حاجی : مسولان استان اصفهان ، اصفهاندار نباشند

2016-06-15
56 بازدید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجلس دهم بیش از دو هفته است که فعالیت خود را آغاز کرده است، یکی از مهمترین اتفاقات در این مدت فعالیت مجلس شورای اسلامی بی شک دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری و فرمایشات مهم ایشان خطاب به بهارستان‌نشینان بود. صحبت‌هایی که جدای از همه ماموریت‌ها و وظایفی […]

۱۳۹۲۰۳۱۳۰۰۰۳۳۸_PhotoA

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجلس دهم بیش از دو هفته است که فعالیت خود را آغاز کرده است، یکی از مهمترین اتفاقات در این مدت فعالیت مجلس شورای اسلامی بی شک دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری و فرمایشات مهم ایشان خطاب به بهارستان‌نشینان بود.

صحبت‌هایی که جدای از همه ماموریت‌ها و وظایفی که برای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم مشخص شد، یک محور اساسی به نام اقتصاد و معیشت مردم داشت. موضوعی که شاید فصل مشترک فعالیت‌های این روزهای مجلس و دولت است و باید تلاش شود تا به بهترین نحو وظایف این دو قوه در جهت تحقق نیازها و خواسته‌های مردم انجام شود.

در همین راستا و با توجه به رفت و آمدهای روزهای اخیر دولتی‌ها در مجلس دهم با یکی از ۷۰ نماینده بازمانده از مجلس نهم در دوره دهم به بحث و گفت‌وگو نشستیم. آنچه از نظر می‌گذرانید ماحصل گفت‌وگوی تفصیلی با حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس دهم است.

فارس: در دیدار نمایندگان مجلس دهم با رهبر انقلاب، ایشان مطالبات گسترده‌ای از نمایندگان داشتند، مجلس و یا هر نماینده‌ای در راستای تحقق این مطالبات چه اقداماتی باید انجام دهد؟

حاجی‌دلیگانی: رهبر معظم انقلاب در واقع در این دیدار یک منشور ۴ ساله‌ای را برای نمایندگان مجلس دهم بیان کردند. از جمله محورهای اصلی به اعتقاد بنده این است که با نکات و تذکراتی که فرمودند و تدابیری که داشتند؛ از اینکه مجلس دهم به سمت انجام حرکت‌های مشابه مجلس ششم پیش برود و مجلس ششم دیگری تکرار شود جلوگیری کردند.

رهبر انقلاب در این بیانات راه همه کسانی که احیاناً در ذهنشان بنا داشتند مجلس دهم را به سمت و سویی ببرند که به حواشی بپردازد و از متن فاصله بگیرد خنثی کردند. ایشان مجلس را به پرداختن به مسائل اساسی کشور هدایت کردند. چراکه بعضی از افراد سناریوهایی در ذهنشان داشتند اما به نظر می‌رسد با این بیانات این سناریوها در نطفه خفه شد و چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

نکته دیگر در فرمایشات رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم این بود که نمایندگان به مسائل اساسی مردم از جمله مسأله اقتصاد، معیشت و اشتغال بپردازند. در ادامه نیز به مسأله مهم فرهنگ می‌پردازند که این دو مقوله بسیار مهمی هستند که بر یکدیگر نیز تاثیر گذار هستند.

فارس: نظرات و انتظارات ایشان در حوزه فرهنگ را چگونه تشریح می‌کنید؟

حاجی‌دلیگانی: مسائل فرهنگی به نوعی زیرساخت مسائل اقتصادی است و رفتار فرهنگی ما در مباحث اقتصادی اثر دارد. از طرفی معیشت و اقتصاد مردم هم بسترساز حرکت فرهنگی مردم خواهد بود.

پرداختن به دو مقوله فرهنگ و اقتصاد و سایر موضوعات به نحوی بود که اگر مجلس بخواهد به آن‌ها بپردازد، از نظر قانون‌گذاری و نظارت کار را در مورد این مسائل به انجام برساند و پیگیر حرکت و هدایت دولت در همین چارچوب باشد، فرصتی برای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نخواهد داشت. بنابراین این هم یک دستاورد بزرگی بود که اتفاق افتاد.

نکته دیگری که در اداره مجلس به نظر من مهم است، موضوع شرعی بودن سوگندی است که هیأت رئیسه هنگام انتخاب شدنشان قرائت و یاد می‌کنند چراکه در مجالس گذشته می‌دیدیم به‌ راحتی بعضی از افرادی که مدعی هم بودند مواردی از قانون و آئین‌نامه داخلی را زیر پا می‌گذاشتند.

این صراحتی که قسمی که یاد شده شرعی است از بسیاری انحراف‌ها و خلاف قانون‌ها در مجلس پیشگیری می‌کند. این برای اولویت‌های مجلس می‌تواند منشأ اثر باشد که نهایتاً به نفع مردم هم تمام می‌شود.

فارس: موضوع دیگری که در این دیدار توسط رهبر انقلاب مطرح شد، بحث خود نظارتی مجلس و توجه ویژه به آن است، نقش نمایندگان در تحقق این مسئله چیست؟

حاجی‌دلیگانی: بنده در مجلس نهم منتقد بودم که آن‌طور باید و شاید این نظارت صورت نگرفت. امیدوارم در مجلس دهم این اتفاق به نحوی بیفتد که مجلس از هر سوءاستفاده احتمالی یا هرگونه انجام کارهای خلاف شئون نمایندگی و غیره با نوع رفتار و نظارت مجموعه نظارتی مجلس مصون بماند.

لازمه چنین امری این است که افرادی که مجلس انتخاب می‌کند افرادی بی پیرایه باشند و خودشان در مظان چنین مسائلی قرار نگرفته باشند.

فارس: نقش دولت و مجلس در حرکت به سمت رشد اقتصادی چیست و در تحقق این مسئله چه اقداماتی باید به صورت ویژه پیگیری شود؟

حاجی‌دلیگانی: مجلس از یک طرف باید قوانین متناقضی را که در این بخش وجود دارد، اصلاح کند و به نوعی بخشی از آن را در مورد مالیات به یک فوریتی تصویب کرد که انجام بدهد.

بعد دیگر نظارت است که مجلس مرتب بر دولت نظارت کند و از دولت بخواهد و ببیند که آیا بر اساس آنچه باید در مجلس رفتار شود، حرکت می‌شود یا نه و دولت را در جهت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی یاری کند.

در صحنه اجرای ۹۰ درصد و حتی بیش از ۹۰ درصد کار بر عهده دولت است و شاید ۱۰ درصد کار به بُعد قانون‌گذاری برمی‌گردد. بنابراین این دولت است که در عرصه  اقتصاد باید این حرکت را به انجام برساند و من فکر می‌کنم که دیگر بهانه‌ای هم برای این موضوع وجود ندارد.

زمانی به اشتباه گفته می‌شد که همه مشکلات ما ناشی از تحریم‌هاست یا گفته می‌شد که ۸۰ درصد مشکلات ما به تحریم برمی‌گردد. اگر امروز که باز شرایط بعد از برجام تغییر محسوسی برای مردم نداشته است، بگویند که تحریم‌ها اثر نداشت و مشکلات اقتصادی به داخل برمی‌گردد، درد مردم با این‌گونه مسائل چاره نمی‌شود.

باید از دولت بخواهیم که با مردم شفاف برخورد کرده و واقعیت‌ها را مطرح کند. دولت خیلی روشن و ملموس در حوزه اقتصاد باید بگوید که در این چند سال گذشته چه کرده است.

آنچه در جامعه محسوس است و دیده می‌شود، نشانه‌های رکود و بیشتر شدن روزانه مشکلات اقتصادی برای توده مردم است.

از طرفی آن‌هایی که به نوعی وضع اقتصادی و وضع دارایی‌هایشان خوب بوده بسیار نگران و ناراحت هستند. افرادی هم که جزو طبقات مستضعف محسوب می‌شوند ناراحت و نگران هستند. بنابراین باید ببینیم نهایتاً دولت بر سر سفره مردم چه می‌آورد که برایشان مشهود باشد.

فارس: نکته مهم دیگر مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب انقلابی بودن و انقلابی ماندن مجلس است. به نظر شما برای تحقق چنین مجلسی چه ویژگی‌هایی باید مدنظر قرار بگیرد؟

حاجی‌دلیگانی: عمدتاً اگر شرایط و خصوصیات یک فرد انقلابی را که منصه ظهور آن هم در ابتدای انقلاب بوده است بررسی کنیم به ویژگی‌هایی می‌رسیم که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرد انقلابی روحیه‌ایثارگری است.

فرد انقلابی حاضر بود برای رسیدن به هدف از جان، مال، وقت و از همه وجود خودش سرمایه‌گذاری کند. همان انگیزه انقلابی گری و روحیه‌ای که ویژگی‌هایش را نام بردند باعث شد این فرد انقلابی با آن حرکتش بتواند نظام ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کند.

در دوران دفاع مقدس این روحیه انقلابی بود که از جوانان ما افرادی ساخت که افراد تحصیل کرده دانشگاه‌های نظامی جنگ رژیم صدام و کشورهای دیگر نتوانستند از عهده‌شان برآیند. در ایران چنین دانشگاهی به نام دانشگاه نظام داریم که افراد را ساخت و پرداخت. همین روحیه و ویژگی‌ها الآن هم لازم است.

الآن هم مدیران، مسؤولان، کارکنان ادارات ما و همه آن‌هایی که به هر حال در این کشور مسؤولیتی دارند و سمتی پذیرفته‌اند از ریز و درشت لازم است که این ویژگی‌های انقلابی را داشته باشند تا مسائل کشور پیش برود.

اگر این روحیه در مسؤولان و مردم وجود  داشته باشد، کار امروز برای فردا نخواهد ماند. اگر این روحیه را داشته باشیم، در استفاده از بیت‌المال صرفه‌جویی به نحو خیلی خوبی انجام خواهد شد و از وقت، امکانات و بودجه استفاده بهینه خواهیم داشت.

فارس: مقابله با دشمن و برخورد محکم با دولت آمریکا که مدنظر مقام معظم رهبری است، کجای منظومه انقلابی‌گری جای می‌گیرد؟

حاجی‌دلیگانی: یکی دیگر از ویژگی‌های فرد انقلابی این است که طرفدار مظلوم و دشمن ظالم است. چه کسی هست که امروز در دنیا که از ظلم آمریکایی‌ها و سلطه‌شان در سازمان ملل فریاد نزند؟

متأسفانه در چند روز گذشته شاهد افتضاحی بودیم که دبیر کل سازمان ملل به بار آورد. با وجود کشتار مردم یمن به‌ویژه کودکان بی‌گناه توسط آل سعود، به خاطر چند دلاری که از عربستان می‌گیرد، عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودک حذف کرد و به اصطلاح طرفداری از ظالم و ظلم کرد.

این‌ها همه و همه نشان می‌دهد که استکبار دنبال تقسیم دنیا به دو قطب سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است. بنابراین یک فرد انقلابی مقابل سلطه‌پذیر می‌ایستد و زیر بار سلطه سلطه‌گران هم نمی‌رود. این جاست که مقابله با آمریکا هم معنی پیدا می‌کند.

فارس: در مورد فضای عمومی استان چه نکاتی را برای کامل شدن ماموریت نمایندگان مردم مدنظر دارید؟

حاجی‌دلیگانی: از مسؤولان استان اصفهان هم انتظار می‌رود که اصفهان‌دار نباشند بلکه در سطح استانی تصمیم بگیرند. مدیران کل، مدیرکل شهر اصفهان نباشند بلکه مدیرکل همه شهرستان‌های استان باشد.

مسؤولان استان اصفهان باید به همه شهرها نگاه عادلانه داشته باشند. به همان اندازه که ما از استان‌هایی که به‌ناحق فشار می‌آورند و مانع از جاری شدن آب زاینده رود می شوند، مورد ظلم واقع می‌شویم، مسؤولان استان نخواهند که برای دیگر شهرستان‌های ما چنین اتفاقی بیفتد و چنین ظلمی در حقشان صورت بگیرد.