آیا جامعتین از روحانی در ۹۶ حمایت می کنند؟

2016-06-22
146 بازدید

این روزها بخش اعظم اصولگرایان میانه رو در دو راهی هستند؛ از یک سو دلشان با روحانی است اما واضح آن را بیان نمی کنند و از سوی دیگر مجبورند برای عدم اعلام علنی برائت از احمدی‌نژاد و جلیلی و تمایل نداشتن به بازگشت آنها سکوت پیشه کنند، اما شرایط جامعتین که متشکل از اصولگرایان […]

download

این روزها بخش اعظم اصولگرایان میانه رو در دو راهی هستند؛ از یک سو دلشان با روحانی است اما واضح آن را بیان نمی کنند و از سوی دیگر مجبورند برای عدم اعلام علنی برائت از احمدی‌نژاد و جلیلی و تمایل نداشتن به بازگشت آنها سکوت پیشه کنند، اما شرایط جامعتین که متشکل از اصولگرایان معتدل است با دیگر اعضای این طیف تفاوت دارد، چنانکه به صورت واضح دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند و هراسی از طرد شدن و انتقادات طیف دلواپس ندارند.

به گزارش آرمان، نباید از این نکته غافل بود که چندی است مسیر جامعتین از اصولگرایان جدا شده و آنها ترجیح می‌دهند رویکری فراجناحی داشته باشند که نمونه آن همین انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان در اسفند ۹۴ است. در آن برهه اعلام شد که اصولگرایان لیستی را که به تایید جامعتین رسیده باشد ارائه خواهند داد اما ظاهرا این فقط یک جمله بود که بر زبان آوردند و در واقعیت چنین نشد و حتی دو تشکل روحانی هم در یک موضوع به هماهنگی نرسیدند و آن هم حضور آیت‌ا… هاشمی بود، بدین نحو که جامعه مدرسین تمایلی به درج نام آیت‌ا… هاشمی در لیست نداشتند اما جامعه روحانیت نمی‌توانست نسبت به قدیمی‌ترین عضو خود بی‌تفاوت باشد و نام او را در لیست نگذارد که البته این اختلاف سلیقه منجر به کدورت در میان دو تشکل روحانی نشد، به نحوی که دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات مجلس خبرگان و ارائه ۲ لیست از سوی جامعتین توضیح داد: هیچ انشقاقی وجود ندارد. یک اختلاف سلیقه طبیعی است، چراکه ۲ برادر هم در همه سلایق یکی نیستند.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در همه امور با هم بودند و تفکر‌ و مکتب‌شان واحد است و هر دو ارزش‌ها را قبول دارند اما ممکن است درباره یک نفر اختلاف سلیقه‌ای پیش بیاید و بحث چیز دیگری نیست. آیت‌ا… موحدی‌کرمانی درباره اینکه آیا اضافه شدن اسم آقای هاشمی به لیست جامعه روحانیت تصمیم کمیته سیاسی بود، متذکر شد: «در این جزئیات وارد نشوید اما در مجموع می‌گویم که اختلاف سلیقه‌ بوده است.» در آن برهه موحدی کرمانی در جایگاه دبیرکل جامعه روحانیت در نامه‌ای به هاشمی نوشت: « با عنایت به شایستگی‌های علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی جناب‌عالی، جامعه روحانیت مبارز حضرت‌عالی را به عنوان نامزد مورد تایید خود از حوزه انتخابیه استان تهران برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری انتخاب نمود». علی فلاحیان از حوزه انتخابیه خوزستان، سیداسماعیل نوری زنجانی از حوزه انتخابیه زنجان، سیدعلی حسینی از حوزه انتخابیه گیلان، هاشم نیازی و احمد مبلغی از حوزه انتخابیه لرستان کاندیداهای اختصاصی مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز هستند.

سیدکاظم نورمفیدی و عبدالهادی مرتضوی شاهرودی از حوزه انتخابیه گلستان کاندیداهای مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز بودند، اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کسی را در این حوزه مورد حمایت قرار نداده که این تفاوت‌ها به قول دبیرکل جامعه روحانیت اختلاف سلیقه است. البته لیستی هم که منتسب به هاشمی بود انتشار یافت که مشترکات فراوان آن نشانه پایبندی او به جامعتین است. در فهرست منتسب به هاشمی هشت چهره مشترک با جامعتین حضور دارند. اما به همان اندازه که نقاط مشترک این لیست نشان‌دهنده میزان نزدیکی فکری هاشمی به جامعتین بود عدم حضور آیات یزدی، مصباح و جنتی در این لیست به خوبی نقاط افتراق هاشمی با جامعتین را روشن کرد که قابل انکار نیست.

بنابراین وحدت جامعتین بیش از پیش برقرار است و برخی اعضا که تعدادشان هم اندک است با زدن بر طبل مخالفت با این اتحاد به تدریج حضور خود را در عرصه تاثیرگذاری کمرنگ می‌کنند.

ائتلاف نانوشته برای حمایت از روحانی

اگر درسال ۹۴ جامعتین به نام های مشترک برای حمایت در انتخابات مجلس خبرگان رسیدند و تنها بر سر آیت‌ا… هاشمی اختلاف سلیقه وجود داشت اما این روزها از اظهارات اعضای این دو تشکل روحانی می‌توان چنین استنباط کرد که آنها بر سر حمایت از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ به توافق رسیده و راه خود را به‌طور کامل از اصولگرایان غیرمیانه رو از جمله جبهه پایداری و آن دسته که هنوز از موفق نبودن در انتخابات ۹۴ دلخور هستند جدا کرده‌اند.

نخستین بال جامعتین یعنی جامعه روحانیت حمایت از روحانی در سال ۹۶ را علنی کرد. حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در ۱۸ خرداد گفت: « احتمال دارد مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از حسن روحانی حمایت کنند.» این اظهارات او با هجمه اصولگرایان دلواپس مواجه شدکه این واکنش قابل پیش‌بینی بود، چرا که آنها از ابتدای آغاز به کار دولت روحانی در اتاق فکری که به گفته سخنگوی دولت در روزهای شنبه تشکیل می‌شود برای تضعیف دولت برنامه‌ریزی می‌کردند و این اظهارات مصباحی‌مقدم مبنی بر حمایت از روحانی به مثابه بی‌اثر کردن تمام ترفندهایی بود که در طی سه سال به کار گرفته بودند.

هنوز تندروهای طیف اصولگرا از شوک اظهارات مصباحی مقدم خارج نشده بودند که بال دیگر جامعتین یعنی جامعه مدرسین هم حمایت از روحانی در انتخابات ۹۶ را مطرح کرد. دیروز سید محمد غروی حمایت از روحانی را به این تشکل روحانی یا جامعتین محدود نکرد بلکه گفت: بسیاری از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ نهایتا بر حمایت از آقای روحانی توافق خواهند کرد. وی اظهار کرد: اصلاح‌طلبان ممکن است چندان از عملکرد دولت یازدهم راضی نباشند؛ چرا که این دولت در راستای برآورده کردن تمامی خواسته‌های اصلاح‌طلبان عمل نکرده است، اما در نهایت این جناح، شخصیتی ندارد که بتواند برای انتخابات ۹۶ وارد میدان شود و به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی حمایت کنند.

وی با بیان اینکه روحانی خود را فراجناحی می‌داند و نمی‌توان وی را شخصیتی اصلاح‌طلب معرفی کرد، ادامه داد: تلقی من این است که آقای روحانی جزو اصلاح‌طلبان نیست؛ چرا که ایشان مدعی هستند فراجناحی عمل می‌کنند و از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در کابینه دولت شان حضور دارند و از لحاظ فکری نیز سوابق ایشان نشان می‌دهد که نمی‌توان آقای روحانی را جزو اصلاح‌طلبان دانست.

غروی دیروز مرز خود را با حامیان احمدی‌نژاد هم مشخص کرد، چنانکه این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۹۶، اظهار کرد: « ممکن است آقای احمدی‌نژاد در بین عوام مردم و در شهرستان‌های کوچک و روستاها به دلیل شیوه‌اش در پرداخت یارانه‌ها همچنان حامیانی داشته باشد اما جریان‌های مختلف اصولگرایی اکثرا از حضور ایشان در انتخابات آتی استقبال نمی‌کنند و نسبت به آقای احمدی‌نژاد نظر مساعدی ندارند. از سوی دیگر خیلی بعید است که شورای نگهبان صلاحیت ایشان را تایید کند، هر چند که آقای احمدی‌نژاد در مراسم‌های مختلف حضور پیدا کرده و سخنرانی هم می‌کند اما گمان نمی‌کنم شانسی برای موفقیت داشته باشند.» بنابراین با توجه به همسویی دیدگاه‌های اعضایی از جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در حمایت از روحانی باید منتظر واکنش دلواپسان بود که به نظر می رسد انتخابات ۹۶ را از هم‌اکنون باید برای خود باخته تصور کنند.