دارد تا این حمام قدیمی را مرمت کرده و به روش مدرن امروزی با امکانات کافی درآورد.

وی گفت: حمام تاریخی وزوان نیازمند مرمت است، ولی با توجه به اینکه پایه‌های حمام سالم است تنها سقف حمام نیاز به مرمت دارد.

شهردار وزوان به عملیات باستان‌شناسی برای بیرون کشیدن این حمام از دل خاک اشاره کرد و اظهار داشت: یک سال پیش بیرون کشیدن این حمام از دل خاک در دستور کار شهرداری و میراث فرهنگی قرار گرفت و حدود یک ماه عملیات باستان‌شناسی به طول انجامید.

وی با بیان اینکه اعتبارات شهرداری برای بیرون آوردن حمام دوم این مجموعه کافی نبود، بیان کرد: اعتبارات شهرداری وزوان به‌اندازه‌ای نیست که بتواند حمام دوم این مجموعه را از دل خاک بیرون بیاورد و آن را مرمت کند.

صرامی به اعتبار موردنیاز برای مرمت حمام تاریخی وزوان اشاره و بیان کرد: برای احداث سونا و جکوزی پیرامون آب‌درمانی و ماساژ درمانی در این حمام بین ۴ تا ۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه حمام تاریخی وزوان یکی از آثار تاریخی نادر در کشور است، تصریح کرد: یک حمام دوقلو در کنار هم در کشور نادر بوده که یکی از آن‌ها در شهرستان وزوان قرار گرفته است، ازآنجایی‌که قنات وزوان در تاریخ ۲۵ تیرماه سال جاری به ثبت جهانی رسیده و فضاهای بوم گردی بسیاری در وزوان وجود دارد، می‌توان در آینده شهرستان وزوان را به یک مجموعه گردشگری منحصربه‌فرد تبدیل کرد.

شهردار وزوان به شعار شهر وزوان اشاره کرد و افزود: یکی از شعارهای شهر وزوان “شهر رحمت و دوستی” و دیگری شعار “گردشگری آب و قنات” است که وجود ۵ رشته قنات با گذر از زیر ساختار این شهر و وجود حدود ۱۰ آب گیر ارزشمند در این شهر علت نام‌ دادن این دو شعار است.