شکارچی متخلف در پناهگاه حیات وحش موته به دام افتاد

2016-05-29
123 بازدید

اصفهان – ایرنا – شکارچی متخلف که به وسیله موتور سیکلت در پناهگاه حیات وحش موته اقدام به شکار یک راس آهو کرده بود توسط محیط بانان محیط زیست استان اصفهان دستگیر شد.   به گزارش ایرنا، محیط زیست اصفهان روز شنبه به نقل از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست این استان اعلام کرد: این […]

اصفهان – ایرنا – شکارچی متخلف که به وسیله موتور سیکلت در پناهگاه حیات وحش موته اقدام به شکار یک راس آهو کرده بود توسط محیط بانان محیط زیست استان اصفهان دستگیر شد.

 ۸۲۰۹۰۹۵۸-۷۰۷۵۵۹۲۵
به گزارش ایرنا، محیط زیست اصفهان روز شنبه به نقل از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست این استان اعلام کرد: این شکارچی متخلف درحین تعقیب یک راس آهوی نر با موتورسیکلت تریل در پناهگاه حیات وحش موته، توسط محیط بانان دستگیر شده است .
مرتضی جمشیدیان افزود: راکب موتورسیکلت با مشاهده ماموران اقدام به فرار کرد اما محیط بانان پس از مدتی تعقیب و گریز، وی را متوقف و دستگیر کردند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: ماموران پس از بررسی مسیر فرار این شکارچی متخلف، یک راس آهوی نر زنده که با دست و پای بسته در زیر یکی از بوته ها قرارداده شده بود را کشف کردند.
وی افزود: آهوی کشف شده به دلیل خونریزی داخلی، دقایقی پس از کشف و پیش از انتقال به دامپزشکی تلف شد.
محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: شکارچی متخلف دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد. بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه زنده گیری و شکار غیرمجاز یک راس آهو، معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است.
* شکار حیوانات وحشی بویژه آهو توسط موتور سیکلت از جمله روش های جدید شکار است، در این روش که طی سال جاری دو نمونه آن در استان اصفهان مشاهده، شکارچیان متخلف با استفاده از موتور سیکلت های تریل، حیوان وحشی را آنقدر تعقیب می کنند که دچار خونریزی داخلی می شود و از پا می افتد.
پناهگاه حیات وحش موته با مساحت ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی استان اصفهان از وسیع ترین مناطق چهارگانه اصفهان است و در شهرستان های شاهین شهر و میمه، محلات و گلپایگان قرار دارد و از نظر حیات و حش یکی از پرجمعیت ترین مناطق حفاظت شده کشور می باشد.
پناهگاه حیات وحش موته محل رویش انواع گیاهان بوته ای و درختچه ای به ویژه درمنه، گون، خارشتر، بادام کوهی، پسته کوهی و انجیر وحشی است و ۴۷۸ گونه گیاهی متعلق به ۲۴۰ جنس و ۵۳ خانواده در این منطقه شناسایی شده است.
همچنین ۲۵ گونه پستاندار، ۸۸ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده و یک گونه دو زیست در پناهگاه حیات وحش موته شناسایی و ثبت شده است. آهوی ایرانی شاخص جانوری در دشت موته است؛ قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه، گراز، انواع جوندگان، خزندگان، پرندگان از جمله کبک، تیهو، کوکر شکم سیاه، انواع چکچک، انواع چکاوک، شاهین، بالابان، دلیجه و کرکس از گونه های جانوری دیگر در این منطقه است.