محمدرضا فخرالدین – سرمان را سرسری نتراشید

2016-06-08
766 بازدید

در حکایات آمده است ، پیرزنی نابینا و درمانده در سالهای قحطی قدیم آرد خود را برای پختن به همسایه خویش می سپارد و همسایه به خیال آن که پیرزن به دلیل نابینایی از تعداد نان های پخته شده که پنج عدد بود خبری ندارد ، یکی از آنها را برداشته و چهار عدد دیگر […]

در حکایات آمده است ، پیرزنی نابینا و درمانده در سالهای قحطی قدیم آرد خود را برای پختن به همسایه خویش می سپارد و همسایه به خیال آن که پیرزن به دلیل نابینایی از تعداد نان های پخته شده که پنج عدد بود خبری ندارد ، یکی از آنها را برداشته و چهار عدد دیگر را تحویل می دهد . پیرزن که در مراحل پختن نان در کنار تنور حضور داشت و صدای تَپ ناشی از برخورد نان ها به تنور را شنیده بود ، با شمردن تعداد نان ها می گوید “حیرانم از این کار ،  تَپَش پنج و نانش چهار”

حکایت اغلب کارهای عمرانی که سالهای متمادی در میمه اجرا گردیده و می گردد ، حکایت پیرزن نابینای قصه‌ی ماست . علی رغم نظارت دفتر فنی و طی مراحل قانونی و درست بودن کارها بر روی کاغذ ، در عمل شاهد حیف و میل بیت‌المال و انجام عملیات عمرانی سراپا نقصی هستیم که حیرانی بیننده را به دنبال دارد.

خیابان سعدی که این روزها به اصطلاح شاهد زیباسازی جداول و سنگ فرش پیاده رو های خود است و خوشبختانه از شرایط بهتری نسبت به سایر خیابان های میمه برخوردار بوده است ، نیز از این قاعده مستثنی نیست .

jadval (1)

همان گونه که در تصویر بالا مشخص است عرض پیاده رو نسبت به قبل کمتر شده است.

jadval (2)

نکته قابل توجه این است که در اصلاح جداول انتهای خیابان که سال گذشته اجرا گردید و به دلیل شروع فصل سرما ادامه کار متوقف گردید ، مشکل کاهش عرض پیاده رو مشاهده نمی شود .

jadval (3)

در تصویر بالا مشاهده می کنید که این کاهش بی دلیل عرض پیاده رو عبور و مرور عابرین پیاده را با مشکل مواجه خواهد نمود.

jadval (4)

عدم جمع آوری ضایعات ناشی از تخریب پیاده رو قدیمی و باقی گذاردن آن در محیط کار توسط پیمانکار منجر به استفاده نابجا از همین نخاله ها در بتن ریزی گردیده است.

jadval (5)

این استفاده نابجا از نخاله ها و تخلخل ناشی از آن باعث نفوذ آب ، یخزدگی و تخریب سریع آن خواهد شد.

jadval (6)

کما این که تخریب ایجاد شده در تصویر بالا، بدون نیاز به عوامل جوی و به علت عدم استفاده از سیمان کافی ، به راحتی با نیروی دست در حضور شهردار و ناظر پروژه و به منظور نشان دادن عمق فاجعه انجام گردید.

jadval (7)

در تصویر بالا می بینید که بتن! استفاده شده به دلیل عدم رعایت نکات فنی شباهتی به بتن نداشته و توصیه می شود جهت شناسایی و درج در جدول عناصر ناشناخته مندلیف به آزمایشگاه های تحقیقاتی معرفی گردد.

jadval (8)

استفاده از بتن نامناسب

jadval (9)

استفاده از بتن نامناسب

jadval (10)

پیشروی شبه بتن به داخل جوی که در اثر عدم قالب بندی حادث شده است علاوه بر ظاهر نامناسب ، فضای بسیار کمی را برای نفوذ آب به داخل زمین باقی گذاشته است.

jadval (11)

در این تصویر همه معایب مذکور یک جا دیده می شود اما معمولا پیمانکاران نگرانی از بابت تحویل پروژه ندارند و از یک لایه نازک خاک که ستار العیوب است برای پوشاندن این معایب استفاده می کنند.

jadval (12)

خوشبختانه با پیگیری برخی از ساکنان محل، شهردار محترم و محبوب در اسرع وقت در محل حاضر شده و ضمن تایید ایراد های وارده با گشاده رویی پیمانکار و ناظر پروژه را به رعایت نکات فنی توصیه نمودند.

jadval (13)

حضور شهردار محترم در محل پروژه باعث شد در روز بعد همزمان با تخریب مابقی مسیر، نخاله ها نیز جمع آوری و از محل خارج گردد که این کار جای تشکر دارد .     اما ؛

jadval (14)

jadval (15)

علی رغم توصیه های مهربانانه شهردار محترم بتن های اجرا شده در روز بعد نشان داد که درب همچنان بر روی همان پاشنه ولی کمی آهسته تر می چرخد.

jadval (16)

جوی خیابان سعدی قبل از عمل

jadval (17)

جوی خیابان سعدی بعد از عمل!

و صرف صدها میلیون ریال هزینه

شما قضاوت کنید.