محمدتقی معینیان – تاملی بر سخنان ریاست جمهور ( ۴ )

2016-04-24
101 بازدید

بخش چهارم : تاملی بر سخنان ریاست جمهور……… دستاوردهای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) توافق هسته¬ای در نخستین دقیقه¬های بامداد روز ۲۷ دی ماه بود که وزیر خارجه ایران در مقابل دوربین¬های رسانه¬های جهان خبر از اجرائی شدن برجام و لغو تمامی تحریم¬های هسته¬ای علیه ایران داد. هرچند که این خبر به مذاق برخی از […]

photo_2016-02-23_14-53-49

بخش چهارم : تاملی بر سخنان ریاست جمهور……… دستاوردهای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) توافق هسته¬ای
در نخستین دقیقه¬های بامداد روز ۲۷ دی ماه بود که وزیر خارجه ایران در مقابل دوربین¬های رسانه¬های جهان خبر از اجرائی شدن برجام و لغو تمامی تحریم¬های هسته¬ای علیه ایران داد. هرچند که این خبر به مذاق برخی از سیاست¬مداران داخلی و خارجی خوش نیامد. (ایران بدون تحریم هسته¬ای، روز شکست حصر اقتصادی و روز برگشت ایران به جامعه جهانی و دهکده جهانی) در این مقاله مروری خواهیم داشت بر بخشی از دستاوردهای برجام.
دستاورهای اقتصادی و مالی
۱-لغو ۱۲ قطعنامه و ۵ تصمیم شورای حکام آژانس بین¬المللی انرژی اتمی علیه ایران
۲-لغو ۶ قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل بر ضد ایران
۳-شناسایی حق مسلم ایران در زمینه فعالیت¬های هسته¬ای صلح¬آمیز در سازمان ملل متحد و کلیه مجامع حقوقی جهان
۴-شناسایی و به رسمیت شناختن غنی¬سازی اورانیم در حد تولید سوخت هسته¬ای نیروگاه¬های برق هسته¬ای و دستگاه¬های تولید رادیوداروها و مصرف مواد اتمی در علوم کشاورزی، تحقیقاتی، پزشکی و صنعتی، در ایران و اجازه فروش اورانیم غنی شده به ایران و پیوستن ایران به تولیدکنندگان و صادرکنندگان سوخت هسته¬ای جهان.
۵-ورود ۲۰۰ تن کیک زرد (اورانیم غنی شده برای مصرف موارد ذکر شده در بند ۴) به ایران (مصرف ۵ سال کشور) این مواد با فروش اورانیم غنی شده به ایران تحویل داده می¬شود.
۶-گشوده شدن باب همکاری¬های هسته¬ای بین¬المللی ایران با جهان در عرصه ساخت نیروگاه¬های هسته¬ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت هسته¬ای برای گداخت هسته¬ای، پزشکی هسته¬ای، ایمنی هسته¬ای، آب شیرین کن و حفاظت از فاکتورهای زیست¬محیطی (اولین قرارداد اتمی ایران و چین بعد از برجام).
۷-لغو تحریم¬های گسترده اقتصادی و مالی ایران که توسط سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا در حوزه¬های گوناگون نظیر (نقل و انتقالات مالی بین ایران و کلیه کشورهای جهان، فعالیت¬های بانکی بین بانک¬های ایران و کلیه بانک¬های کشورهای عضو سازمان ملل).
۸-لغو تحریم¬های ایجاد شده برای سرمایه¬گذاری¬های خارجی در ایران.
۹-لغو کلیه محدودیت¬های بیمه (در کلیه زمینه¬های حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و کلیه¬ امور صادراتی و وارداتی و خریدهای خارجی کشور ایران در سطح دولت و بخش خصوصی).
۱۰-لغومحدودیت¬های ایجاد شده برای (صادرات و واردات فرآورده¬های نفتی، گازی و پتروشیمی)
۱۱-لغو تحریم¬های ایجاد شده برای (صنایع کشتی¬سازی، تأسیسات بندری، تأسیسات تولید سلاحهای متعارف جنگی و تولیدات مواد پالایش نفتی، پتروشیمی و میعانات گازی)
۱۲-لغو تحریم¬های ایجاد شده بر واردات و صادرات (طلا و سایر فلزات)
۱۳-لغو تحریم¬های ایجاد شده در زمینه ساخت و تولید (خورو، هواپیما، قطار و سایر وسائل حمل و نقل دریائی، هوائی و زمینی)
۱۴-لغو تحریم¬های ایجاد شده برای (فروش، عرضه، انتقال یا صادرات کلیه نرم¬افزارها و به روزرسانی کلیه نرم¬افزارها برای هر شخص حقیقی، حقوقی و دولتی)
۱۵-لغو تحریم¬های ایجاد شده مالی برای (افراد، اشخاص حقیقی و نهادها و رفع توقیف حساب¬ها و دارائی¬های آن¬ها در کلیه بانک¬ها و مجامع تولیدی و تجاری جهان)
۱۶-لغو خرید و فروش اسکناس¬های ایران در سطح جهان
۱۷-لغو تحریم¬ها در زمینه (خریدو پذیره¬نویسی اوراق قرضه دولتی)
۱۸-لغو تحریم¬ها در زمینه (تبادلات بانکی ایران با کلیه بانک¬ها و موسسات مالی جهان)
۱۹-لغو تحریم¬های (پرداخت و اخذ وام¬های بانکی از بانک جهانی و کلیه بانک¬های جهان برای دستگاه¬های دولتی و نهادها و افراد حقیقی و حقوقی در سطح جهان)
۲۰-لغو کلیه امور مربوط به طلا، فلزات گران¬بها، اسکناس و سکه (تولید، فروش، عرضه، خرید، صادرات، نقل و انتقال و تامین مالی و امنیتی و ارائه خدامات واسطه¬گری در مورد طلا، الماس، آلومینیم، اسکناس و سکه¬های طلا برای دولت و کلیه افراد حقیقی و حقوقی ایرانی در سطح جهان)
۲۱-لغو کلیه محدودیت¬ها در زمینه فلزات (فروش، عرضه، تولید، صادرات، واردات آهن آلات، مس، روی، کبالت، آلومینیم، گرافیت و سایر فلزات برای دولت ایران و کلیه نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در سطح جهان)
۲۲-آزادسازی کلیه دارایی¬های مسدود شده مربوط به تحریم¬های هسته¬ای ایران در سطح جهان، آزادسازی و پرداخت ۳/۱ ملیارد دلار پول بلوکه شده ایران در امریکا که برای خرید هواپیماهای جنگی توسط حکومت شاه به امریکا پرداخت شده بود، آزادسازی ۱۲۵ میلیارد دلار پول¬های بلوکه شده ایران در سطح جهان، عودت ۳۰ تن طلای توقیفی ایران در بانک¬های سوئیس
۲۳-لغو تحریم¬ها در زمینه فروش هواپیماهای مسافربری و باری و قطعات آن¬ها به ایران
۲۴-لغو تحریم¬ها و ایجاد محدودیت¬ها در زمینه سرمایه¬گذاری و ساخت (پا لایشگاه¬های نفتی، گاز و میعانات گازی و زغال سنگ و اجاره فعالیت¬ها و سرمایه¬گذاری ایران در کشورهای همسایه و سطح جهان برای ساخت پالایشگاه¬های نفتی، پتروشیمی و گازی)
۲۵-اجازه سرمایه¬گذاری دولت و کلیه نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی برای هرگونه سرمایه-گذاری در سطح جهان در کلیه¬ امور تولیداتی و صنعتی به جز صنایع نظامی
۲۶-اجازه فروش (نفت، گاز و کلیه فرآورده¬های نفتی و گازی به دولت ایران در سطح نامحدود)
۲۷-اجازه تردد کلیه کشتی¬ها و هواپیماهای ایران به کلیه بنادر و فرودگاه¬های جهان
۲۸-اجازه بیمه شدن (کلیه کالاها، صنایع حمل و نقل دریائی، هوائی و زمینی) ایران توسط بیمه-های معروف و معتبر جهانی نظیر بیمه لویدز انگلستان
معاون حفاظت و امنیت هسته¬ای سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرگزاری فارس دستاوردهای برجام را ۱۶۰ دستاورد عنوان نمود.
مهم¬ترین دستاوردهای سه ماهه برجام
۱-شورای امنیت سازمان ملل تحریم¬های وضع شده علیه بانک مرکزی، بانک سپه، بانک ملی، بانک تجارت و بانک صادرات ایران و شعب آن¬ها در خارج از کشو را لغو کرد.
۲-۳/۱ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در آمریکا به بانک مرکزی تحویل داده شد
۳-۳۰ تن طلای توقیفی ایران در امریکا از طریق سوئیس تحویل بانک مرکزی ایران شد.
۴-۶۵ میلیارد دلار پول¬های بلوکه شده ایران در حال انتقال به بانک مرکزی ایران است.
۵-تاکنون ۱۳۵ شرکت خارجی و صدها سرمایه¬گذار خارجی با دولت، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای سرمایه¬گذاری خارجی در ایران قرارداد منعقد نموده و بعضاً فعالیت¬های سرمایه-گذاری خود را اجرایی و در حال اجرا دارند.
۶-تردد کشتی¬های بزرگ باری از کشورهای اروپایی به ایران و حمل مستقیم کالا از کشورهای صنعتی به بنادر ایران در حد قابل توجهی آغاز شده است (در سال¬های گذشته به دلیل تحریم کشتی¬های بزرگ کالاهای ایرانی را به بنادر کشور امارات حمل و در این بنادر تخلیه تا توسط کشتی¬رانی ایران مجدداً بارگیری و به بنادر ایران حمل شود. این اقدام باعث افزایش شدید قیمت کالا می¬شد( مواردی وجود دارد که افزایش قیمت یک کالا از ۳۰ دلار به ۲۵۰ دلار افزایش قیمت یافته است.)
۷- ورود ۳۵ کشتی بزرگ حمل و نقل مواد نفتی به پایانه¬های نفتی کشور جهت بارگیری نفت خام
۸-فعال شدن ۳۷ کشتی غول پیکر حمل مواد نفتی شرکت نفت¬کش ایران و انتقال ۵/۵ میلیون تن نفت خام از سکوهای و کشتی¬های ذخیره مواد نفتی به کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی
۹-افزایش تولید نفت خام ایران از ۵۰۰ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون بشکه در روز
۱۰-فروش هزارها تن فرآورده¬های پتروشیمی به کشورهای چین، هند و کشورهای اروپائی
۱۱-فعال شدن گمرک کشور جهت اخذ عوارض گمرکی از کالاهای نفتی و غیرنفتی عبوری از تنگه هرمز و مرزهای آبی شمالی و جنوبی کشور
۱۲-ورود ۱۴ شرکت کشتی¬رانی بزرگ¬جهان با صدها فروند کشتی جهان¬پیما نظیر کشتیرانی (مرسک) به بازار و بنادر ایران
۱۳-لغو کلیه تحریم¬های ژاپن و کره¬جنوبی علیه ایران و عقد چندین قرارداد خریداری مواد نفتی و گازی با ایران و ورود ۵/۲ میلیون تن نفت ذخیره شده ایران در دریا به کشورهای ژاپن و کره¬جنوبی
۱۴-آغاز بکار بیمه لویدز انگلستان در ایران و استقرار نمایندگان این شرکت در ایران برای بیمه کلیه کشتی¬های باری و حمل مواد نفتی (ورودی و خروجی به بنادر جنوبی ایران). نباید فراموش کرد که بنادر مهم¬ترین و اساسی¬ترین دروازه¬های اقتصادی در ایران محسوب می¬شوند و بیمه کشتی¬های ورودی به این بنادر توسط بیمه لویدز باعث رونق شدید بنادر و فعالیت¬های بخش حمل و نقل دریائی خواهد شد.
۱۵-استقرار و فعال شدن اولین شعبه بزرگ¬ترین بانک جهان در ایران(در جزیره کیش) برای تبادلات ارزی و اقتصادی بین بانک جهانی با بانک¬های ایران
۱۶-افزایش فعالیت¬های صادراتی و وارداتی بنادر شمالی و جنوبی برای مثال (افزایش۵/۱ میلیون TEU کالا به بندر شهید رجائی بندر عباس)(قابل ذکر است ظرفیت بزرگ¬ترین بندر کشور، بندر شهید رجائی ۶ میلیون TUE است که در سال¬های قبل از برجام به ۵۰۰ TEU رسید). در سه ماهه بعد از برجام ۵/۱ میلیون TUE افزایش صادراتی و وارداتی داشته و فعالیت این بندر به ۲ میلیون TUE رسیده است.
۱۷-گسترش همکاری¬های ایران و چین با ورود رئیس جمهور چین به ایران
۱۸-گسترش همکاری¬های ایران و ژاپن با ورود دبیر اول کابینه ژاپن به ایران
۱۹-گسترش هم کاری¬های ایران و فرانسه با ورود ریاست جمهوری ایران به فرانسه
۲۰-گسترش همکاری¬های ایران و ایتالیا با ورود ریاست جمهوری ایران به ایتالیا
۲۱-آزاد شدن ۸/۱۱ میلیون دلار پول¬های مسدود شده ایران در بانک¬های سوئیس (این پول¬ها مربوط به چند شرکت دولتی و چند فرد حقیقی است)
۲۲-آغاز سرمایه¬گذاری چند شرکت اروپائی در بندر شهید بهشتی چابهار برای حمل مواد نفتی صادراتی ایران از خوزستان به دریای عمان بوسیله لوله¬های نفتی
۲۳-کشتی¬رانی جمهوری اسلامی از لیست تحریم¬ها خارج و ۱۷۵ فروند کشتی این شرکت در سطح آب¬های آزاد جهان فعالیت¬های خود را آغاز کردند.
۲۴-شرکت بیمه لویدز ۳۷ کشتی نفت¬کش غول¬پیکر شرکت نفت¬کش ایران را بیمه و تحت کلاس موسسه رده بندی بین¬المللی خود در آورد و فعالیت¬های حمل و نقل و ذخیره¬سازی مواد نفتی در کشتی¬های این شرکت در سطح جهان شروع شد و به زودی شاهد حمل و نقل روزانه ۵ میلیون بشکه نفت این شرکت در ایران و سطح بنادر جهان خواهیم بود.(قابل ذکر است این نفت متعلق به ایران ،عراق،سوریه وچند کشور حاشیه خلیج فارس است) ۲۵-کاهش ضریب تورم از۸ /۱۱ به ۲/۱۰ ودر مواد غذایی به زیر ۱۰ درصد،به دلیل طولانی شدن موضوع ادامه بحث اقتصادی و مالی برجام را به آینده موکول می¬کنیم و وارد دستاوردهای سیاسی برجام می¬شویم.
۱-تلاش چندین ساله بدخواهان اسلام و ایران که می¬خواستند تصویری نادرست و هراسناک از انقلا ب اسلامی ترسیم کنند شکست خورد و سیمای انسانی و صلح¬طلب ایران در فضای جهانی درخشید و جامعه جهانی را به تحسین اخلاق و منش خردمندانه و عزت¬مندانه فرزندان انقلابی ایران وا داشت (روحانی).
۲-به ثمر نشستن مقاومت ۱۲ ساله ایران در مقابل زورگویی و انحصارطلبی قدرت¬های استکباری و زیاده خواه در تعطیلی( کلیه برنامه¬ها و طرح¬های هسته¬ای ایران و جلوگیری از هر گونه غنی سازی اورانیم در ایران و برچیدن راکتور آب سنگین اراک و سایت هسته¬ای نطنز و فوردو و تعطیلی هرگونه فعالیت تحقیقی و توسعه صنعتی امور هسته¬ای در ایران)
۳-خروج نظام جمهوری اسلامی از انزوای جهانی و برگشت به اقتدار بین¬المللی و منطقه¬ای
۴-فروپاشی کامل دیوار ایران هراسی در سطح جهان و هویدا شدن دروغ بودن ایران هراسی
۵-بازگشت ایران به بازیگری اصلی،( ثبات آفرین و تضمین کننده صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی)
۶-خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل و دور شدن هرگونه جنگ و خونریزی برعلیه ایران
۷-به رسمیت شناختن ایران هسته¬ای با فعالیت¬های غنی¬سازی اورانیم و فروش اورانیم غنی شده خود، درکلیه مجامع جهانی از جمله سازمان ملل متحد.
۸-افزایش اعتبار سیاست خارجی ایران و دخالت دادن ایران در حل کلیه بحران¬ها و مناقشات منطقه¬ای و جهانی
۹-کاهش و انشاالله توقف هزینه¬های سنگین مالی و جانی فعالیت¬های هسته¬ای ایران نظیر (ترور دانشمندان هسته¬ای و حملات متعدد و گسترده سایبری به سایت¬های هسته¬ای ایران)
۱۰-کاهش فرار مغزها (وزیر علوم و تحقیقات و فناوری تصریح کرد که هر ساله ۱۵۰ هزار متخصص ایران را ترک می¬کنند، در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی¬نژاد نیم میلیون تحصیل کرده و متخصص ایران را ترک کرده¬اند. بانک جهانی خسارت اقتصادی فرار مغزها از سال ۸۸ به بعدرا سالیانه ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده( یعنی ۳۰۰میلیارد دلار خسارت اقتصادی ظرف ۶ سال)حدود (۵/۲ برابر پول¬ها ی بلوکه شده ایران)
۱۱-لغو ۱۲ قطعنامه و ۵ تصمیم شورای حکام آژانس بین¬المللی انرژی اتمی و ۶ قطعنامه شورای امنیت که روزانه علیرغم اینکه ۱۵۰ میلیون دلار و سالیانه ۵۴ میلیارد دلار (معادل ۵۰ درصد درآمد سالیانه کشور) زیان مالی برای کشور داشت، حضور ایران در اکثر مجامع سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی وتحقیقاتی را ممنوع و محدود نموده بود. برجام باعث بازگشت و حضور ایران در اکثر مجامع جهانی گردید.
۱۲- کوتاه شدن دیوار بی¬اعتمادی بین دو کشور ایران و امریکا و کاهش تنش¬های بین ایران و امریکا و ایجاد تعاملات سیاسی فی مابین دو کشور نظیر آزادی سریع ملوانان امریکایی، آزادی زندانیان امریکایی و ایرانی زندانی در ایران و امریکا، پرداخت ۳/۱ میلیارد دلار پول¬های بلوکه شده ایران در امریکا (دعوای حقوقی چند دهه در دادگاه لاهه که بصورت مسالمت¬آمیز حل شد).
با اندکی تعمق در دستاوردهای برجام متوجه خواهیم شد که دولت¬های نهم و دهم که نابخردانه با اقدامات و اظهارات نسنجیده خود نظیر (کاغذ پاره دانستن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و امریکا) و توهین به مجامع جهانی با سخنانی نظیر (قطعنامه بدهید تا قطعنامه¬دانتان پاره شود) جهان را علیه ایران بسیج کردند و چه بلائی بر سر کشور و منافع ملی آوردند.
چرا تاکنون اثرات برجام در اقتصاد ملی و زندگی مردم مشاهده نمی¬گردد. ادامه دارد…….

محمد تقی معینیان