محمد تقی معینیان – مهمترین ارگانهای اقتصاد مقاومتی ( ۲ )

2016-05-19
217 بازدید

مهمترین ارگانهای اقتصاد مقاومتی ۱- مقاوم بودن اقتصاد «یک رکن اساسی و مهم، مقام بودن اقتصاد است. اقتصاد باید بتواند در مقابل آنچه ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.» (مقام معظم رهبری) اقتصاد شکننده، اقتصادی است که بر مبنای درآمدهای نفتی بنیانگذاری شود و اتکا آن به درآمدهای نفتی باشد، این […]

معینیان محمد تقی

مهمترین ارگانهای اقتصاد مقاومتی
۱- مقاوم بودن اقتصاد
«یک رکن اساسی و مهم، مقام بودن اقتصاد است. اقتصاد باید بتواند در مقابل آنچه ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.» (مقام معظم رهبری) اقتصاد شکننده، اقتصادی است که بر مبنای درآمدهای نفتی بنیانگذاری شود و اتکا آن به درآمدهای نفتی باشد، این اقتصاد با کوچکترین تنش در قیمت جهانی فروش نفت متزلزل می شود. باید درآمدهای اقتصادی کشور از منابع ثابت، منابعی که با توطئه های مخالفین و دشمنان کشور قابل تزلزل نباشند تأمین شود و وابستگی اقتصاد کشور به نفت شدیداً کاهش یابد نظیر کشور ژاپن، کشوری که خریدار نفت و سوختهای فسیلی است اما اقتصادش بر مبنای تولیدات صنعتی بنیانگذاری شده است و بسیار مقاوم و غیر قابل تأثیر از سوی دشمن است.
۲- استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی
بدون حضور بخش خصوصی، اقتصاد کشور پویا نخواهد شد. پس یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی، تکیه به مردم است. باید بخش خصوصی توانبخشی شود. باید با تهیه قوانین لازم و مقررات کارشناسی شده، منابع بانکی در اختیار سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار گیرد و از رانتهای سیاسی و نفوذ آقازاده ها در شبکه بانکی بشدت جلوگیری شود. در این رابطه باید از همه ظرفیت های دولتی و مردمی استفاده شود. از فکرها و اندیشه ها و راهکارهائی کارشناسی شده، تا بتوان به مردم میدان داده شود تا با امنیت خاطر وارد سرمایه گذاری در کشور شوند. دولت باید با چشم های تیزبین و ریزبین و دوربین خود مراقبت کند که تسهیلات بانکی در اختیار کسانی قرار نگیرد که بعنوان ایجاد اشتغال و ایجاد کار و کارآفرینی تسهیلات بانکی بگیرند. اما کارآفرینی واقعی انجام نگیرد. در کنار مراقبت باید برای امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برنامه ریزی کرد و از دخالت ارگانهای غیر مسئول و افراد خودسر در امور سرمایه گذاری بشدت جلوگیری کرد. متأسفانه در حال حاضر فقط امنیت آهنی برای ارگانهای دولتی و نهادهای حکومتی و نظامی بوجود آمده، اما بخش خصوصی بشدت نگران امنیت سرمایه گذاری در کشور است. باید دولت این اطمینان را برای سرمایه گذار فراهم کند که سرمایه گذاریش از ناحیه نهادها و افراد غیر مسئول تهدید نخواهد شد، باید امنیت روانی برای سرمایه گذار داخلی و خارجی با تدوین قوانین محکم و متقن ایجاد کرد و مسئولین قانونی و واقعی نظارتی و مدیریتی اقتصادی کشور مشخص شوند و از دخالتهای افراد و ارگانهای غیر مسئول بشدت جلوگیری کرد.
۳- حمایت از تولید ملی
یک رکن مهم اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی است (صنعت و کشاورزی). حمایت از تولید ملی، آن بخش درون زای اقتصاد ماست که باید به آن تکیه کرد. خوشبختانه اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ در دولت یازدهم فعال شده و سوددهی شان خوب شده است (سیمان، محصولات فولاد، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و …)
اما واحدهای کوچک و متوسط وضع رضایت بخشی ندارند و باید مورد حمایت دولت قرار گیرند. باید موانع استفاده از تسهیلات بانکی و صادرات و فروش کالاهای این صنایع در داخل و خارج فراهم شود و دولت بشدت از واردات کالاهای خارجی بی کیفیت چینی و غیره که مشابه آنها در کشور تولید می شوند جلوگیری کند.
۴- مدیریت منابع ارزی
منابع ارزی کشور باید با دقت و با برنامه های کارشناسی شده و اصولی مدیریت شود. نباید دیگر اجازه داد اقدامات نسنجیده و نابخردانه ای نظیر حرکات دولت نهم و دهم در خروج منابع ارزی کشور و حیف و میل تکرار شود دیگر نباید اجازه داد وقایع مشابه و اقدامات نسنجیده و غیر کارشناسی اقتصادی در مدیریت منابع ارزی دولت گذشته تکرار شود. متأسفانه دولت گذشته در شرایطی که کشور در وضعیت تحریم قرار داشته، از امریکا ۴ میلیارد اوراق قرضه خریداری کرده، در شرایطی این اوراق خریداری شده که کشور با فقدان منابع ارزی، فرار سرمایه و بیکاری شدید روبرو بوده است، به قول مقام محترم ریاست جمهوری (گوشت را جلو گربه انداختند! تا به راحتی ۲ میلیارد دلار آنرا دولت آمریکا چپو کند) یا هنوز سرنوشت ۷۸ میلیارد یورو رقمی معادل ۱۱۴ میلیارد دلار انتقال یافته در دولت گذشته به کشور ترکیه مشخص نیست. یا هنوز تکلیلف ۲۲ میلیارد دلار که بنام تنظیم بازار ارز در حد فاصل سالهای ۹۱ تا ۹۲ از کشور خارج شده معلوم نیست. متأسفانه به دلیل مدیریت ضعیف در منابع ارزی کشور طی سالهای گذشته هنوز سرنوشت بسیاری از منابع ارزی خارجی وارد شده به کشور از جمله ۹۰۰ میلیارد دلار پول فروش نفت طی ۸ سال دولت گذشته نامشخص و غیر شفاف است (پولی که سهم هر ایرانی در آن حدود ۵۰ میلیون تومان است).
باید در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، نظام مدیریت ارزش کشور با قاطعیت برنامه ریزی و کنترل و نظارت گردد تا از حیف و میل آنها با مدیریتهای نادرست جلوگیری شود. تا دیگر در این سیستم، بابک زنجانی ها فرصت ظهور و عرض اندام نیابند.
مشکلات اقتصادی هر کشور که اساس آن عدم مدیریت صحیح ارزی است. عامل نابودی و انحطاط هر کشور است. مشکلات اقتصادی دلیل اصلی بسیاری از طلاق ها، از هم پاشیدگی خانواده ها، عامل جرم و جنایت و خودکشی هاست. فساد اقتصادی روی فرار مغزها تأثیرگذار است و یکی از دلایل اصلی فرار سرمایه های اجتماعی و انسانی کشور به کشورهای خارجی است.
۵- مدیریت مصرف
مدیریت مصرف یک مسئله مهم و کارآمد در اقتصاد مقاومتی است. باید با فرهنگ سازی و اقدام عملی جلو اسراف و زیاده روی چه در ارگانها و نهادهای دولتی و چه در سطح عمومی جامعه گرفته شود.
«مقام معظم رهبری: ما دچار اسراف هستیم، بسیاری از منابع کشور، دچار اسراف گرایی های ماست و به هدر می رود و این امر منتهی به افزایش شکاف بین فقرا و اغنیا می شود»
اصلاح الگوی مصرف به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور بوده و سبب ارتقای شاخص های زندگی و کاهش هزینه های جاری در کشور شده و زمینه ای برای گسترش عدالت محسوب می شود، از طرفی قناعت و صرفه جویی موجب نشاط و پرهیز از اضطراب های ناشی از زیاده خواهی و چشم و هم چشمی ها می شود.
نگاهی آماری راهی میان بر در بررسی این موضوع است به همین دلیل چند مورد از نیازهای عمومی و پرمصرف در کشور را برگزیده و با ارائه آماری میزان مصرف در داخل کشور یا سطح استانداردهای آن در دنیا را می سنجیم تا جایگاه حقیقی مصرف کشور را در سبد مصرف بین المللی روشن نمائیم.
ایران با مصرف ۱۹۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مقام ۲۱ در بین ۲۲۱ کشور جهان را دارد. سرانه مصرف برق هر مشترک خانگی در ایران ۵ برابر استانداردهای جهانی و ۲۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است. متوسط سرانه مصرف برق هر مشترک خانگی در دنیا ۶۰۰ کیلووات ساعت است. میزان مصرف گاز طبیعی در ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۷۷ میلیارد متر مکعب بود. روزانه ۴۳ میلیون متر مکعب گاز به همراه گازهای نفتی در ایران بجای جمع آوری سوزانده می شود که این رقم بیش از مصرف روزانه کل کشور ترکیه است (۳۴ میلیون متر مکعب مصرف روزانه کشور ترکیه است) کشور ایران رتبه چهارم مصرف گاز در دنیا را دارد. رشد مصرف سالیانه گاز در ایران ۱۱ درصد و رشد مصرف گاز در جهان کمتر از ۲ درصد در سال است.
مصرف گاز در ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۹۷ میلیارد مکعب و در کشور چین با ۵/۱ میلیارد نفر ۷۰ میلیارد متر مکعب است.
متوسط مصرف بنزین هر خودرو در ایران ۱۱ لیتر در روز، در آلمان و ژاپن ۵/۲، در انگلستان ۵/۳، در فرانسه ۹/۱ و در آمریکا ۳/۷ لیتر در روز است.
بعد از ترکمنستان و ونزوئلا قیمت بنزین در ایران دارای کمترین قیمت است، ۵۰ لیتر بنزین در ترکمنستان ۰۶/۱ دلار در ونزوئلا ۴۵/۱ دلار، در ایران ۷/۱۴ دلار اما در ترکیه ۹۸/۹۳ دلار است. تا قبل از سال ۲۰۰۵ ایران صادرکننده گازوئیل بود اما از سال ۲۰۰۶ به بعد وارد کننده گازوئیل شده، میزان مصرف گازوئیل در ایران روزانه بیش از ۸۰ میلیون لیتر است.
بر اساس آمار سازمان جهانی غذا، مصرف مواد خوراکی هر فرد در ایران ۱۵ برابر یک فرد چینی، ۱۰ برابر یک فرد هندی و ۴ برابر یک فرد ژاپنی است. تولید زباله های خانگی در ایران ۵/۳ برابر تولید زباله های خانگی در کشور انگلستان است. مصرف آب شرب وبهداشتی در تهران ۸/۶ برابر مصرف آب شرب وبهداشتی در شهر لندن است.
مدیریت مصرف باید ابتدا از دولت آغاز و توسط رسانه ملی و مطبوعات فرهنگ سازی تا در سطح جامعه شهری نیز نهادینه شود. در این رابطه مقام رهبری می فرمایند «ما یک ملت مسلمان علاقمند به مفاهیم اسلامی هستیم، اینقدر در اسلام اسراف منع شده، اما متاسفانه ما در زندگی مان اهل اسرافیم»
بخش سوم
الزامات اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری ادامه دارد………..