تاملی بر آتش سوزی روز گذشته در مراتع بخش میمه

2016-06-18
278 بازدید

مرسوم است که می گویند حادثه خبر نمی کند گرچه من با همه جای این جمله زیاد موافق نیستم و معتقدم چشم عقل حوادث را می بیند اما آتش سوزی روز گذشته در مراتع زیادآباد قابل تامل است . نخست بر این نکته باید تامل کرد که دهیاری زیادآباد و شهرداری های میمه ، وزوان […]

photo_2016-06-18_13-58-22
مرسوم است که می گویند حادثه خبر نمی کند گرچه من با همه جای این جمله زیاد موافق نیستم و معتقدم چشم عقل حوادث را می بیند اما آتش سوزی روز گذشته در مراتع زیادآباد قابل تامل است . نخست بر این نکته باید تامل کرد که دهیاری زیادآباد و شهرداری های میمه ، وزوان ، لای بید و زرکان امکانات اطفای حریق و آتش نشانی خود را در طبق اخلاص نهاده و در  اسرع وقت به محل اعزام نمودند و اعلام از طریق بلندگوی مساجد زیادآباد و گروههای تلگرامی جمعیت زیادی را به منطقه ی در حریق واقع شده کشانید و علیرغم حجم وسیع آتش سوزی و جریان تند و پر شتاب باد ، آتشی را که زبانه می کشید و مراتع را در کام سوزان خویش فرو می برد مهار کردند .

photo_2016-06-18_13-57-57

حضور نیروهای مردمی در سطحی گسترده و عوامل آتش نشانی شهرداری ها واقعا قابل تقدیر و تشکر است اما نمی شود از خلا نیروهای مهارت دیده و آموزش داده شده برای اینگونه مواقع غافل بود . متاسفانه در شهرداری های ما نیز هم نیروی انسانی لازم و آموزش دیده و هم ابتدایی ترین امکانات با محدودیتهای جدی روبرو می شود و مدیران بحران بخش میمه باید به روزهای مبادا بیندیشند و شهرداری ها و بویژه شهرداری مرکز بخش را که از ساختمان مستقل و دارای ظرفیت آتش نشانی نیز برخوردار است به امکانات مواجهه با حوادث مجهز نمایند .

photo_2016-06-18_13-58-47

گزارشهای رسیده حاکی است که آتش سوزی در منطقه ی مرتعی موسوم به ” چاه موش ” از مراتع روستای زیادآباد بوقوع پیوسته و بیش از ۲۵ هکتار از گیاهان مرتعی به خاکستر تبدیل شده است . لازم به توضیح است که تراکم گیاهان مرتعی بدلیل بارشهای مناسب سال جاری خطر آتش سوزی را افزایش داده و لازم است که دامداران و سایر مردمی که برای گشت و گذار صحاری زیبای منطقه را انتخاب می کنند ، احتیاط های لازم را در روشن کردن آتش و خاموش کردن آن پس از رفع نیاز داشته باشند .